2023-07-14, 00:32
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Tror du inte att github copilot ökar effektiviteten mer än chatgpt?

Om man bara räknar hur snabbt man genererar kodrader förstår jag att "auto complete" med copilot kan öka effektiviteten i den nivån. Men en systemutvecklare har många andra arbetsuppgifter än att spotta ur sig nya kodrader. T.ex. att söka och åtgärda fel. Och räknar man med det har jag svårt att tro på fördubblad effektivitet.

Jag förstår inte hur man dubblar produktionen av kodrader med copilot autocomplete. Den gissar fel alldeles för ofta. 5-10% förbättring kanske det ger. Jag tycker chat ger mer än autocomplete eftersom det klarar av lite större uppgifter och är mer dynamiskt. Har dock ej fått igång Copilot chat vilket jag är väldigt nyfiken på eftersom det har potentialen med att direkt veta kontexten i den öppna filen eller kanske fler filer t.o.m? Copilot drivs ju av chat gpt 4.
Citera
2023-07-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag förstår inte hur man dubblar produktionen av kodrader med copilot autocomplete. Den gissar fel alldeles för ofta. 5-10% förbättring kanske det ger. Jag tycker chat ger mer än autocomplete eftersom det klarar av lite större uppgifter och är mer dynamiskt. Har dock ej fått igång Copilot chat vilket jag är väldigt nyfiken på eftersom det har potentialen med att direkt veta kontexten i den öppna filen eller kanske fler filer t.o.m? Copilot drivs ju av chat gpt 4.

Menar du Github copilot eller office 365 copilot? Har nån fått igång Office copilot?

Bing chat är väl också baserad på gpt 4 men jag gillar inte den. Den citerar dåliga webbkällor.

Varken ChatGPT eller Bing Chat accepterar att man klistrar in långa koder. Hur gör man istället?

Det ska finnas olika tredjeparts-extensions till ChatGPT. Nån som har lyckats aktivera och använda dem?
Citera
2023-07-14, 12:04
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Menar du Github copilot eller office 365 copilot? Har nån fått igång Office copilot?

Bing chat är väl också baserad på gpt 4 men jag gillar inte den. Den citerar dåliga webbkällor.

Varken ChatGPT eller Bing Chat accepterar att man klistrar in långa koder. Hur gör man istället?

Det ska finnas olika tredjeparts-extensions till ChatGPT. Nån som har lyckats aktivera och använda dem?

Github copilot skall ha ett chat fönster som jag ej lyckats få igång. Fick anmäla mig på nån waiting list trots att jag betalar.
Citera
2023-07-14, 12:09
Medlem
D45Ks avatar
Ai generar kod. Denna fungerar till 90%. Den har även tre allvarliga buggar.

Hur ska man lösa detta om AI misslyckas?
Citera
2023-07-14, 12:15
Medlem
D45Ks avatar
AI bygger på dataset, dessa är finita och har låg vidareutveckling.

Detta gör att allt som produceras med AI ser likadamt ut.

Kolla på AI-konst eller musik. Allt ser ut som kopior eller låter likadant.
Citera
2023-07-14, 12:32
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Pratar du med en kodapa/IT-fikus, hävdar dessa att det är omöjligt att deras tangentknapprande ersätts med AI.

Däremot verkar dom säkra på att alla andra yrken smidigt ersätts med AI inom några månader. Lastbilschaufförer, snickare, industriarbetare och rörmokare ligger tydligen risigt till. Men att knappra tangenter, koda och utveckla är tydligen för mycket för AI.

😂🤣😂🤣

Tror tyvärr inte hantverkare kommer ersättas av AI fullt ut på väldigt väldigt länge. Synd, en AI hade nog iallafall dykt upp på avtalad tid och återkommit med en offert efter att ha varit och kollat på uppdraget.
Eller åtminstone hört av sig om de fått förhinder. Det verkar vara för mycket för många hantverkare.
Citera
2023-07-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Tror tyvärr inte hantverkare kommer ersättas av AI fullt ut på väldigt väldigt länge. Synd, en AI hade nog iallafall dykt upp på avtalad tid och återkommit med en offert efter att ha varit och kollat på uppdraget.
Eller åtminstone hört av sig om de fått förhinder. Det verkar vara för mycket för många hantverkare.

Nej men dagens hantverkare kommer ersättas av bättre hantverkare om andra yrken ersätts med AI.
Citera
2023-07-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Ai generar kod. Denna fungerar till 90%. Den har även tre allvarliga buggar.

Hur ska man lösa detta om AI misslyckas?

Problemet är att den inte fungerar till 90% i ens 10% av gångerna. Chatgpt osv kan bara skapa korrekt fungerande program som är extremt triviala sen kan man bli lurad av att den kan använda mer avancerad syntax än vad en nybörjare gör, det den är bäst på är att ge feedback på människoskapad kod det fungerar ok men oavsett vilket så är det inget företag som vare sig vågar använda eller skicka sin kod till OpenAI eller Google, det är förmodligen många som gör det ändå men om som skulle få repressalier om det kom till ledningens kännedom.
Citera
2023-07-14, 13:43
Medlem
guderis avatar
Såhär lagom till semestern så kan jag göra en liten utvärdering om hur den senaste tiden och hur det påverkat min arbetsplats.

Till att börja med så kan jag säga att vi har chefer och en ledning som vill ligga i framkant när det gäller AI som verktyg. Jag har i min egenskap som AI ingenjör även pushat på för att våra utvecklare ska få så fria händer det bara går när det gäller att använda AI i arbetet. Så hur har den senaste tiden sett ut?

Allt började väldigt när chatgpt slog igenom under förra året. Till en början verkade det fantastiskt, den skrev bra kod så länge man gav den enklare uppgifter och tydliga krav. Sedan kom vi in i en liten mellan period där man började titta på vad vi egentligen kunde göra med chatgpt ur ren säkerhetssynpunkt. Vi konstaterade att våra utvecklare kanske hade varit lite väl oförsiktiga med vad de delade med sig av. Slutligen kom vi in i det skeende vi varit i de senaste 2 månaderna. Vi har nu börjat konstatera att den kod som genereras (av chatgpt och Git hub copilot i vårt fall) inte alltid håller måttet, så vi har nu börjat få in rutiner på hur var och när det är lämpligt att använda dessa verktyg och vad man måste vara försiktig med.

Så för att svara på tråden. Det är en ganska lång bit kvar innan AI kan ersätta systemutvecklare om man inte pratar om rena kodapor. Chatgpt gav oss ett verktyg som inledningsvis såg mycket bättre ut än vad det visade sig vara i längden. Det är dock ett mycket trevligt och bra verktyg att använda för att effektivisera sin kod, när det gäller kodgranskning och refaktorering så kan det fungera utmärkt. När det gäller ren utveckling av avancerade system så har det fortfarande en hel del begränsningar.
Citera
2023-07-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Såhär lagom till semestern så kan jag göra en liten utvärdering om hur den senaste tiden och hur det påverkat min arbetsplats.

Till att börja med så kan jag säga att vi har chefer och en ledning som vill ligga i framkant när det gäller AI som verktyg. Jag har i min egenskap som AI ingenjör även pushat på för att våra utvecklare ska få så fria händer det bara går när det gäller att använda AI i arbetet. Så hur har den senaste tiden sett ut?

Allt började väldigt när chatgpt slog igenom under förra året. Till en början verkade det fantastiskt, den skrev bra kod så länge man gav den enklare uppgifter och tydliga krav. Sedan kom vi in i en liten mellan period där man började titta på vad vi egentligen kunde göra med chatgpt ur ren säkerhetssynpunkt. Vi konstaterade att våra utvecklare kanske hade varit lite väl oförsiktiga med vad de delade med sig av. Slutligen kom vi in i det skeende vi varit i de senaste 2 månaderna. Vi har nu börjat konstatera att den kod som genereras (av chatgpt och Git hub copilot i vårt fall) inte alltid håller måttet, så vi har nu börjat få in rutiner på hur var och när det är lämpligt att använda dessa verktyg och vad man måste vara försiktig med.

Så för att svara på tråden. Det är en ganska lång bit kvar innan AI kan ersätta systemutvecklare om man inte pratar om rena kodapor. Chatgpt gav oss ett verktyg som inledningsvis såg mycket bättre ut än vad det visade sig vara i längden. Det är dock ett mycket trevligt och bra verktyg att använda för att effektivisera sin kod, när det gäller kodgranskning och refaktorering så kan det fungera utmärkt. När det gäller ren utveckling av avancerade system så har det fortfarande en hel del begränsningar.

Jag tycker nog fortfarande så här ett år senare med chatGPT att vi har haft större påverkan på effektivitet med andra verktyg dom senaste 10 åren. Olika CI-verktyg, docker och k8, olika web frameworks och moderna programmeringsspråk har gjort mer.
Citera
2023-07-14, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag tycker nog fortfarande så här ett år senare med chatGPT att vi har haft större påverkan på effektivitet med andra verktyg dom senaste 10 åren. Olika CI-verktyg, docker och k8, olika web frameworks och moderna programmeringsspråk har gjort mer.

Ja språk som Typescript på websidan, Rust på system utvecklingssidan osv har och gör massor mer.

Men de innehåller inte bokstäverna I och A i rätt ordning för att det ska hypas som något magiskt.
Citera
2023-07-14, 16:38
Medlem
AI kan åstadkomma allt som människan kan åstadkomma. Allt som ligger inom ramen för ett deterministiskt system, vilket systemutveckling är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in