2023-04-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
HMM? Min bror jobbar på hyfsat tung utvecklarroll och han är inte nöjd. Om två säger att de är Jesus, så måste minst en ha fel

Namnförslag man får blir ju baserat på input man ger
Så han kanske inte ger riktig kontext?
Citera
2023-04-27, 12:53
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
IT är väl ganska utbrett ämne men om vi säger folk som har datorn som verktyg för att göra sina arbetsuppgifter men främst programmerare. Kommer AI göra dessa personer arbetslösa om nåra år?

Redan idag kan AI skriva koder till dig så varför skulle nån anställa hundra tals personer för att skriva koder om dagarna till göra applikationer, webbsidor och andra machine learning saker?

Det är väl ganska meningslös att be folk lära sig programmering när AI kan skriva koden på nån sekund.

Vad ska dessa personer göra? Fattar ni att vi är på väg mot total arbetslöshet om 10-20 år?

Service sektorn kommer totalt ersättas med själv service såsom obemannade butiker, och även AI robotar.

Att AI robotar ska ersätta läkare, advokat, militär och andra yrken är tänkbar om kanske 30 år. Men först och värst som drabbas måste nog vara service yrken och IT folk?

Kan det vara därför globalisterna vill minska jordens befolkning? Alltså en förberedelse inför den fjärde revolutionära industrin som är på gång?

Ai kommer inte att ersätta och ta över it sektorn. Ai är bara ett nytt verktyg som programmerare kan använda sig av för att effektivisera sitt arbete. Det som kommer att hända är att mjukvarusystemen inom de närmaste åren kommer bli mycket mer komplexa eftersom AI kommer hjälpa utvecklare att skapa mer avancerade system.

Sen är det klart, de utvecklare som inte vill lära sig AI kommer naturligtvis att ha svårt att stanna kvar i branschen.
Citera
2023-04-27, 13:01
Medlem
Jag tror att de IT-jobb som kommer drabbas hårdast är de okvalificerade, first-line support kommer till stor del ersättas av AI..

Utvecklarjobb kommer drabbas till visst del men tror också att de utvecklarna som är duktiga på att ta till sig AI-tekniker kommer bli väldigt produktiva
Citera
2023-04-27, 13:05
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Namnförslag man får blir ju baserat på input man ger
Så han kanske inte ger riktig kontext?
Så kanske det är, han kanske ovan Fast han är ju veteran så han borde nog veta.
Citera
2023-04-27, 13:09
Medlem
Citat:
HMM? Min bror jobbar på hyfsat tung utvecklarroll och han är inte nöjd. Om två säger att de är Jesus, så måste minst en ha fel

Jag är senior utvecklare och arkitekt. Jag tycker ChatGPT är det i särklass största som hänt IT sedan internet. Eller tycker och tycker , jag tycker inte ens att det är subjektivt.

Det är ett fantastiskt verktyg men det har verkligen begränsningar. Att namnsätta saker tycker jag dock att den är väldigt bra på. Man måste dock se till att man verkligen ställer rätt frågor.
Citera
2023-04-27, 13:11
Medlem
Cameltotems avatar
Många har en naiv bild utav en utvecklare, eller ska jag säga programmerare eftersom de stämmer mer in på vad många tror en utvecklare är.

Att skriva kod är inte det svåra och det som tar lång tid. Det svåra är kravställningen, människor och processer, red tape, arkitektur och design. När alla dessa bitar har tjafsat om i ett par veckor om en process så är själva kodandet den lätta delen. Man har alla pusselbitar och krav på plats och nu är det bara implementera det.

ChatGPT hjälper självklart med detta men att tro någon AI kan göra den tidigare delen är väldigt naivt.

ChatGPT är bara ett verktyg precis som google, IntelliSense etc. Förr i tiden koda man i hålkort och nu har vi mycket högre abstraktionsnivåer. Men utvecklare har inte försvunnit, de har bara ökat!

Men med de sagt älskar jag ChatGPT, de kan göra göra en del grovjobb med att kolla över kod, skriva några enklare tester och konvertera modeller o liknande. Den är väldigt bra på förstå kontext till skillnad mot google.
Senast redigerad av Cameltotem 2023-04-27 kl. 13:22.
Citera
2023-04-27, 13:12
Medlem
KJosefs avatar
Jag har svårt att tro det. Redan idag kan du hitta alla kod på github och stackoverflow men du behöver fortfarande folk som sätter ihop delarna, kan utvärdera olika lösningar, förstår vad som ska göras osv.

Det är ungefär som med matte. Ja, du kan räkna ut vadsomhelst med Wolfram Alpha och simuleringsprogram men du behöver fortfarande folk som förstår vad som ska räknas ut och varför samt hur resultaten ska tolkas osv.
Citera
2023-04-27, 13:13
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stackoverdose
Jag är senior utvecklare och arkitekt. Jag tycker ChatGPT är det i särklass största som hänt IT sedan internet. Eller tycker och tycker , jag tycker inte ens att det är subjektivt.

Det är ett fantastiskt verktyg men det har verkligen begränsningar. Att namnsätta saker tycker jag dock att den är väldigt bra på. Man måste dock se till att man verkligen ställer rätt frågor.
Oki, säger inte att min bror har rätt. Själv har jag ingen större koll.
Citera
2023-04-27, 13:16
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Njae, du måste ju fortfarande ha någon som instruerar ChatGPT vad den ska göra. Visst finns det försök på AutoGTP som gör uppgifterna klart, men någon måste ju fortfarande instruera och verifiera när det är som önskat.

Största problemen idag med det som finns är den begränsade kontext som kan sändas in.
Projektet jag jobbar på nu har 165 000 linjer kod i sig.
Det är i praktiken inte möjligt för ChatGPT idag att hjälpa mig speciellt mycket annat än mindre begränsade uppgifter.

Det kommer säkert förbättringar på den delen, men oavsett måste någon berätta för ChatGPT vad det skall göra.
Ja det är ju det, instruktioner.
En mer kompetent användare kan förstås mata in mer komplexa instruktioner, och för den delen tillämpa komplexa instruktioner snabbare med färre följdfrågor.

Så jo, utbildning kommer åtminstone de första åren att ha en viss användning.
Men vid någon punkt så kommer AI att vara så optimerat att man når en punkt bortom nuvarande högnivåspråk och sköter hela designen via input till AI, så kompilerar AI:n processen till maskinkodsnivå för det avsedda systemet.
Eller till HTML/CSS/JS, befintliga databassystem och dylikt.

Citat:
Om vi gör antagandet att AI inte blir 100%igt så finns det buggar. Per definition kommer inte AI hitta de buggarna, av den enkla anledningen att den tillverkade buggen från början. Så tänker jag i alla fall.

Och detta med namnsättning tror jag AI kan få problem med.
Nej det där beror på vad för AI vi snackar om.
För nuvarande språkmodeller kan jag hålla med, de är inte riktigt gjorda för systematiska optimeringar på det sättet.

Men när man lyckas skapa en symbolisk AI som använder en språkmodell som interface mot människan, då kommer AI att kunna både debugga och optimera oerhört effektivt, eftersom den då kan sätta felkoder och processer i sina korrekta sammanhang och debugga på exakt samma sätt som en människa, fast bättre då den har en mycket större kontext än en människa.
Citera
2023-04-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Många har en naiv bild utav en utvecklare, eller ska jag säga programmerare eftersom de stämmer mer in på vad många tror en utvecklare är.

Att skriva kod är inte det svåra eller det som tar lång tid i en utvecklingsprocess. Det svåra är kravställningen, människor och processer, red tape, arkitektur och design. När alla dessa bitar har tjafsat om i ett par veckor om en process så är själva kodandet den lätta delen. Man har alla pusselbitar och krav på plats och nu är det bara implementera det.

ChatGPT hjälper självklart med detta men att tro någon AI kan göra den tidigare delen är väldigt naivt.

ChatGPT är bara ett verktyg precis som google, IntelliSense etc. Förr i tiden koda man i hålkort och nu har vi mycket högre abstraktionsnivåer. Men utvecklare har inte försvunnit, de har bara ökat!

Men med de sagt älskar jag ChatGPT, de kan göra göra en del grovjobb med att kolla över kod, skriva några enklare tester och konvertera modeller o liknande. Den är väldigt bra på förstå kontext till skillnad mot google.

Ja detta är väl kanske det mest välformulerade svaret som jeg själv stämmer in i. Det har ju nämnts tidigare med av Tobes, men arkitektur vill antagligen bli en viktigare del än idag för många utvecklare.
Boilerplate kod får man kastat på sig så kan man tweake det lite som man vill och låta intellisense / kod analys verktyg ta sig av resten.

Jag sitter och skriver några dialoger direkt i Win32 APIet nu. Det är en mardröm men ChatGPT gör det enklare genom att hitta rätt funktioner till mig.
Citera
2023-04-27, 14:28
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Kusk stavar vi det som i Sverige.

Hästen kan du ju likna vid kodare/utvecklare och kusken, eller "kursken" är företagets ägare/föraren då alltså. Blir det smidigare för dig då, eller ska jag kanske måla något åt dig? En barnbok med ljudande till bilderna kanske kan förklara det hela?

Kodare ser jag som någon som jobbar backend och utvecklare ser jag som frontend/fullstack, är inte själv verksam inom IT, men har anhörig som jobbar som utvecklare, eller kodare. Är lite osäker...

Och jag stavade det rätt första gången. Men bra försök till härskarteknik.

Så i din liknelse betyder det att ägare ska lära sig använda AI efter att ha gjort sig av med sina hästar.
Ja, det blir svårt att göra en vettig analys när man är osäker på ämnet.
Senast redigerad av SKetcher 2023-04-27 kl. 14:30.
Citera
2023-04-27, 14:31
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Namnsättning är en av de riktigt användbara funktioner jag använder ChatGPT till .

Ha! Bra förslag. Vilka specifika prompts använder du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in