Citat:
Ursprungligen postat av
VespulaGermanica
Förstår hur du tänker, men du beskriver det hela väldigt förenklat. Ungefär som att alla på akuten kan skickas igenom en helkroppsscanning och sen är det klart. För det första finns i dag redan mängder av AI-verktyg inom vården, varav en liten bråkdel används.
Självklart kommer akutläkare finnas kvar en lång tid.
Allt annat du skrev är bara ointressant att kommentera. Jag har haft eget startup-bolag inom NEAT/Computer Vision. Så du behöver inte lära mig hur AI fungerar.
Men som sagt, Alla läkare kommer inte ersättas! Alla sjuksyrror kommer inte ersättas.
Desto mer en person arbetar fysiskt, som exempel inom vården: kirurg som operera på patienter, sjuksyrror som lyfter patienter, ger patienter mediciner och mat som ligger inne på sjukhuset osv. Desto längre tid det kommer ta innan dessa specifika tjänster inom sjukvården ersätts.
Men majoriteten av läkare är inte kirurger. Majoriteten av läkare träffar en patient 15-20 min.
Dessa kommer inom 3-5 år att ha ersötts av scanninbäddar eller andra analysverktyg.
Lev i förnekelse eller inse sanningen och ta det som en man!
Men du kan vara lugn. Du har några år på dig att skola om dig.
Värre är det med alla grafiker, reklamare, företag som gör hemsidor osv. Alla som arbetar grafiskt kommer ersättas eller kraftigt reduceras inom bara 1-2 år.
Nästa grupp till slaktning är är IT-sektorn och programmare. Ger dem högst 2-3 år.
Likaså revisorer, ekonomiassistenter, skattejurister. De flesta jurister är rökta. Företagsjurister, skattejurister, jurister inom statlig förvaltning, miljörätt osv. Brottsmålsjurister sitter nog någorlunda lugnt till några år. Dock har Estland haft en AI-domare i redan 3 år nu.
Många chefer i företagsledningar, CFO osv sitter illa till.