Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-26, 13:16
  #1
Medlem
Erik Östs avatar
Ja som frågan lyder behöver jag en bil för två schäferhundar och det måste vara en Toyota hybrid eftersom jag inte har nån elstolpe .
Eller finns det nåt annat bilmärke som har liknande hybridlösning så man inte behöver elstolpe ?

Helt okunnig på området!. Tack på förhand!

Måste förtydliga. Har ingen el och önskar en bil som inte behöver elstolpe!
__________________
Senast redigerad av Erik Öst 2023-04-26 kl. 14:14.
Citera
2023-04-26, 14:04
  #2
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ja som frågan lyder behöver jag en bil för två schäferhundar och det måste vara en Toyota hybrid eftersom jag inte har nån elstolpe .
Eller finns det nåt annat bilmärke som har liknande hybridlösning så man inte behöver elstolpe ?

Helt okunnig på området!. Tack på förhand!
Ja, även plug-inhybrider fungerar ju på samma sätt, man måste alltså inte ha laddstolpe för att ha nytta av en hybridfunktionen.

Har du plug-in kan du ju dessutom passa på om du parkerar vid en publik laddare att ladda och på det sättet köra så mycket på el som möjligt, tar ju runt 1-1.5 timme att ladda fullt om bilen har 7.2 kWh ombordladdare och man laddar på en 22kWh laddare.

De senaste MB, och kanske andra märken, har ju snabbladdning även på plug-inhybridmodeller, dessutom har de rejält bra räckvidd på el, runt 10 mil.
Så just för den delen finns det ingen anledning att snöa in på Toyota.
Citera
2023-04-26, 14:17
  #3
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, även plug-inhybrider fungerar ju på samma sätt, man måste alltså inte ha laddstolpe för att ha nytta av en hybridfunktionen.

Har du plug-in kan du ju dessutom passa på om du parkerar vid en publik laddare att ladda och på det sättet köra så mycket på el som möjligt, tar ju runt 1-1.5 timme att ladda fullt om bilen har 7.2 kWh ombordladdare och man laddar på en 22kWh laddare.

De senaste MB, och kanske andra märken, har ju snabbladdning även på plug-inhybridmodeller, dessutom har de rejält bra räckvidd på el, runt 10 mil.
Så just för den delen finns det ingen anledning att snöa in på Toyota.

Tack men hur ska jag ladda om jag inte har nån elstolpe.
Citera
2023-04-26, 15:46
  #4
Medlem
Samuel-T-Coleridges avatar
Det låter som du letar efter en "mildhybrid" i så fall, även om de inte ger så mycket besparing på förbrukningen så ger de lägre skatt i många fall... De finns hos flera tillverkare - bl.a. Ford, Nissan och Suzuki (som iof delar teknik?/modeller med Toyota). Tänker spontant att hundarna skulle få plats i en Ford Mondeo hybrid kombi t.ex.

https://www.vibilagare.se/test/bilte...rid-kombi-2019


Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ja som frågan lyder behöver jag en bil för två schäferhundar och det måste vara en Toyota hybrid eftersom jag inte har nån elstolpe .
Eller finns det nåt annat bilmärke som har liknande hybridlösning så man inte behöver elstolpe ?

Helt okunnig på området!. Tack på förhand!

Måste förtydliga. Har ingen el och önskar en bil som inte behöver elstolpe!
Citera
2023-04-26, 19:21
  #5
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Tack men hur ska jag ladda om jag inte har nån elstolpe.
Publikt, det finns rätt mycket laddstationer över hela landet. Om du köper en laddhybrid så får du alltså samma fördelar som en hybrid när du inte har möjlighet att ladda och de gånger du har möjlighet så blir det bonus. Dessutom framtidssäkrar du ju om det eventuellt blir så att du får tillgång till en stolpe så småningom.
Men det var bara lite input eftersom det verkar som du hade uppfattningen att en laddhybrid skulle fungera annorlunda mot en hybrid.
Citera
2023-04-26, 19:58
  #6
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ja som frågan lyder behöver jag en bil för två schäferhundar och det måste vara en Toyota hybrid eftersom jag inte har nån elstolpe .
Eller finns det nåt annat bilmärke som har liknande hybridlösning så man inte behöver elstolpe ?

Helt okunnig på området!. Tack på förhand!

Måste förtydliga. Har ingen el och önskar en bil som inte behöver elstolpe!

Tycker du skall skippa en hybrid. Eftersom du inte har någon möjlighet att ladda på el så blir det bara fel med en hybrid för dig. Är bara idiotiskt att åka runt med en massa batterier som du aldrig kommer ladda i praktiken.

Skippa hybrid (iaf. pluginhybrid) om du inte enkelt kan ladda (som hemma över natten, eller på jobbet). Det är varken nytta för miljön eller plånboken.

Välj en ren bensinare eller en ren diesel är min starka rekommendation i ditt fall.
Citera
2023-04-27, 02:38
  #7
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tycker du skall skippa en hybrid. Eftersom du inte har någon möjlighet att ladda på el så blir det bara fel med en hybrid för dig. Är bara idiotiskt att åka runt med en massa batterier som du aldrig kommer ladda i praktiken.

Skippa hybrid (iaf. pluginhybrid) om du inte enkelt kan ladda (som hemma över natten, eller på jobbet). Det är varken nytta för miljön eller plånboken.

Välj en ren bensinare eller en ren diesel är min starka rekommendation i ditt fall.

Jo det börjar luta åt det hållet! I mitt fall! Tack iaf!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback