Citat:
Ursprungligen postat av
Indian Bruce Li
Nu när boenden börjat auktioneras ut, även på ”attraktiva” adresser, undrar man ju så klart hur folk inför skuldsättningen resonerade. Visste de ens vad pengar betyder?
Hade de ens tänkt ut en plan kring scenariot gällande de stigande räntorna som råder nu, eller antog de att räntorna skulle förbli abnorma dvs räntor på kring 1-2% för all framtid?
För de räntenivåer vi ser idag, är mer på den normala nivån där de egentligen skall vara på.
Priserna, eller rättare sagt, de orimligt höga slutpriserna på boendena speglade egentligen den abnorma nivån på boräntor, som nu verkar var svårt att hålla uppe pga räntans vandring mot normal nivå.
Hur tänkte man, eller var matematikkunskaperna så kassa att man inte ens i över huvudtaget tänkte?
https://auktionstorget.kronofogden.s...&startAtHit=20
Jag har behövt "panik"-sälja för att undvika Kronkalle.
Men det är för att ett företag samtidigt rasat och jag inte lyft lön på 6 månader.
Hade fixat att bo kvar med 6-7% ränta om jag hade haft min medellön från 2021.
Men tyvärr så är det ju så för många, att faller ett par kort så kan korthuset falla.
Vet inte hur många trådar jag ska behöva läsa här på Flashback om personer som häcklar folk som uppenbarligen lånat pengar för att bo i den stad de kanske är uppväxta i och har familj/vänner i. Det här är nog den tionde tråden senaste månaden jag läser kring just detta ämne.
Men jag antar att det får er att må bättre. Bor du kanske i hyresrätt i en avlägsen stad eller förort och känner dig lyckligare över att vara i den positionen nu, än för 2 år sen när alla bodde i bostadsrätt? Är det ngt sådant dessa trådar handlar om? Avundsjuka?
Procentuellt sett pratar vi med högsta sannolikhet under 0,25% vars hem hamnar på Kronofogden och det går så illa, så jag antar att det är dessa <0,25% som du vill häckla och spy galla på för att de räknat för jävla illa och lånat för mycket pengar?
Resterande, 99.75% kommer klara sig fint... om än med mindre pengar över varje månad. Vissa kanske får nalla från sparkontot. Andra kanske får leva rejält mycket snålare. Det är trots allt inte bara räntekostnader som ökat.
Men de som kommer klara sig igenom krisen, dessa 99.75%, vill du inte att vi ska prata om va?