• 1
  • 2
2023-04-26, 09:48
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Nu när boenden börjat auktioneras ut, även på ”attraktiva” adresser, undrar man ju så klart hur folk inför skuldsättningen resonerade. Visste de ens vad pengar betyder?

Hade de ens tänkt ut en plan kring scenariot gällande de stigande räntorna som råder nu, eller antog de att räntorna skulle förbli abnorma dvs räntor på kring 1-2% för all framtid?

För de räntenivåer vi ser idag, är mer på den normala nivån där de egentligen skall vara på.

Priserna, eller rättare sagt, de orimligt höga slutpriserna på boendena speglade egentligen den abnorma nivån på boräntor, som nu verkar var svårt att hålla uppe pga räntans vandring mot normal nivå.

Hur tänkte man, eller var matematikkunskaperna så kassa att man inte ens i över huvudtaget tänkte?

https://auktionstorget.kronofogden.s...&startAtHit=20
Senast redigerad av Indian Bruce Li 2023-04-26 kl. 09:52.
Citera
2023-04-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Nu när boenden börjat auktioneras ut, även på ”attraktiva” adresser, undrar man ju så klart hur folk inför skuldsättningen resonerade. Visste de ens vad pengar betyder?

Hade de ens tänkt ut en plan kring scenariot gällande de stigande räntorna som råder nu, eller antog de att räntorna skulle förbli abnorma dvs räntor på kring 1-2% för all framtid?

För de räntenivåer vi ser idag, är mer på den normala nivån där de egentligen skall vara på.

Priserna, eller rättare sagt, de orimligt höga slutpriserna på boendena speglade egentligen den abnorma nivån på boräntor, som nu verkar var svårt att hålla uppe pga räntans vandring mot normal nivå.

Hur tänkte man, eller var matematikkunskaperna så kassa att man inte ens i över huvudtaget tänkte?

Jag har behövt "panik"-sälja för att undvika Kronkalle.

Men det är för att ett företag samtidigt rasat och jag inte lyft lön på 6 månader.

Hade fixat att bo kvar med 6-7% ränta om jag hade haft min medellön från 2021.

Men tyvärr så är det ju så för många, att faller ett par kort så kan korthuset falla.

Vet inte hur många trådar jag ska behöva läsa här på Flashback om personer som häcklar folk som uppenbarligen lånat pengar för att bo i den stad de kanske är uppväxta i och har familj/vänner i. Det här är nog den tionde tråden senaste månaden jag läser kring just detta ämne.

Men jag antar att det får er att må bättre. Bor du kanske i hyresrätt i en avlägsen stad eller förort och känner dig lyckligare över att vara i den positionen nu, än för 2 år sen när alla bodde i bostadsrätt? Är det ngt sådant dessa trådar handlar om? Avundsjuka?

Procentuellt sett pratar vi med högsta sannolikhet under 0,25% vars hem hamnar på Kronofogden och det går så illa, så jag antar att det är dessa <0,25% som du vill häckla och spy galla på för att de räknat för jävla illa och lånat för mycket pengar?

Resterande, 99.75% kommer klara sig fint... om än med mindre pengar över varje månad. Vissa kanske får nalla från sparkontot. Andra kanske får leva rejält mycket snålare. Det är trots allt inte bara räntekostnader som ökat.

Men de som kommer klara sig igenom krisen, dessa 99.75%, vill du inte att vi ska prata om va?
Senast redigerad av ELKARTELL 2023-04-26 kl. 09:59.
Citera
2023-04-26, 10:15
Bannlyst
Citat:

Hela problematiken är ju att det har varit lätt att ta lån. Kan folk bjuda 2M för en etta i Bagarmossen, så kommer de till slut att göra det. När alla lägenheter i Bagarmossen sen kostar 2M, så kommer människor tvingas betala det, om de vill ha någon stans att bo. När man packar in blattar i varenda lägenhet som står ledig, och kommuner går in och bjuder mot dig med dina egna skattepengar, så spär det på problemet.
Citera
2023-04-26, 10:23
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:

Pengar vet nog ingen riktigt vad de betyder idag? Varken bankerna eller människor. När diskuterade en bank riktiga pengar sist? Det är räntor, obligationer, fonder, investeringar, pension och fan o hans moster.

Det är därför jag skickar ner mina barn med pantburkarna om de ska ha lördagsgodis. Förhoppningsvis lär jag dem vad pengar är, vad saker kostar, hur man sparar och räknar på sin riktiga ekonomi.
Citera
2023-04-26, 10:28
Bannlyst
Citat:

Jag tror absolut att folk trodde att räntorna skulle fortsätta att vara låga.
Citera
2023-04-26, 10:44
Medlem
vinpetrols avatar
Citat:
Varför?
Citera
2023-04-26, 10:49
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
Varför?

Det kostar att låna pengar, samt för att hålla nivån på överbelåning inom rimliga gränser.

Gör en historisk analys, om du föddes senare än 70-talet.
Citera
2023-04-26, 10:54
Medlem
vinpetrols avatar
Citat:
Det kostar att låna pengar, samt för att hålla nivån på överbelåning inom rimliga gränser.

Gör en historisk analys, om du föddes senare än 70-talet.
Kostar för bankerna? De sätter ju räntor efter vad det koster dem.

Överbelåning, om det är ett problem, bör hanteras på andra sätt. Riksbanken ska inte behöva hantera det problemet.

Varför ska jag göra en historisk analys? Vad skulle det bevisa? Räntor kan ändras över tid.
Citera
2023-04-26, 10:55
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
Kostar för bankerna? De sätter ju räntor efter vad det koster dem.

Överbelåning, om det är ett problem, bör hanteras på andra sätt. Riksbanken ska inte behöva hantera det problemet.

Varför ska jag göra en historisk analys? Vad skulle det bevisa? Räntor kan ändras över tid.

Du har inte förstått, och kommer vägra göra det’å.

SLUT
Citera
2023-04-26, 10:59
Medlem
Facades avatar
Känns så jävla skönt att sitta här med en billig kåk.
Den är sämst men fan billig att bo i trots typ 80% lån.

Visst blir lite kärvt ändå men jag oroar mig inte, får bara dra ned på lite annat slöseri.

Kan bli total cirkus på marknaden och det känns som majoriteten inte riktigt förstår att det är på väg. Många öser på som vanligt, inte för att jag är något exempel på felfri människa.
Citera
2023-04-26, 11:34
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Känns så jävla skönt att sitta här med en billig kåk.
Den är sämst men fan billig att bo i trots typ 80% lån.

Visst blir lite kärvt ändå men jag oroar mig inte, får bara dra ned på lite annat slöseri.

Kan bli total cirkus på marknaden och det känns som majoriteten inte riktigt förstår att det är på väg. Många öser på som vanligt, inte för att jag är något exempel på felfri människa.

Du köpte nog din kåk för ett pris som känns realistiskt, där du kommer ha betalat av lånet inom rimlig tid, med normränta. Precis som det var tänkt och skall vara.
Citera
2023-04-26, 13:05
Medlem
Facades avatar
Citat:
Du köpte nog din kåk för ett pris som känns realistiskt, där du kommer ha betalat av lånet inom rimlig tid, med normränta. Precis som det var tänkt och skall vara.

Precis. 40 år avbetalning med en låg relativt låg amortering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in