Citat:
Ursprungligen postat av
vinpetrol
Varför är det dumt? Det är ju inte mitt jobb att bevisa det nån annan påstår. Om han tycker att historiska räntor bevisar sitt påstående så är det upp till honom att förklara hur och länka till data som visar det.
Eller upp till dig att vara en stor pojke och googla ”historiska räntenivåer”.
Hur kan nån som du få låna pengar, men inte förstå eller känna till de mest basala saker kring räntor, inflation, ekonomisk historia.
Räntor har historiskt i genomsnitt legat runt 7-8%. Under tex 80-talet hade många o Sverige räntor på höga 20% på huset. I takt med utvecklingen, så ser man att genomsnittliga räntenivån sakta sjunker, har jag för mig, men att oja sig över 3-5% är bara barnsligt. Ta ansvar för din ekonomi och dina beslut. Otroligt tröttsamt att lyssna på denna ständiga cry-baby kapitalism. Det är marknadsekonomi. U win some, u lose some. Om alla bara skulle vinna hela tiden, så är det inte marknadsekonomi, det är en riggad marknad. Sverige har byggt sin usainspirerade reinfeldtska see no evil, hear no evil-ekonomi på spekulation, tjänster och skuldsättning, snarare än att faktiskt producera något. Det är ett luftslott. Självklart går saker åt helvete nu om det finns nån rim o reson. Även om de letar sätt att dopa skiten ytterligare mha amorteringspaus etc. 40-70-talister har lönnmördat välfärd och frihet för alla som kommer efter typ och berikat sig på kuppen. Tyvärr är alla senare födda så efterblivna och historielösa som du är, så 80-90% av befolkningen fortsätter att rösta på partier som bedriver politik som skapar fattigdom hos arbetar-/medelklassen. Rikedom är relativt. Det är köpkraft. Du är inte rik för att du har ett hus på 10 miljoner om alla andra hus kostar lika mycket eller mer. De enda som tjänat på senaste 30 års politik, i synnerhet senaste 20 år, är det 10% rikaste i befolkningen. Tex OECDs rapporter styrker också detta. Att befolkningen är så efterbliven att den efterfrågar slopad fastighetsskatt, privatisering, marknadshyror, ombildning, rut o rot, i tron att de gynnar dem, jaaa… hur ser det ut nu tycker du? Känner du dig rik?