• 1
  • 2
2023-04-25, 20:58
Medlem
RadioGaGas avatar
Tänkte sälja en akustisk gitarr och sökte på Blocket och Vend och ser att marknaden verkar helt död. Är det svårt att sälja en begagnad Gibson för 10.000 kr - 15.000 kr i dag?
Citera
2023-04-25, 21:25
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Tänkte sälja en akustisk gitarr och sökte på Blocket och Vend och ser att marknaden verkar helt död. Är det svårt att sälja en begagnad Gibson för 10.000 kr - 15.000 kr i dag?
Jag borde nog inte uttala mig eftersom jag varken sålt eller köpt musikinstrument på begagnatmarkanden.

Men jag tror knappast att själva marknaden för begagnade instrument är död, snarare att de går i vågor vilka instrument som är populärast.

För 10-15 år sen så var väl helt enkelt fortfarande vanligt att man drömde om att bli rockstjärna, eller "en jävel på gura" i allmänhet.

Idag drömmer kidsen om att bli nästa Avicii eller Swedish house mafia.
Begagnad utrustning för elektronisk musik säljer förmodligen bättre än någonsin på begagnatmarknaden.
Citera
2023-04-25, 21:34
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jag borde nog inte uttala mig eftersom jag varken sålt eller köpt musikinstrument på begagnatmarkanden.

Men jag tror knappast att själva marknaden för begagnade instrument är död, snarare att de går i vågor vilka instrument som är populärast.

För 10-15 år sen så var väl helt enkelt fortfarande vanligt att man drömde om att bli rockstjärna, eller "en jävel på gura" i allmänhet.

Idag drömmer kidsen om att bli nästa Avicii eller Swedish house mafia.
Begagnad utrustning för elektronisk musik säljer förmodligen bättre än någonsin på begagnatmarknaden.

Så kanske det är. Många musikforum som Diskant och Pratabas är också helt döda. För 10-15 år sen var det flera hundra eller tusen inlägg om dagen. Nu när jag kikar in där är de senaste inläggen flera år gamla. Tråkigt. Eller så är människor så rika idag att de hellre köper nya gitarrer än begagnade.
Citera
2023-04-25, 21:37
Medlem
HarryHurtigs avatar
Citat:
Så kanske det är. Många musikforum som Diskant och Pratabas är också helt döda. För 10-15 år sen var det flera hundra eller tusen inlägg om dagen. Nu när jag kikar in där är de senaste inläggen flera år gamla. Tråkigt. Eller så är människor så rika idag att de hellre köper nya gitarrer än begagnade.

Numera händer musiksnacket på discord, reddit och facebook. Det är inte mindre snack, bara forum som är utdaterade.
Citera
2023-04-25, 21:40
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHurtig
Numera händer musiksnacket på discord, reddit och facebook. Det är inte mindre snack, bara forum som är utdaterade.

Ah okej. Jag håller inte på med discord, reddit eller facebook.
Citera
2023-04-25, 22:25
Medlem
Folk håller i sina pengar p.g.a. inflationen.
Citera
2023-04-25, 22:25
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Det är hyfsat billigt med helt nya gitarrer som är helt ok därav vill ingen längre köpa ett begagnat mellansegment.
Citera
2023-04-25, 22:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Folk håller i sina pengar p.g.a. inflationen.
Fast då borde ju begagnade instrument gå bra att sälja...

Säljarna har inte hängt med och fattar inte att det kommit nya märken t ex Harley Benton.
Citera
2023-04-26, 06:46
Medlem
Hela köpkraften har ju dött mer eller mindre. Just instrument går ofta i cirklar på begagnade forum. Mer än sällan någon gubbe med 30 instrument hemma som vill ha ett tillskott och därefter tröttnar lika snabbt. Inflationen har väl helt enkelt fått folk att prioritera mat på bordet.
Citera
2023-04-26, 06:56
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Verkar som syntar är klart mer populära än gitarrer, basar, trumset etc.
En synt som gick beggad för 10.000 på nittiotalet kan gå för över 100.000 år 2023, 😀.
Citera
2023-04-26, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast då borde ju begagnade instrument gå bra att sälja...

Säljarna har inte hängt med och fattar inte att det kommit nya märken t ex Harley Benton.

Alla vill sälja och ingen vill köpa.
Just nu så ligger full fokus på bolånen, elpriserna, pengar till drivmedel så man kan ta sig jobbet, samt matpriserna.
Just gitarr kan jag tänka mig är ännu mer ute pga det faktiskt följer med att det kräver lite i lärande och vem vill det i dessa tider som AI kan göra allt inklusive musik.
Citera
2023-04-26, 06:57
Medlem
Hardstekts avatar
Det kanske är som med andra hobbies. Att intresset åldras och dör med fansen.

Bulken av dom som är gitarr intresserade är födda på 40-50talet. Och dom har alla köpt sin dröm gitarr för länge sen och nu börjar dom komma upp i åren, tappar förmågan, kanske till och med dör. Fler gitarrer hamnar på blocket.

Och 60 och 70talisterna kan inte bära upp intresset och följaktligen efterfrågan på samma sätt då de är mindre årskullar, men också årskullar med ett mer diversifierat intresse. Så priserna kommer bara gå ner i fortsättningen.

Detsamma gäller massa andra nostalgi-hobbies som märklintåg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in