2023-04-26, 07:10
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Alla vill sälja och ingen vill köpa.
Just nu så ligger full fokus på bolånen, elpriserna, pengar till drivmedel så man kan ta sig jobbet, samt matpriserna.
Just gitarr kan jag tänka mig är ännu mer ute pga det faktiskt följer med att det kräver lite i lärande och vem vill det i dessa tider som AI kan göra allt inklusive musik.
Just hantverket, dvs att spela ett instrument, lockar nog inte ungdomen på samma sätt som förr. Kan tänka mig att färdiga midi-samplingar säljer (eller iallafall laddas ner) och eventuellt midi-keyboards.

Troligtvis kommer vi tyvärr se mer klipp och klistra-musik. Typ Bandlab där musiker istället säljer riff istället för låtar...
Citera
2023-04-26, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Just hantverket, dvs att spela ett instrument, lockar nog inte ungdomen på samma sätt som förr. Kan tänka mig att färdiga midi-samplingar säljer (eller iallafall laddas ner) och eventuellt midi-keyboards.

Troligtvis kommer vi tyvärr se mer klipp och klistra-musik. Typ Bandlab där musiker istället säljer riff istället för låtar...

Delar inte din uppfattning. Jobbar bland ungdomar och senaste åren har både gitarr och keyboards fått en boom, speciellt elgitarr. Kanske inte lika stort som på 90-talet (kan inte riktigt uttala mig om tidigare år) men inte är det dött eller döende!
Citera
2023-04-26, 07:32
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petramede
Delar inte din uppfattning. Jobbar bland ungdomar och senaste åren har både gitarr och keyboards fått en boom, speciellt elgitarr. Kanske inte lika stort som på 90-talet (kan inte riktigt uttala mig om tidigare år) men inte är det dött eller döende!
Det är trevligt att höra att vi fortfarande har aspirerande musiker.
Citera
2023-04-26, 08:05
Medlem
TheGretaResets avatar
Man får en helt solid Alvarez, Eastman eller Yamaha från 6000kr.

Så köpte du en skitgibson enbart för etiketten får du svårt att sälja den. Men en j-15 går direkt för samma peng du gav.
Citera
2023-04-26, 09:10
Medlem
sneakydudes avatar
Jag upplever att marknaden har blivit ordentligt mättad de senaste 5-6 åren. Det finns en uppsjö av gitarrtillverkare som håller god kvalité och konkurrensen är enorm. Det är samma på förstärkarsidan, tillgången till digital (och skall sägas, jävligt bra) utrustning är i det närmaste oändlig. Skulle själv inte köpa en begagnad gitarr i dagsläget om det inte var en raritet, och då skulle det vara i syfte att sälja vidare, inte spela på. Eller möjligen om jag provspelat en gitarr som har ”det”, rätt mojo, där den ligger helt rätt i handen, låter rätt och allt det där. Det har visserligen bara hänt en gång, och han som ägde den vägrade sälja, fullt förståeligt. Folk har väl helt enkelt börjat inse att man kan få en ny bra gitarr till hälften (eller mindre) av priset för en begagnad och inte nödvändigtvis bra gitarr.
Citera
2023-04-27, 13:47
Medlem
HarryHurtigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Ah okej. Jag håller inte på med discord, reddit eller facebook.

Där har du svaret... Kan verkligen rekommendera reddit om du inte gillar sociala medier annars. Mer likt flashback än facebook.
Citera
2023-05-15, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Tänkte sälja en akustisk gitarr och sökte på Blocket och Vend och ser att marknaden verkar helt död. Är det svårt att sälja en begagnad Gibson för 10.000 kr - 15.000 kr i dag?
Nej du får inte 10000 för en gammal akustisk Gibson.

Om det hade varit en LP eller SG kanske men inte en akustisk.
Citera
2023-05-15, 10:11
Medlem
Facades avatar
Marknaden är absolut inte död.
Problemet är bara att folk tar hutlöst betalt för begagnade saker.
Folk försöker sälja en 5 år gammal gitarr för 28000kr som kostar 31000kr ny.
Klart man går och köper en ny istället då…
Citera
2023-05-15, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Å andra sidan kan en äldre gitarr vara dyrare än en ny.
Citera
2023-05-15, 18:53
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Å andra sidan kan en äldre gitarr vara dyrare än en ny.

Vintage ja.
Inte något år gammal likadan gitarr som fortfarande finns i produktion.
Citera
2023-05-15, 18:55
Bannlyst
Citat:
Vintage ja.
Inte något år gammal likadan gitarr som fortfarande finns i produktion.
Vissa årsmodeller ses ibland som mer åtråvärda utan att de är vintage.

Men visst det gäller ju att gitarrerna är i gott skick.
Citera
2023-05-15, 19:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Som det mesta annat som saluförs på Blocket. Folk tror att de kan ta nypris för sin gamla använda skit, varför ska man betala 10 K för något som är begagnat när du kan få en lika dan ny för 12K, dessutom med garanti.

Kollade för några år sen på TV apparater, mest för skoj skull, men där träffade jag på en idiot jag faktiskt ringde upp - mest på jävulskap dock. Det var någon som ville ha 11 K för en ett år gammal TV. Problemet var bara att Net On Net nu sålde den för 8999. Kunde inte motstå att ringa på den. Han uppgav då att han gett 13 för den och därför skulle ha 11K nu. Att den fanns som helt ny och med garanti för ett billigare pris spelade ingen roll. Han har nog kvar den TV:n än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in