2023-04-26, 15:11
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Det jag menar med frgan:
r det mer meriterande att exempelvis ha civilingenjrsexamen i Lund n i Karlstad?

Jag antar att antagningsmeriten har en del att gra med hur attraktiv sjlva staden r att leva i, men vissa utbildningar har MARKANTA skillnader beroende p destination. r utbildningarna helt olika?

Ngon som vet svaret p detta?

En hypotes jag har r att ska du jobba med hgstatusjobb som har vldigt synlig employerbranding kommer de vara mer krsna. Finns mngder av bra jobb ven p mindre fretag som kan via lite gnet gra att du kan hamna p ett strre och mer hgstatusfretag. Finns skert vissa mgmtkonsultfirmor dr nlsgat r vldigt trngt ven om du har A i alla mnen.

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Skiljer i kvalit mellan olika lrosten.

Tveksamt. Kanske att dina ntverk blir ngot bttre n p mindre renommerade lrosten, strre mjligheter till grejer du kan krydda ditt CV med. Examinationen kan vara mycket hrdare ocks. Ett C p ett vlknt universitet kan ltt bli ett A p en tramsskola.

Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag har sjv haft den biasen (fr nyutexamiinerade) nr jag varit med och bedmt kandidater. Men som jag ser det smller t ex hga betyg (och mnga andra faktorer) frn mindre universitet hgre n lga betyg frn anrika lrosten.

Jag har sett det om och om igen. Mjligt att folk r mer ppna i Sverige.

Jag tror personligen att det bara r vissa lrosten som verkligen ligger dligt till. Som Malm U och Sdertrn p grund av "vissa orsaker".

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Frgan r d om detta r en utbredd bias som pverkar anstllningsbeslut. Det tror jag inte.

Ja, allts, att det r s i t.ex. USA r ingen strre hemlighet. Men vi talar ju om Sverige hr.

Beror p firma frn firma. Precis som alla mnniskor inte r lika i frmga och driv, r inte heller alla fretag det. Gr du genom en utbildning p tid ven frn en skitskola kan du f ett jobb, kanske bara sannolikt inte som Ibanker i the city.

Citat:
Ursprungligen postat av maikon
Jag tog min examen frn Hgskolan i Bors och fick drefter jobb p Microsoft som nyutexaminerad. S frn min sida sket arbetsgivaren i vart jag studerade. De bad aldrig att f se mitt betyg eller examensbevis.

Det hr lter rtt bra, nstan fr bra fr att vara sant. Det hade varit jtteintressant om du berttat lite om din bakgrund och hur det hr hnde? Vilken position har du inom fretaget?
Citera
2023-04-26, 15:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja, allts, att det r s i t.ex. USA r ingen strre hemlighet. Men vi talar ju om Sverige hr.
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Beror p firma frn firma. Precis som alla mnniskor inte r lika i frmga och driv, r inte heller alla fretag det. Gr du genom en utbildning p tid ven frn en skitskola kan du f ett jobb, kanske bara sannolikt inte som Ibanker i the city.
Som sagt: det var Sverige jag talade om.
Citera
2023-04-26, 15:24
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Som sagt: det var Sverige jag talade om.

Jag kan garantera dig att de allra hftigaste advokatbyrerna och mgmtkonsultfirmorna kommer ge dig minus fr ett skrplroste. ven i Sverige. Eller menar du p att de har en direkt pipeline frn sdertrn till Bain&co? Pratar vi om de personerna som r savanter, hade de klarat sig in helt utan utbildning bara p grund av de testresultat de ftt i anstllningsintervjuns testbatteri.
Citera
2023-04-26, 15:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag kan garantera dig att de allra hftigaste advokatbyrerna och mgmtkonsultfirmorna kommer ge dig minus fr ett skrplroste. ven i Sverige. Eller menar du p att de har en direkt pipeline frn sdertrn till Bain&co? Pratar vi om de personerna som r savanter, hade de klarat sig in helt utan utbildning bara p grund av de testresultat de ftt i anstllningsintervjuns testbatteri.
Vad gller advokatbyrerna s r de mer fokuserade p dina betyg n vilket lroste du gick.

Vad gller andra fretag s r din personliga garanti inte s mycket vrd (inget personligt - jag skulle sga samma sak om alla p Flashback, inklusive mig sjlv), men jag ser grna lnkar till ordentliga kllor.
Citera
2023-04-26, 15:29
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Det jag menar med frgan:
r det mer meriterande att exempelvis ha civilingenjrsexamen i Lund n i Karlstad?

Jag antar att antagningsmeriten har en del att gra med hur attraktiv sjlva staden r att leva i, men vissa utbildningar har MARKANTA skillnader beroende p destination. r utbildningarna helt olika?

Ngon som vet svaret p detta?
i regel ja men har du en pse ntter som blivit dliga i ditt cv s kommer de nd ta han frn karlstad i regel spelar det allts ingen roll du blir ingen vinnare av att plugga juridik p harvard om du inte smrjt rtt personer eller har toppbetyg dessutom r skolverkets kursplan mnad att ta bort elitism p universitet men sedan sger det en del om man kommer frn stockholm men pluggat en master i stersund
Senast redigerad av volvo666 2023-04-26 kl. 15:32.
Citera
2023-04-26, 15:34
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Vad gller advokatbyrerna s r de mer fokuserade p dina betyg n vilket lroste du gick.

Vad gller andra fretag s r din personliga garanti inte s mycket vrd (inget personligt - jag skulle sga samma sak om alla p Flashback, inklusive mig sjlv), men jag ser grna lnkar till ordentliga kllor.

Jag kper din invndning prima facie. Nr vi spekulerar om detta pratar vi ofta om 1% i toppen av fretagen i sin bransch. De kan vara mycket mer krvande och urvalet vara brutalare n fr bara de i nsta 10%, dvs 2%-11% av de i toppen p sin bransch. Ska du dessutom jobba i ngon stabil och vlbetald boutiquefirma kommer de antagligen ligga i kravniv p 1% om du ska in dit direkt efter examen.

En brasklapp som mste fram r nd att gr du p Karlstad och tar dig genom ett trerig program kommer du f ett jobb. Kanske inte inom 1% i nringslivet men du kommer ha ett helt ok och vldigt bra liv om du gr som du ska och jobbar p. Den biten i debatten hr p flashback kommer sllan om aldrig fram.
Citera
2023-04-26, 18:00
Medlem
tnems avatar
Citat:

Tveksamt. Kanske att dina ntverk blir ngot bttre n p mindre renommerade lrosten, strre mjligheter till grejer du kan krydda ditt CV med. Examinationen kan vara mycket hrdare ocks. Ett C p ett vlknt universitet kan ltt bli ett A p en tramsskola.

Jag har studerat p ett antal olika hgskolor/universitet.
Jag kan sga att det finns skillnad p renommerade och unga lrosten, i vart fall p ingenjrssidan.
Upplever att man slpper igenom mer skit p det inte s renomerade lroverket, dvs lttare att bli godknd. Det finns ett strre ekonomiskt incitament fr sm lrosten att slppa igenom elever.
Sen vilka lrosten tror du attrahera de bsta forskarna och lrarna? De avspeglar sig p kvalitn p utbildningen ocks.

Man kan inte sga ngot dremot i skillnad mellan hgskola och universitet d det framfrallt gtt inflation i universitets utnmningar.
Citera
2023-04-26, 18:16
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Jag har studerat p ett antal olika hgskolor/universitet.
Jag kan sga att det finns skillnad p renommerade och unga lrosten, i vart fall p ingenjrssidan.
Upplever att man slpper igenom mer skit p det inte s renomerade lroverket, dvs lttare att bli godknd. Det finns ett strre ekonomiskt incitament fr sm lrosten att slppa igenom elever.
Sen vilka lrosten tror du attrahera de bsta forskarna och lrarna? De avspeglar sig p kvalitn p utbildningen ocks.

Man kan inte sga ngot dremot i skillnad mellan hgskola och universitet d det framfrallt gtt inflation i universitets utnmningar.

D bekrftar du delar av den bilden jag har ven om det r inom ett annat fackomrde. Skulle du sga att skillnaden endast r vid grnsfall p godknt, till godknt eller att den ven gller fr hgre betyg? Det vill sga att halvdana betyg p en renommerad skola r vrd ungefr som toppbetyget p den mindre vlknda skolan?
Citera
2023-04-27, 22:06
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:

Stor skillnad p juridik och ekonomi i detta avseende. Visst skiljer sig antagningspongen lite grann mellan olika juristutbildningar men inte s mycket. Mer minus fr dliga betyg
Citera
2023-04-27, 22:09
Medlem
Phyllobatess avatar
Beror nog p vilka jobb du vill ha. Mnga jag knner som lst p KTH har inte behvt visa examenspapper ens.
Citera
2023-04-28, 00:20
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Stor skillnad p juridik och ekonomi i detta avseende. Visst skiljer sig antagningspongen lite grann mellan olika juristutbildningar men inte s mycket. Mer minus fr dliga betyg

Jag blev faktiskt lite frvnad att juridik krvde liknande betyg i hela riket.
Citera
2023-04-28, 00:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
De bsta firmorna (internationella konsultfirmor, banker och andra hgprofilerade) rekryterar verhuvudtaget inte frn andra universitet n de bsta , eftersom de inte behver. De fr tillrckligt bra skande utan att behva ge sig ut i bussen till oknda smuniversitet.
Ekonomer frn HHS, kanske Linkping och Gbg, mjligen Uppsala och Stockholm men tveksamt, ingenjrer frn KTH och Chalmers, mjligen Linkping, jurister frn Sth, Uppsala och Lund.
Det r ointressant om utbildningen i sig r bttre, men skolans rykte r, och det r skillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in