Citat:
Det jag menar med frågan:
Är det mer meriterande att exempelvis ha civilingenjörsexamen i Lund än i Karlstad?
Jag antar att antagningsmeriten har en del att göra med hur attraktiv själva staden är att leva i, men vissa utbildningar har MARKANTA skillnader beroende på destination. Är utbildningarna helt olika?
Någon som vet svaret på detta?
Är det mer meriterande att exempelvis ha civilingenjörsexamen i Lund än i Karlstad?
Jag antar att antagningsmeriten har en del att göra med hur attraktiv själva staden är att leva i, men vissa utbildningar har MARKANTA skillnader beroende på destination. Är utbildningarna helt olika?
Någon som vet svaret på detta?
En hypotes jag har är att ska du jobba med högstatusjobb som har väldigt synlig employerbranding kommer de vara mer kräsna. Finns mängder av bra jobb även på mindre företag som kan via lite gnet göra att du kan hamna på ett större och mer högstatusföretag. Finns säkert vissa mgmtkonsultfirmor där nålsögat är väldigt trångt även om du har A i alla ämnen.
Tveksamt. Kanske att dina nätverk blir något bättre än på mindre renommerade lärosäten, större möjligheter till grejer du kan krydda ditt CV med. Examinationen kan vara mycket hårdare också. Ett C på ett välkänt universitet kan lätt bli ett A på en tramsskola.
Citat:
Jag har sjäv haft den biasen (för nyutexamiinerade) när jag varit med och bedömt kandidater. Men som jag ser det smäller t ex höga betyg (och många andra faktorer) från mindre universitet högre än låga betyg från anrika lärosäten.
Jag har sett det om och om igen. Möjligt att folk är mer öppna i Sverige.
Jag har sett det om och om igen. Möjligt att folk är mer öppna i Sverige.
Jag tror personligen att det bara är vissa lärosäten som verkligen ligger dåligt till. Som Malmö U och Södertörn på grund av "vissa orsaker".
Citat:
Beror på firma från firma. Precis som alla människor inte är lika i förmåga och driv, är inte heller alla företag det. Går du genom en utbildning på tid även från en skitskola kan du få ett jobb, kanske bara sannolikt inte som Ibanker i the city.
Citat:
Det här låter rätt bra, nästan för bra för att vara sant. Det hade varit jätteintressant om du berättat lite om din bakgrund och hur det här hände? Vilken position har du inom företaget?