Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-26, 15:11
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Det jag menar med frågan:
Är det mer meriterande att exempelvis ha civilingenjörsexamen i Lund än i Karlstad?

Jag antar att antagningsmeriten har en del att göra med hur attraktiv själva staden är att leva i, men vissa utbildningar har MARKANTA skillnader beroende på destination. Är utbildningarna helt olika?

Någon som vet svaret på detta?

En hypotes jag har är att ska du jobba med högstatusjobb som har väldigt synlig employerbranding kommer de vara mer kräsna. Finns mängder av bra jobb även på mindre företag som kan via lite gnet göra att du kan hamna på ett större och mer högstatusföretag. Finns säkert vissa mgmtkonsultfirmor där nålsögat är väldigt trångt även om du har A i alla ämnen.

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Skiljer i kvalité mellan olika lärosäten.

Tveksamt. Kanske att dina nätverk blir något bättre än på mindre renommerade lärosäten, större möjligheter till grejer du kan krydda ditt CV med. Examinationen kan vara mycket hårdare också. Ett C på ett välkänt universitet kan lätt bli ett A på en tramsskola.

Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag har sjäv haft den biasen (för nyutexamiinerade) när jag varit med och bedömt kandidater. Men som jag ser det smäller t ex höga betyg (och många andra faktorer) från mindre universitet högre än låga betyg från anrika lärosäten.

Jag har sett det om och om igen. Möjligt att folk är mer öppna i Sverige.

Jag tror personligen att det bara är vissa lärosäten som verkligen ligger dåligt till. Som Malmö U och Södertörn på grund av "vissa orsaker".

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Frågan är då om detta är en utbredd bias som påverkar anställningsbeslut. Det tror jag inte.

Ja, alltså, att det är så i t.ex. USA är ingen större hemlighet. Men vi talar ju om Sverige här.

Beror på firma från firma. Precis som alla människor inte är lika i förmåga och driv, är inte heller alla företag det. Går du genom en utbildning på tid även från en skitskola kan du få ett jobb, kanske bara sannolikt inte som Ibanker i the city.

Citat:
Ursprungligen postat av maikon
Jag tog min examen från Högskolan i Borås och fick därefter jobb på Microsoft som nyutexaminerad. Så från min sida sket arbetsgivaren i vart jag studerade. De bad aldrig att få se mitt betyg eller examensbevis.

Det här låter rätt bra, nästan för bra för att vara sant. Det hade varit jätteintressant om du berättat lite om din bakgrund och hur det här hände? Vilken position har du inom företaget?
Citera
2023-04-26, 15:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja, alltså, att det är så i t.ex. USA är ingen större hemlighet. Men vi talar ju om Sverige här.
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Beror på firma från firma. Precis som alla människor inte är lika i förmåga och driv, är inte heller alla företag det. Går du genom en utbildning på tid även från en skitskola kan du få ett jobb, kanske bara sannolikt inte som Ibanker i the city.
Som sagt: det var Sverige jag talade om.
Citera
2023-04-26, 15:24
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Som sagt: det var Sverige jag talade om.

Jag kan garantera dig att de allra häftigaste advokatbyråerna och mgmtkonsultfirmorna kommer ge dig minus för ett skräplärosäte. Även i Sverige. Eller menar du på att de har en direkt pipeline från södertörn till Bain&co? Pratar vi om de personerna som är savanter, hade de klarat sig in helt utan utbildning bara på grund av de testresultat de fått i anställningsintervjuns testbatteri.
Citera
2023-04-26, 15:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag kan garantera dig att de allra häftigaste advokatbyråerna och mgmtkonsultfirmorna kommer ge dig minus för ett skräplärosäte. Även i Sverige. Eller menar du på att de har en direkt pipeline från södertörn till Bain&co? Pratar vi om de personerna som är savanter, hade de klarat sig in helt utan utbildning bara på grund av de testresultat de fått i anställningsintervjuns testbatteri.
Vad gäller advokatbyråerna så är de mer fokuserade på dina betyg än vilket lärosäte du gick.

Vad gäller andra företag så är din personliga garanti inte så mycket värd (inget personligt - jag skulle säga samma sak om alla på Flashback, inklusive mig själv), men jag ser gärna länkar till ordentliga källor.
Citera
2023-04-26, 15:29
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Det jag menar med frågan:
Är det mer meriterande att exempelvis ha civilingenjörsexamen i Lund än i Karlstad?

Jag antar att antagningsmeriten har en del att göra med hur attraktiv själva staden är att leva i, men vissa utbildningar har MARKANTA skillnader beroende på destination. Är utbildningarna helt olika?

Någon som vet svaret på detta?
i regel ja men har du en påse nötter som blivit dåliga i ditt cv så kommer de ändå ta han från karlstad i regel spelar det alltså ingen roll du blir ingen vinnare av att plugga juridik pä harvard om du inte smörjt rätt personer eller har toppbetyg dessutom är skolverkets kursplan ämnad att ta bort elitism på universitet men sedan säger det en del om man kommer från stockholm men pluggat en master i östersund
Senast redigerad av volvo666 2023-04-26 kl. 15:32.
Citera
2023-04-26, 15:34
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Vad gäller advokatbyråerna så är de mer fokuserade på dina betyg än vilket lärosäte du gick.

Vad gäller andra företag så är din personliga garanti inte så mycket värd (inget personligt - jag skulle säga samma sak om alla på Flashback, inklusive mig själv), men jag ser gärna länkar till ordentliga källor.

Jag köper din invändning prima facie. När vi spekulerar om detta pratar vi ofta om 1% i toppen av företagen i sin bransch. De kan vara mycket mer krävande och urvalet vara brutalare än för bara de i nästa 10%, dvs 2%-11% av de i toppen på sin bransch. Ska du dessutom jobba i någon stabil och välbetald boutiquefirma kommer de antagligen ligga i kravnivå på 1% om du ska in dit direkt efter examen.

En brasklapp som måste fram är ändå att går du på Karlstad och tar dig genom ett treårig program kommer du få ett jobb. Kanske inte inom 1% i näringslivet men du kommer ha ett helt ok och väldigt bra liv om du gör som du ska och jobbar på. Den biten i debatten här på flashback kommer sällan om aldrig fram.
Citera
2023-04-26, 18:00
Medlem
tnems avatar
Citat:

Tveksamt. Kanske att dina nätverk blir något bättre än på mindre renommerade lärosäten, större möjligheter till grejer du kan krydda ditt CV med. Examinationen kan vara mycket hårdare också. Ett C på ett välkänt universitet kan lätt bli ett A på en tramsskola.

Jag har studerat på ett antal olika högskolor/universitet.
Jag kan säga att det finns skillnad på renommerade och unga lärosäten, i vart fall på ingenjörssidan.
Upplever att man släpper igenom mer skit på det inte så renomerade läroverket, dvs lättare att bli godkänd. Det finns ett större ekonomiskt incitament för små lärosäten att släppa igenom elever.
Sen vilka lärosäten tror du attrahera de bästa forskarna och lärarna? De avspeglar sig på kvalitén på utbildningen också.

Man kan inte säga något däremot i skillnad mellan högskola och universitet då det framförallt gått inflation i universitets utnämningar.
Citera
2023-04-26, 18:16
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Jag har studerat på ett antal olika högskolor/universitet.
Jag kan säga att det finns skillnad på renommerade och unga lärosäten, i vart fall på ingenjörssidan.
Upplever att man släpper igenom mer skit på det inte så renomerade läroverket, dvs lättare att bli godkänd. Det finns ett större ekonomiskt incitament för små lärosäten att släppa igenom elever.
Sen vilka lärosäten tror du attrahera de bästa forskarna och lärarna? De avspeglar sig på kvalitén på utbildningen också.

Man kan inte säga något däremot i skillnad mellan högskola och universitet då det framförallt gått inflation i universitets utnämningar.

Då bekräftar du delar av den bilden jag har även om det är inom ett annat fackområde. Skulle du säga att skillnaden endast är vid gränsfall på godkänt, till godkänt eller att den även gäller för högre betyg? Det vill säga att halvdana betyg på en renommerad skola är värd ungefär som toppbetyget på den mindre välkända skolan?
Citera
2023-04-27, 22:06
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:

Stor skillnad på juridik och ekonomi i detta avseende. Visst skiljer sig antagningspoängen lite grann mellan olika juristutbildningar men inte så mycket. Mer minus för dåliga betyg…
Citera
2023-04-27, 22:09
Medlem
Phyllobatess avatar
Beror nog på vilka jobb du vill ha. Många jag känner som läst på KTH har inte behövt visa examenspapper ens.
Citera
2023-04-28, 00:20
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Stor skillnad på juridik och ekonomi i detta avseende. Visst skiljer sig antagningspoängen lite grann mellan olika juristutbildningar men inte så mycket. Mer minus för dåliga betyg…

Jag blev faktiskt lite förvånad att juridik krävde liknande betyg i hela riket.
Citera
2023-04-28, 00:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
De bästa firmorna (internationella konsultfirmor, banker och andra högprofilerade) rekryterar överhuvudtaget inte från andra universitet än de ’bästa’ , eftersom de inte behöver. De får tillräckligt bra sökande utan att behöva ge sig ut i bussen till okända småuniversitet.
Ekonomer från HHS, kanske Linköping och Gbg, möjligen Uppsala och Stockholm men tveksamt, ingenjörer från KTH och Chalmers, möjligen Linköping, jurister från Sth, Uppsala och Lund.
Det är ointressant om utbildningen i sig är bättre, men skolans rykte är, och det är skillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in