Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-04-25, 19:45
Medlem
Blaajj2.0s avatar
Det jag menar med frågan:
Är det mer meriterande att exempelvis ha civilingenjörsexamen i Lund än i Karlstad?

Jag antar att antagningsmeriten har en del att göra med hur attraktiv själva staden är att leva i, men vissa utbildningar har MARKANTA skillnader beroende på destination. Är utbildningarna helt olika?

Någon som vet svaret på detta?
Citera
2023-04-25, 19:49
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Det jag menar med frågan:
Är det mer meriterande att exempelvis ha civilingenjörsexamen i Lund än i Karlstad?

Jag antar att antagningsmeriten har en del att göra med hur attraktiv själva staden är att leva i, men vissa utbildningar har MARKANTA skillnader beroende på destination. Är utbildningarna helt olika?

Någon som vet svaret på detta?

Skiljer i kvalité mellan olika lärosäten.
Citera
2023-04-25, 19:58
Medlem
Jämför kursplaner och vilka masterinriktningar som finns så kan du se skillnaderna i utbildning. Som jag förstått det så bryr sig arbetsgivare i allmänhet inte om vilken skola du gick på, iaf inte för de flesta jobb.
Senast redigerad av cieken 2023-04-25 kl. 20:00.
Citera
2023-04-25, 20:07
Medlem
En del arbetsgivare rekryterar uteslutande från ett par erkända universitet. Då kommer ditt CV inte ens att läsas om du studerat i Karlstad.
Citera
2023-04-25, 20:20
Antagningsmeriten har uteslutande med att göra hur stort söktrycket är. Ju högre söktryck desto högre antagningspoäng.
Citera
2023-04-25, 20:41
Medlem
Blaajj2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Exactly
En del arbetsgivare rekryterar uteslutande från ett par erkända universitet. Då kommer ditt CV inte ens att läsas om du studerat i Karlstad.
Det var ju lite trist
Citera
2023-04-25, 20:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Exactly
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Det var ju lite trist
Det vore trist, ja. Har du någon källa för detta påstående, Mr. E?
Citera
2023-04-25, 21:00
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det vore trist, ja. Har du någon källa för detta påstående, Mr. E?
Om någon har studerat vid en utbildning som är svår att komma in på är det väl inte konstigt om potentiella arbetsgivare tycker att det är ett plus?

Dessum gillar folk att anställa folk som pluggat på samma universitet de själva studerade vid, och eftersom de "nya" universiteten fortfarande är ganska unga är det nog större chans att de som fattar beslut om ny personal har studerat vid något äldre lärosäte.

Men det finns många andra dimensioner som är viktigare så det är svårt att veta hur dessa faktorer väger in.
Citera
2023-04-25, 21:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Om någon har studerat vid en utbildning som är svår att komma in på är det väl inte konstigt om potentiella arbetsgivare tycker att det är ett plus?
I allmänhet så bryr sig inte svenska arbetsgivare om sånt, så jo, det vore lite konstigt om just vissa arbetsgivare till civilingenjörer gjorde det.

Citat:
Dessum gillar folk att anställa folk som pluggat på samma universitet de själva studerade vid, och eftersom de "nya" universiteten fortfarande är ganska unga är det nog större chans att de som fattar beslut om ny personal har studerat vid något äldre lärosäte.

Men det finns många andra dimensioner som är viktigare så det är svårt att veta hur dessa faktorer väger in.
Vet inte om det där med att de skulle föredra folk från sin egen alma mater riktigt stämmer.
Citera
2023-04-25, 21:49
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
I allmänhet så bryr sig inte svenska arbetsgivare om sånt, så jo, det vore lite konstigt om just vissa arbetsgivare till civilingenjörer gjorde det.
Jag har sjäv haft den biasen (för nyutexamiinerade) när jag varit med och bedömt kandidater. Men som jag ser det smäller t ex höga betyg (och många andra faktorer) från mindre universitet högre än låga betyg från anrika lärosäten.

Citat:

Vet inte om det där med att de skulle föredra folk från sin egen alma mater riktigt stämmer.
Jag har sett det om och om igen. Möjligt att folk är mer öppna i Sverige.
Citera
2023-04-25, 21:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag har sjäv haft den biasen (för nyutexamiinerade) när jag varit med och bedömt kandidater. Men som jag ser det smäller t ex höga betyg (och många andra faktorer) från mindre universitet högre än låga betyg från anrika lärosäten.
Frågan är då om detta är en utbredd bias som påverkar anställningsbeslut. Det tror jag inte.

Citat:
Jag har sett det om och om igen. Möjligt att folk är mer öppna i Sverige.
Ja, alltså, att det är så i t.ex. USA är ingen större hemlighet. Men vi talar ju om Sverige här.
Citera
2023-04-26, 00:52
Medlem
Jag tog min examen från Högskolan i Borås och fick därefter jobb på Microsoft som nyutexaminerad. Så från min sida sket arbetsgivaren i vart jag studerade. De bad aldrig att få se mitt betyg eller examensbevis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in