• 1
  • 2
2023-04-25, 12:46
Medlem
Hej !

Jag jobbar på en lyxig resturang mitt i Stockholm.
Tim / deltid anställd med kontrakt
Efter sagt till om att nödutgången blockeras regelbundet 6 gånger samt snus och tabletter ligger öppet i köket under servering.

Sjunde gången jag säger till chefen om det har jag en dålig dag så säger till på lite drygt sätt.
Nästa dag mår jag väldigt dålig och spyr på morgonen. Så jag säger till chefen att jag är sjuk.
Och då får jag sparken...

Ska man anmäla resturangen för det?
Eller ska jag bara släppa det och leta nytt jobb?
Tänk om folk brinner inne nu eller liknande.
Matförgiftade blir nog alla som äter där, men vad skulle ni ha gjort ?
Senast redigerad av WNde 2023-04-25 kl. 13:00.
Citera
2023-04-25, 12:49
Medlem
auruns avatar
Provanställd? Då kan han sparka dig för att du har fel musiksmak eller vad han nu vill.
Citera
2023-04-25, 12:52
Medlem
Anställningsformen är avgörande för att veta om det är rätt eller fel, juridiskt sett. Sedan kan man tycka vad man vill. Vilket är oerhört populärt nuförtiden. Viktigare än fakta, faktiskt.
Citera
2023-04-25, 12:53
Medlem
Belters avatar
Jag skulle sluta med att vara en jobbig och gnällig medarbetare och rätta in mig i ledet. Det finns ingen anledning att tro att man kan komma att förändra något när man jobbar på en restaurang. Det finns dessutom en uppsjö av folk som är villiga att ta jobbet och göra det dom blir tillsagda att göra och hålla käften.
Citera
2023-04-25, 12:57
Medlem
Det är en timma ställning och har kontrakt.

Har insätt att det var fel attityd att försöka ändra och göra stället bättre som ny och klaga på saker. Men gjort är gjort
Citera
2023-04-25, 12:57
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Provanställd? Då kan han sparka dig för att du har fel musiksmak eller vad han nu vill.
Fast man är garanterad arbetet under anställningstiden, det går liksom inte att sparka någon på dagen bara för att denne är provanställd.
Citera
2023-04-25, 13:02
Medlem
vadsadusadus avatar
Du fick nog inte sparken för att du var sjuk, utan för att du påtalade fel och brister som chefen hellre bortser från än åtgärdar. Om man har återkommande brister för brandskydd och hygien kan du anmäla till länsstyrelsen eller vilka myndigheter det nu är som gör kontroller och kräva åtgärder om nåt inte lever upp till reglerna.

Angående att ha blivit sparkad hade jag skitit i det och sett mig om efter en bättre arbetsplats. Du vill väl inte gå tillbaka till ett jobb där du inte får gehör för saker du försöker åtgärda som faktiskt är olagliga.
Citera
2023-04-25, 13:03
Medlem
Glöm det och gå vidare. Sen till nästa gång får du får lära dig att uppföra dig professionellt även när du har mens.

De är nog jävligt glada att slippa dig. Du får fundera på om du vill vara en belastning på din arbetsplats eller en tillgång. Att gnälla, besserwissra och tro man vet bättre, och att vara direkt otrevlig och inte kunna hantera sina känslor på "dåliga dagar" är inte något som någon vill på sin arbetsplats.
Senast redigerad av justanam 2023-04-25 kl. 13:22.
Citera
2023-04-25, 13:09
Medlem
Du kan väl skicka budskapet även till polis att nödutgång är blockerad. Du behöver ju inte längre vara solidarisk med din arbetsgivare då ert samarbete upphört.
Citera
2023-04-25, 13:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast man är garanterad arbetet under anställningstiden, det går liksom inte att sparka någon på dagen bara för att denne är provanställd.
Precis. Minst två veckor ska det vara. Förr var det en månad, vet inte varför de ändrat det.
Citera
2023-04-25, 13:20
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jo. Men han kan betala anställde 2 veckors lön till vid heltid men han kan neka dig att vara där.
Går man på schema får du gå på dagen eftersom bara inte ger dig mer tider.
Citera
2023-04-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WNde
Det är en timma ställning och har kontrakt.
Då har du antagligen det som förr kallades AVA, allmän visstidsanställning, numera SÄV, särskild visstidsanställning, och varje arbetspass räknas då som en egen anställningstid. Det du kallar kontrakt är förmodligen det som enligt lagen kallas ”skriftlig information”. Enligt lag om anställningsskydd ska man få besked att anställningen upphör, men exakt hur det ska gå till går inte att säga då du inte har förklarat i detalj hur du har varit anställd hittills. Men högst sannolikt gör din arbetsgivare inget formellt, juridiskt fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in