• 6
  • 7
2023-04-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Har jag sagt något annat?
Ja.
Citat:
Har jag sagt något annat?
Nej.
Citat:
Har jag sagt att man ska leva fattig?
Tolkningsfråga, men att lämna lån nästan lika stora som sina tillgångar är fattigt enligt mig.

Citat:
Det är så klart möjligt att både den som lånar och den m lånar ut kan tjäna på affären. Är du du helt vilsen,, eller?
Du skriver exakt samma sak som mig och undrar sen om JAG är vilsen. Jösses.

Citat:
Men inställningen att endast långivare tjänar får dig till eyy märkt hp.
Indirekt kan man tjäna på lånet, exempelvis om bostaden ökar i värde eller om man investerar pengarna på börsen.

Citat:
Jag har ganska stora lån, du kan väl berätta för mig varför jag ska amortera av dem.
Min poäng är inte att du ska amortera dina lån utan att ALLA ska amortera. Då hade vi haft en sundare bostadsmarknad och privatekonomi i landet.
Citera
2023-04-26, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Men kofta kostar mindre att att bo i hyresrätt.

Men såklart den inte är fiffigt att lån man inte klarar av.
Ja så är det ju men det var inte min poäng utan att folk tar för stora lån.

Sen verkar det finnas en motvilja mot att rätta mun efter matsäcken; Man kan kanske resa till Thailand bara en gång per år för att ha råd med räntorna och rida ut dyrtiden . . . .
Citera
2023-04-26, 10:26
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Ja..
Då kan du väl berätta var,

Varför är det så förbannat svår att att citera och länka. Jag förstår inte.
Citera
2023-04-26, 10:33
Medlem
EltonToilets avatar
Såklart är det så att svensken är sjukt skuldsatta

Det är så sossarna vill ha det. Kontroll av folket och det här är ett av deras vedervärdiga grepp. Det är INTE goda människor vi har att göra med, de vill framstå som goda däremot.

Se bara på hur hemkunskapen varit upplagd i decennier, fokus på att laga grytor och pannkakor, var är det viktigaste, hushållsekonomi??? Ingen människa skulle dö utan den skiten, men förstöra sitt liv pga haltande ekonomiskt tänk däremot det är ju vad de vill, du ska känna dig utslagen, komma till pappa-staten med mössan i hand o be gode herrn om rätt att få leva ett värdigt liv. Mer bidragsoffer, skuldsatta och liknande är receptet för ett fortsatt existerande av sossarna. Det enda vettiga dem nånsin gjorde va ju att sterilisera såna där som vi nu betalar för att se på tv i trans dragrace
Citera
2023-04-26, 11:35
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Det har med den svenska små-/kälkborgerlighetens dubbelmoral att göra. Man ville både ha kvar kakan och äta den.

Å ena sidan ville man känna sig god som stod upp för flyktingmottagande och mångkultur. Å andra sidan ville man slippa bo granne med de nyanlända. Lösningen blev att man finansierade massivt byggande av nya dyra bostäder som man finansierade med nästan enbart krediter. Flyktingarna fick flytta in i miljonprogrammen. Tillsammans fick de trängas med så kallat white trash (svenska trasproletärer) med alla friktioner som uppstår när människor från vitt skilda kulturer bor tätt inpå varandra. Lägger man därtill en stark frånvaro av social kontroll (pga. hög arbetsöshet och bidragsberoende) och kriminogena faktorer (dysfunktionellt rättsväsende) så har du en väldigt obehaglig kombination.

Jag har skrivit om detta i två andra trådar.
En nyligen om etnicitet, etniska relationer och klass.
En för ca tio år sedan om etniska motsättningar i ett överbelånat bostadsbestånd.

Jag vågar påstå att det stora flyktingmottagandet skapade de materiella förutsättningarna för ett akut behov av kreditexpansion. Kreditbubblan är nästan helt kopplad till bostadsmarknaden, som i sin tur är kopplad till press på densamma från en migrationsinducerad befolkningstillväxt.
Citera
2023-04-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothiour
Alla bara beklagar sig, ställer aldrig frågan varför, så varför?

Vad är det för korruption som måste hållas igång, alltid skapa inflation, lågkonjuktur?

Varför verkar man inte särskilt intresserad av att minska Sverige inte ska vara världens mest skuldsatta?

Vad gör alla andra länder bättre än Sverige?

https://www.svd.se/a/rlGAAa/infor-ra...g-rantehojning

Har inte Klarnas ägare pekats ut som en av de huvudansvariga?

Innan vi hade möjlighet till sms-lån och avbetalningsplaner för allt från tuggummi till bilar var inte gemene-man jämförelsevis särskilt skuldsatt.
Citera
2023-05-05, 04:33
Medlem
Medan 70% av Sveriges befolkning påstår sig vara framgångsrika entreprenörer på sociala medier (inkl. Flashback). Lustigt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in