2023-04-22, 15:30
Medlem
Lider med dig,hade et billån på 70k och hade ångest pga det..dock betalat av och nu 0kr i lån.
Kämpa på!sälj allt du äger och har som inte är nödvändigt för att överleva vardagen.
Senast redigerad av supermuppen1 2023-04-22 kl. 15:34.
Citera
2023-04-22, 16:00
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Lider med dig,hade et billån på 70k och hade ångest pga det..dock betalat av och nu 0kr i lån.
Kämpa på!sälj allt du äger och har som inte är nödvändigt för att överleva vardagen.

Bra jobbat med billånet!

Lever redan på existensminimum utan några tillgångar.
Citera
2023-04-22, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Bra jobbat med billånet!

Lever redan på existensminimum utan några tillgångar.

Du lever på existensminimum, snålar, slutat med spel och onödig skit. Hur lång tid dröjer det innan du betalat av dina skulder givet nuvarande ränta? Ett alternativ är ju att ansöka om skuldsanering. Då lever du på just existensminimum i 5 år och sedan är skulderna avskrivna. Jag tycker det kan vara värt att kolla upp.

Om det inte är aktuellt så har du egentligen bara två val: öka dina inkomster eller ring dina långivare och säg att du går i personlig konkurs om du inte får sänkt ränta. Jag tycker verkligen du ska ligga på långivarna och arbeta fram en plan. Säg som det är. Visa din inkomst från deklaration och hur din budget ser ut. Arbeta fram en plan med dem.
Senast redigerad av Sviskonboll 2023-04-22 kl. 20:42.
Citera
2023-04-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll

Om det inte är aktuellt så har du egentligen bara två val: öka dina inkomster eller ring dina långivare och säg att du går i personlig konkurs om du inte får sänkt ränta. Jag tycker verkligen du ska ligga på långivarna och arbeta fram en plan. Säg som det är. Visa din inkomst från deklaration och hur din budget ser ut. Arbeta fram en plan med dem.

Långivarna skiter väl i om han går i personlig konkurs. De ska ändå ha in sina pengar. Det är inte som i USA där jag tror att man blir av med skulderna bara för att man går i konkurs.

Långivarna är nog väldigt nöjda med nuvarande situation. TS betalar räntorna punktligt men lånebeloppet förblir detsamma. Det innebär att de kommer att få skyhöga ränteinkomster många år framåt.
Citera
2023-04-22, 22:21
Medlem
Papper1512s avatar
Med lön på 35k brutto borde du ha ut cirka 27k efter skatt.
Räntan på dina lån är cirka 80k/år -30% ränteavdrag = 4700kr/månad
Du har ju då kvar i vart fall 22k/månad att leva för och amortera.
Du säger att du är van vid att leva på existensminimum, alltså hyra + 5717kr/månad om du är ensamstående. Då borde det inte vara några problem att fortsätta amortera minst 100k per år. När räntekostnaderna sjunker för att du betalat av en del kan du amortera ännu mer. Känns långt ifrån omöjligt att bli skuldfri på 5-6 år.

Det blir några bortkastade år men om du tar dig igenom detta så har du säkert diciplin nog att spara nästan lika mycket. Fem-sex år till så kan du vara miljonär.
Citera
2023-04-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Samlat på mig blancolån på totalt 800.000 :- under många års destruktivt spelande/börs placeringar. Nu är det dock ändring på mitt beteende, och jag har under senaste året betalat av 100.000:- av mina lån och verkligen snålat in på varenda liten krona.

I samband med det så har jag nu fått bort alla kreditupplysningar (de ligger kvar 12 mån i systemet, ju fler upplysningar destu högre risk anses det), vilket kommer underlätta när jag söker nytt lån. Har försökt få ner räntan förut men hade över 10 kreditupplysningar, så jag fick avslag direkt.

Lån 1: 450.000:- 11% ränta

Lån 2: 350.000:- 9.5% ränta

Jag har alltid betalat mina räkningar i tid, har inga betalningsanmärkningar samt har en fast anställning sedan flera år tillbaka där jag tjänar runt 35.000 / brutto. Min kreditvärdighet är bra enligt vissa tjänster.

Problemet är räntan på lånen, de stiger och stiger varje månad känns det som. Som ni kan förstå kostar dessa lån mig en sjuklig summa pengar varje månad och det finns verkligen ingen möjlighet att spara undan pengar. Nästan allt jag betalar i månaden går till räntan inte amortering, så jag är helt fast i en ond cirkel där räntan höjs hela tiden, så lånets totalbelopp bara stiger snabbare än jag kan betala av..

Jag vill ha tips hur jag ska gå tillväga nu när jag lägger om mina lån, det känns som jag endast har 1-2 försök innan kreditupplysningarna blir ett problem igen.

Är det någon vettig bank som lånar ut 800.000 utan säkerhet? Vissa långivare lånar ut upp till 600.000 har jag sett men räntan brukar inte vara shysst.

Jag vill betala och göra rätt för mig om det är rimligt, men ibland känns det som att jag bara ska sluta betala och ge upp.

Tacksam för eventuella svar som kan styra upp mitt liv

Ibland kan din arbetsgivare gå med på att betala ut lön i förskott.
Kolla om du kan få 12-24 månaders lön på en gång?
Citera
2023-04-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Med lön på 35k brutto borde du ha ut cirka 27k efter skatt.
Räntan på dina lån är cirka 80k/år -30% ränteavdrag = 4700kr/månad
Du har ju då kvar i vart fall 22k/månad att leva för och amortera.
Du säger att du är van vid att leva på existensminimum, alltså hyra + 5717kr/månad om du är ensamstående. Då borde det inte vara några problem att fortsätta amortera minst 100k per år. När räntekostnaderna sjunker för att du betalat av en del kan du amortera ännu mer. Känns långt ifrån omöjligt att bli skuldfri på 5-6 år.

Det blir några bortkastade år men om du tar dig igenom detta så har du säkert diciplin nog att spara nästan lika mycket. Fem-sex år till så kan du vara miljonär.

Din kalkyl och beräkning är 100% korrekt.
Problemet är sannolikt att trådskaparen inte är lika korrekt om sitt sätt att leva på existensminimum.

Skulle säga att ts borde skaffa ett extraknäck som ger ytterligare 100.000 kr brutto om året och använda varenda extrakrona till amortering.
Om fem år är han skuldfri.
Eller finns det någon som vill låna ut 800.000 kr mot 8% ränta?....
Citera
2023-04-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Ibland kan din arbetsgivare gå med på att betala ut lön i förskott.
Kolla om du kan få 12-24 månaders lön på en gång?

Vad fan ska människan leva på under tiden utan lön?
Citera
2023-04-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa

Vad fan ska människan leva på under tiden utan lön?

Kanske budgetera? Betala av överskottet och spara det som behövs.
Citera
2023-04-22, 22:53
Medlem
Tove.Lo-Vs avatar
Du bör omgående kontakta socialtjänsten och be om få att hjälp med budget- och skuldrådgivning. Skuldsanering skulle kunna vara ett alternativ.
Citera
2023-04-22, 23:27
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tove.Lo-V
Du bör omgående kontakta socialtjänsten och be om få att hjälp med budget- och skuldrådgivning. Skuldsanering skulle kunna vara ett alternativ.
Varför skulle någon bevilja en skuldsanering för någon som har två årslöner i skulder och som dessutom har råd att amortera 100k per år?
Citera
2023-04-23, 00:15
Medlem
Tove.Lo-Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Varför skulle någon bevilja en skuldsanering för någon som har två årslöner i skulder och som dessutom har råd att amortera 100k per år?

Jag skrev ordagrant >skulle kunna<. Mig veterligen inte ett synonym till beviljande. Det finns flera faktorer som tas i beaktande i ett sådant scenario. 800.000kr är inte två årslöner i förhållande till hens inkomst. Än längre från om vi räknar med andra fasta och rörliga kostnader som dessutom måste betalas. Vill hävda att amorteringen om 100.000kr det senaste året är till trådskaparens fördel.

”…finns verkligen ingen möjlighet att spara undan pengar. Nästan allt jag betalar i månaden går till räntan inte amortering, så jag är helt fast i en ond cirkel där räntan höjs hela tiden, så lånets totalbelopp bara stiger snabbare än jag kan betala av..” Låter inte som en stabil situation. Ännu en gång - till Ts - kontakta kommunen.
Senast redigerad av Tove.Lo-V 2023-04-23 kl. 00:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in