Man kan INTE göra upp en avbetalningsplan med Kronofogden! Man kan ENDAST göra det med den som äger skulden eller den som företräder fordringsägaren.
Kronofogden är en myndighet och deras uppdrag är att driva in skulder, eller hitta sätt för den som ska betala en skuld att göra det.
Kronofogden hanterar bl.a betalningsföreläggande, skuldsanering, löneutmätning osv. Du kan även gå till receptionen hos Kronofogden och betala en skuld, där du skriver ditt namn, personnummer, belopp, mottagare och vilken skuld det avser.
Har man löneutmätning så prioritetas skatteskulder i första hand.
Mitt fråga är, varför du fucka upp en 18 månaders skuldsanering?
Du vet att du kan ansöka igen och kontakta din skuldsaneringshandläggare. Motivera varför du inte vill att skuldsaneringen skall upphävas? Dock ska man vara medveten om att det krävs mycket för att få den beviljad igen om dom omprövar ärendet eller inte!
Mitt första tips, besök forumet
www.lånforum.se. Är en riktigt bra sida. Finns rätt många som jobbar på Kronofogden som är aktiv där för att hjälpa! Handlar om ekonomi, skuldsanering m.m. Toppen sida, verkligen! Finns oerhört mycket kompetens där på forumet.
Mitt andra tips, skit i budget- och skuldrådgivare. Kontakta Kronofogden själv och lämna dina uppgifter om arbete, lön så kommer dom att dra igång löneutmätningen nästkommande månad! (Ser bra ut för en kommande skuldsanering) att du gjort det du kan och ska, för att bli skuldfri inom tid!
Mitt tredje tips, kontakta dom borgenärer som inte har skickat skulden vidare till Kronofogden, var trevlig men bestämd och påtala att så här mycket pengar har jag, och så här mycket kan jag betala just nu, finns det möjlighet att tex. frysa räntan, för jag vill verkligen betala till er!
Släpp inte det just där och då, och säg att du har varit i kontakt med andra borgenärer och gjort upp "avbetalningsplan" och dom har varit tillmötesgående mot dig.
Lycka till!