• 1
  • 2
2023-04-21, 20:42
Medlem
Hej,
Jag har tidigare haft skuldsanering men lyckats fucka upp det igen efter 18 månader från fogden. Har nu fått ett välbetalt jobb. Vet ngn hur lång tid detvä brukar ta innan löneutmätning kommer igång? Är det verkligen bättre att höra av sig själv, det gör jag ju bara om möjligheten till en avbetalningsplan finns. Skulle kunna betala 10-15 k i månaden
Citera
2023-04-21, 20:47
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Hej,
Jag har tidigare haft skuldsanering men lyckats fucka upp det igen efter 18 månader från fogden. Har nu fått ett välbetalt jobb. Vet ngn hur lång tid detvä brukar ta innan löneutmätning kommer igång? Är det verkligen bättre att höra av sig själv, det gör jag ju bara om möjligheten till en avbetalningsplan finns. Skulle kunna betala 10-15 k i månaden

Brukar ta ca 6 månader däromkring.

Dock,kan du ju höra av dig till fogden själv
och erbjuda en avbetalningsplan som
passar även fogden.
Citera
2023-04-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991

passar även fogden.

Va, kan man göra avbetalningsplan med själva Kron-Karl? Trodde det bara gällde skulder till staten.
Citera
2023-04-21, 21:07
Medlem
Citat:

passar även fogden.

Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Va, kan man göra avbetalningsplan med själva Kron-Karl? Trodde det bara gällde skulder till staten.

Jag kan också ta kontakt med de två borgenärer som ännu inte skickat till fogden men som står för ca 80 procent av skuldbeloppet. Risken om jag hör av mig till Fogden är att de bara snabbar på processen. Hittills är det endast Tre skulder som är överkomliga som är aktuella två har jag betalt. Problemet är ju hur man gör med den jävla hutlösa räntan som en av borgenärerna som inte skickat in vill ha ifall vi kommer överens om en plan. Vet i fan vad som är bäst. Skall tilläggas att jag jobbar som konsult i en förvisso säker bransch och har nu uppdrag fyra månader till totalt ca 300 tusen. Man kan ju stämpla sen i några månader och sen söka ett nytt konsultuppdrag tills fogden upptäcker det och sen hålla på så...Är vilsen. Får ringa Budget-och skuld på måndag men tacksam om någon har en smart ide
Citera
2023-04-21, 21:12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Hej,

En bekant till mig gjorde liknande och ringde upp KF och fick till en "avbetalningsplan" .. Men det var bara en lögn och sen kom löneutmätningen som ett brev på posten. Jag fick själv en gammal CSN-skuld skickad till KF och ringde för att göra upp en avbetalningsplan men det sket sig rakt av och svaret var att de inte gör sånt längre eller om de sa att de aldrig gjort avbetalningsplaner.

Mitt råd är att du jobbar på som vanligt och lägger undan 10-15 / mån tills de "hittar" dig.
Citera
2023-04-21, 21:19
Medlem
1335991s avatar
Citat:

Känner flera som gjort en sådan
avbetalningsplan.
Fogden vill ju ha in pengarna.
Citera
2023-04-21, 21:22
Medlem
Citat:
avbetalningsplan.

Jaha, där ser man. Fast fogden menar ju att det inte är dom som vill ha in pengarna, utan den bank eller liknande man är skyldig pengar och att man får vända sig till dem.
Citera
2023-04-21, 21:23
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
avbetalningsplan.

Kan du eller ditt företag inte betala skulden till privatpersoner eller företag – kontakta den du eller företaget är skyldig pengar eller hens ombud. Fråga om du kan få en avbetalnings*plan. Samma sak gäller om du vill diskutera räntan eller liknande.

Saxat från Kronofogden
Citera
2023-04-21, 21:24
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Jaha, där ser man. Fast fogden menar ju att det inte är dom som vill ha in pengarna, utan den bank eller liknande man är skyldig pengar och att man får vända sig till dem.

Läst mitt inlägg #8

Edit : Ahhh såg nu (glasögon på)
Citera
2023-04-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Läst mitt inlägg #8

Ja precis, det där med att göra upp direkt med Kron-Karl för annat än skulder till staten var kanske i en svunnen tid.
Citera
2023-04-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
En bekant till mig gjorde liknande och ringde upp KF och fick till en "avbetalningsplan" .. Men det var bara en lögn och sen kom löneutmätningen som ett brev på posten. Jag fick själv en gammal CSN-skuld skickad till KF och ringde för att göra upp en avbetalningsplan men det sket sig rakt av och svaret var att de inte gör sånt längre eller om de sa att de aldrig gjort avbetalningsplaner.

Mitt råd är att du jobbar på som vanligt och lägger undan 10-15 / mån tills de "hittar" dig.

Har tänkt så också och hört liknande som din historia
Citera
2023-04-21, 21:51
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej,

Det är väl alltid bättre att du själv hör av dig och visar din vilja att lösa problemet med fogden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in