2023-04-21, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det är väl alltid bättre att du själv hör av dig och visar din vilja att lösa problemet med fogden.

Man kan tro det men den lilla människan är ganska liten mot staten. Är inte lika naiv längre. Sorgligt men sant
Citera
2023-04-21, 21:59
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Det är väl alltid bättre att du själv hör av dig och visar din vilja att lösa problemet med fogden.

Var min tanke med men i efterhand så hade jag hellre lagt undan en trevlig buffert så man kan leva rätt ok efter utmätningen eller kanske betala hela skulden när de väl är dig i hasorna.

Finns ju som sagt en del alternativ här, men att visa god vilja får man inte mycket för tyvärr.
Citera
2023-04-21, 22:04
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Man kan tro det men den lilla människan är ganska liten mot staten. Är inte lika naiv längre. Sorgligt men sant

Visst är det så men oavsett så kommer du inte undan oavsett hur du gör. Föredrar du en utmätning istället?
Du har ju ingenting att förlora på genom att höra av dig till dom, eller hur? Om inte annat så hör dom av sig.
Med kanske ännu mer avgifter som dom tar ut under tiden.

På tal om naiv? Tänk om du hade tänkt likadant när det gäller spelandet.
Citera
2023-04-21, 23:45
Medlem
Citat:
Visst är det så men oavsett så kommer du inte undan oavsett hur du gör. Föredrar du en utmätning istället?
Du har ju ingenting att förlora på genom att höra av dig till dom, eller hur? Om inte annat så hör dom av sig.
Med kanske ännu mer avgifter som dom tar ut under tiden.

På tal om naiv? Tänk om du hade tänkt likadant när det gäller spelandet.

Utmätning blir det i vilket fall och jag tänker kanske egoistiskt men om man kan hinna lägga undan ex 50 k så är väl det en tröst i misären. Ja, stämmer att skulderna härrör från spelande men ingen som börjar spela planerar ju för att ödelägga sitt liv, eller hur?
Citera
2023-04-22, 07:20
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kan du eller ditt företag inte betala skulden till privatpersoner eller företag – kontakta den du eller företaget är skyldig pengar eller hens ombud. Fråga om du kan få en avbetalnings*plan. Samma sak gäller om du vill diskutera räntan eller liknande.

Saxat från Kronofogden
Ja,så kan man också göra.
Citera
2023-04-22, 07:22
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Utmätning blir det i vilket fall och jag tänker kanske egoistiskt men om man kan hinna lägga undan ex 50 k så är väl det en tröst i misären. Ja, stämmer att skulderna härrör från spelande men ingen som börjar spela planerar ju för att ödelägga sitt liv, eller hur?

Fast vid utmätning får man
väl en prick eller vad det heter?
Det får man ej vid avbetalningsplan?
Citera
2023-04-22, 07:45
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Fast vid utmätning får man
väl en prick eller vad det heter?
Det får man ej vid avbetalningsplan?

Tror att "pricken" redan finns när man väl är hos KF .. Prickarna får du väl när långivare och dylikt gör
en kreditupplysning på dig. Jag kan ha fel då minnet är lite grumligt hos gubben.
Citera
2023-04-22, 09:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Brukar ta ca 6 månader däromkring.

Dock,kan du ju höra av dig till fogden själv
och erbjuda en avbetalningsplan som
passar även fogden.

Kan du länka till en seriös källa till att Kronofogden upprättar en avbetalningsplan för skulder till företag eller privatpersoner, utan att det blir en utmätning?
Senast redigerad av trottwell 2023-04-22 kl. 09:22.
Citera
2023-04-22, 09:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Vad skall gäldenären säga till Kronofogden?
Citera
2023-04-22, 09:25
Medlem
Självklart kan man göra en avbetalningsplan men den måste vara realistisk och alla tjänar ju på att skulden betalas av.
Citera
2023-04-22, 09:26
Medlem
Den så kallade pricken sätts av den som skulden ligger hos, kronos är bara indrivaren. Tar ganska lång tid innan det går så långt, skulden kommer vara hos kronos ett tag brev börjar skickas hem för delgivning svarar man inte då börjar en delgivningsman söka dig när denne hittar dig hemma eller på jobbet får man skriva på ett papper, efter det ska skulden vara betald inom 10 dar annars blir det utmätning.
Citera
2023-04-22, 09:29
Medlem
Citat:
Hej,
Jag har tidigare haft skuldsanering men lyckats fucka upp det igen efter 18 månader från fogden. Har nu fått ett välbetalt jobb. Vet ngn hur lång tid detvä brukar ta innan löneutmätning kommer igång? Är det verkligen bättre att höra av sig själv, det gör jag ju bara om möjligheten till en avbetalningsplan finns. Skulle kunna betala 10-15 k i månaden

Det du gör är att skita i att lägga upp en avbetalningsplan som de ändå kommer säga nej till.
Du tar din 15 k och betalar in till kronofogdens kontonummer och märker betalningen med ditt personnummer. Vips har du en avbetalningsplan!

En grej är att de kaaaanskeee väntar med utmätning om de ser att det regelbundet kommer in kosing som får ner skulden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in