Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-21, 17:13
  #1
Medlem
Ramsviks avatar
Den 6:e juni 1523 valdes vid Riksmötet i Strängnäs Gustav Vasa till kung i Sverige. Han enade landet och hade kört ut de danska bröderna. Frankrike, Norge, USA och andra länder firar sina nationella jubileer med pompa och ståt. Men inte Sverige. Eller? Enda instansen som har högtidlighållande på dagordningen är hovet som samtidigt firar kungens 50 år på tronen.

Är det inte bedrövligt att media, museer, bibliotek, skolor, folkvalda församlingar, fack, näringsliv med flera ännu inte berättat om och hur de ska fira det femhundraåriga rikets existens?

Jag vill inte tro att de hittills uteblivna förklaringarna bottnar i någon slags politisk korrekthet. För så djefla djupt har vi väl inte sjunkit i vänsterträsket!
Citera
2023-04-21, 17:32
  #2
Medlem
Aaarghhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsvik
Den 6:e juni 1523 valdes vid Riksmötet i Strängnäs Gustav Vasa till kung i Sverige. Han enade landet och hade kört ut de danska bröderna. Frankrike, Norge, USA och andra länder firar sina nationella jubileer med pompa och ståt. Men inte Sverige. Eller? Enda instansen som har högtidlighållande på dagordningen är hovet som samtidigt firar kungens 50 år på tronen.

Är det inte bedrövligt att media, museer, bibliotek, skolor, folkvalda församlingar, fack, näringsliv med flera ännu inte berättat om och hur de ska fira det femhundraåriga rikets existens?

Jag vill inte tro att de hittills uteblivna förklaringarna bottnar i någon slags politisk korrekthet. För så djefla djupt har vi väl inte sjunkit i vänsterträsket!
Fira svenska STATEN menar du, sverige var nog bättre innan...
Citera
2023-04-21, 18:46
  #3
Medlem
Jag är intresserad av historia så jag googlade litet och fann att Strängnäs kommun ska fira att det i år är 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung i Strängnäs 6 juni 1523. Tydligen kungabesök och hela galoppen!

https://www.strangnas.se/uppleva-och-gora/500-arsresan
Citera
2023-04-21, 18:59
  #4
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Är väl inte mycket att fira. Det var nog det dummaste Sverige har gjort genom historien (fram till modern tid), att köra ut danskarna och förstöra den nordiska unionen.

Tänk ifall vi hade hållit ihop som nordbor istället. Var hade vi varit nu? Tror inte vi hade tagit självmord och givit bort vårat land till muslimer iaf.
Citera
2023-04-21, 19:44
  #5
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Du är verkligen ondskan personifierad. Hur känns det att vara en sådan vidrig människa?

Du måste känna dig smutstig ända in i själen.

Hur är man ond när man vill inkludera alla våra människor? Rent logiskt så borde ju motsatsen gälla, eller?

Som givetvis bör, och kommer vi, att fira Sverige på vår fina 500-års dag. Alla som bor här ska inkluderas i firandet, oavsett om ens släkt råkar ha bott här sedan istiden, eller släkten kom hit som valloner på 1600-talet, finnar på 50-talet, Iranier på 80-talet, eller Syrier eller Somalier på 00-talet. Alla är vi del av detta 500-åriga exportrike som i alla tider varit så rikt genom vår öppna syn på omvärlden.

Nu kommer strax vår Meze som vi beställt hem från den lokala libanesiska stjärnkrogen några kvarter bort, och som jag antar levereras av en hårt arbetande person med ursprung i Somalia.
Citera
Motvillig1.2s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Motvillig1.2 2023-04-22, 05:50
Moderator
Tråden ligger i Medier och Journalistik. Historia och invandringspolitik finns det andra forum för. /MOD
2023-04-22, 16:07
  #7
Avstängd
Oelss avatar
Det är tunnsått med hänvisningar till medier i den här tråden tycker jag. I vilka medier påstås det att Sverige fyller 500 år i år?
Citera
2023-04-22, 20:50
  #8
Medlem
NoTruces avatar
Hur ska vi kunna förvänta oss att medier i det här landet ska gå i bräschen för att lyfta detta? Det kommer väl en motvillig notis ju närmare vi kommer nationaldagen. Glöm inte att Aftonbladet och Expressen lagom till sjätte juni har som tradition att ta in så kallade "rasifierade" skribenter som får ondgöra sig över Sverige och hur svenskarna är skyldiga dem en ursäkt för att de är rasister. Det ses som fullkomligt normalt. I vissa kommuner anordnar man libanesisk folkdans och somaliskt khatskördande framför att ens närma sig något som skulle kunna anses traditionellt svenskt.

Minns ni 1991? Då vann Sverige hockey-VM och Eurovision Song Contest (Carola) den 4 maj. Jag tror det var Expressen som hade stora bilder och hyllningsrubriker på fram- och baksida på tidningen dagen efter. Hade det hänt idag? Gissa ...
Citera
2023-04-25, 19:43
  #9
Medlem
Ramsviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Tråden ligger i Medier och Journalistik. Historia och invandringspolitik finns det andra forum för. /MOD
*
Hum. Här har vi väl en tråd som kan inrymmas i båda de forum du nämner? Min utgångspunkt är att media hittills verkar måttligt intresserade av den unika födelsedagen.
Citera
2023-04-26, 02:47
  #10
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsvik
*
Hum. Här har vi väl en tråd som kan inrymmas i båda de forum du nämner? Min utgångspunkt är att media hittills verkar måttligt intresserade av den unika födelsedagen.
Ja, ämnet kan debatteras ur olika aspekter men eftersom tråden ligger i MoJ är det just den mediala som gäller här.
Citera
2023-05-27, 18:36
  #11
Avstängd
Oelss avatar
I morse sa dom i P1 att Sverige som vi känner det idag fyller 500 år i år.
Citera
2023-05-29, 00:10
  #12
Medlem
Vad menas? Sverige är äldre än så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback