2023-05-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Verkar idiotiskt och ekonomiskt korkat att leasa en elsparkcykel.

Varför köper du inte en istället?

Köpte en rejäl sådan till mig för mig för ca 7000, och en enklare till dottern för ca 1200 spänn.

Det sagt så är ju en mindre sådan perfekt att lägga i bagaget på bilen när man behöver. Så det finns inget automatiskt motsatsförhållande där.

Fri service som sagt, går nått sönder reparerar dom den gratis, blir batteriet dåligt får man ett nytt etc etc därav körde jag på leasing
Citera
2023-05-17, 11:47
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag läste bara trådstarten och eftersom jag ej citerade någon annan så svarade jag givetvis trådstartaren.
Rätt självklart.

Nej, rätt oklart faktiskt. Finns många i forumet (som jag läst tidigare) som antar, att de som inte orkar citera, underförstått kommenterar det senaste inlägget som skapats i tråden.
Citera
2023-05-17, 11:48
Medlem
Facades avatar
Citat:
Nej, rätt oklart faktiskt. Finns många i forumet (som jag läst tidigare) som antar, att de som inte orkar citera, underförstått kommenterar det senaste inlägget som skapats i tråden.

Jaså?
Det tycker inte jag.
Citera
2023-05-17, 11:51
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Fri service som sagt, går nått sönder reparerar dom den gratis, blir batteriet dåligt får man ett nytt etc etc därav körde jag på leasing

Du är troligen lite lurad. Finns knappt något som behöver servas på en elsparkcykel, och det finns ofta garantier från seriösa tillverkare gällande batterierna.

Vad är det för exakt modell av elsparkcykel?

Får du behålla den efter leasingperioden är slut, eller kan du köpa ut den till ett visst restvärde, och vad ligger det restvärdet på isf. som du då måste betala?
Citera
2023-05-17, 11:51
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jaså?
Det tycker inte jag.

Alla tycker olika. Det är det som är problemet och gör det otydligt när man inte citerar.
Citera
2023-05-17, 17:23
Medlem
Citat:
Du är troligen lite lurad. Finns knappt något som behöver servas på en elsparkcykel, och det finns ofta garantier från seriösa tillverkare gällande batterierna.

Vad är det för exakt modell av elsparkcykel?

Får du behålla den efter leasingperioden är slut, eller kan du köpa ut den till ett visst restvärde, och vad ligger det restvärdet på isf. som du då måste betala?

Efter 1 och ett halvt år är den rätt "inkörd" fick nya bromsar, nya skruvar, och nya slangar till däcken.

Batteriet är inte trasigt men som alla batterier så blir dom sämre med tiden. Sånt som garantin inte täcker.

Inget restvärde så efter perioden är slut får man behålla den. Dom säger leasing men det är mer avbetalning om man betalar per månad eller betalar du allt på en gång är det väl typ "köp en scooter få fri service i 2 år"

Det är ju ingen segway direkt. Nått kinamärke antar jag som knappast är värt priset den säljs för men som sagt det är den fria servicen som ingår som gör det värt det.

En scooter som körs varje dag behöver fixas då bromsarna tar slut. Vajjern blir lös , batteriet blir dåligt etc etc sånt som garantin inte täcker.

Btw det är augment jag leasar av
Citera
2023-05-17, 22:53
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Inget restvärde så efter perioden är slut får man behålla den. Dom säger leasing men det är mer avbetalning om man betalar per månad eller betalar du allt på en gång är det väl typ "köp en scooter få fri service i 2 år"

Tack. Då är jag med på konceptet.

Citat:
Det är ju ingen segway direkt. Nått kinamärke antar jag som knappast är värt priset den säljs för men som sagt det är den fria servicen som ingår som gör det värt det.

En scooter som körs varje dag behöver fixas då bromsarna tar slut. Vajjern blir lös , batteriet blir dåligt etc etc sånt som garantin inte täcker.

Broms har jag justerat på min, och är lätt fixat. Är inte mer komplicerat att äga en elsparkcykel än en vanlig dj-vla cykel.

Köper du en kvalitetsspark så kommer batterierna garanterat att hålla i två år. Då har du dessutom en bättre elsparkcykel efter två år än den där no-name som du blivit pålurad.

Denna fick jag för 7000-7500 kr för ca två år sedan, och är hur fin som helst än i dag:

https://se-en.segway.com/products/ninebot-kickscooter-max-g30-1

Officiellt 6,5 mils räckvidd, men i praktiken runt 2-2,5 mil (kör alltid i sportläge och max hastighet).
Citera
2023-05-17, 22:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Min något mindre begåvade brorsa köpte en parkeringsplats i Stockholm för över en mille.
Citera
2023-05-17, 22:56
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Min något mindre begåvade brorsa köpte en parkeringsplats i Stockholm för över en mille.

Snyggt!

Är det så dåligt då? Var händer om han säljer den om fem år?

Får han inte igen iaf. en del av pengarna då tror du?
Citera
2023-05-17, 22:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Snyggt!

Är det så dåligt då? Var händer om han säljer den om fem år?

Får han inte igen iaf. en del av pengarna då tror du?
Beror nog på ränteläget. Men han har nog råd i vilket fall. Annars löser jag ut honom. Familjen går före allt.
Själv har jag plats till att parkera 25 bilar innan det blir trångt.
Citera
2023-05-18, 15:04
Medlem
Citat:
Tack. Då är jag med på konceptet.

Broms har jag justerat på min, och är lätt fixat. Är inte mer komplicerat att äga en elsparkcykel än en vanlig dj-vla cykel.

Köper du en kvalitetsspark så kommer batterierna garanterat att hålla i två år. Då har du dessutom en bättre elsparkcykel efter två år än den där no-name som du blivit pålurad.

Denna fick jag för 7000-7500 kr för ca två år sedan, och är hur fin som helst än i dag:

https://se-en.segway.com/products/ninebot-kickscooter-max-g30-1

Officiellt 6,5 mils räckvidd, men i praktiken runt 2-2,5 mil (kör alltid i sportläge och max hastighet).

Justeringar hjälper inte när bromsklossarna är slut. Du måste själv köpa nya och kan du inte byta dom själv får du betala nån annan för att göra det samma med punktering på däcken.

Jag skickar bara in min för byte. Gratis. Punktering på däcken samma där, skickar in min för byte. Går scootern sönder pga en krasch eller liknande får man en ny, går batteriet sönder eller blir dåligt får man ett nytt.

Jag hade kunnat köpa en visst men då står man där själv när nånting går fel.

Jag tycker det är värt det men alla gör inte det.

Har kört nästan 100 mil med den och kundservicen är riktigt snabba när man får problem. Stöldskyddet som ingår är också riktigt nice.
Jag själv tycker att folk som betalar för netflix, disney+, viaplay och spotify är korkade speciellt dom som betalar för alla 4 när alla finns gratis och på ett och samma ställe på bflix.

Folk lägger pengar på sånt dom tycker är värt det och jag tycker min leasing var värt det.
Senast redigerad av pappana 2023-05-18 kl. 15:11.
Citera
2023-05-18, 19:39
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Justeringar hjälper inte när bromsklossarna är slut. Du måste själv köpa nya och kan du inte byta dom själv får du betala nån annan för att göra det samma med punktering på däcken.

Jag skickar bara in min för byte. Gratis. Punktering på däcken samma där, skickar in min för byte. Går scootern sönder pga en krasch eller liknande får man en ny, går batteriet sönder eller blir dåligt får man ett nytt.

Jag hade kunnat köpa en visst men då står man där själv när nånting går fel.

Jag tycker det är värt det men alla gör inte det.

Har kört nästan 100 mil med den och kundservicen är riktigt snabba när man får problem. Stöldskyddet som ingår är också riktigt nice.
Jag själv tycker att folk som betalar för netflix, disney+, viaplay och spotify är korkade speciellt dom som betalar för alla 4 när alla finns gratis och på ett och samma ställe på bflix.

Folk lägger pengar på sånt dom tycker är värt det och jag tycker min leasing var värt det.

Jo, du får göra som du vill givetvis.

Men tar själv en kvalitetsprodukt, som inte behöver servas (eller väldigt lite), jämfört en skitcykel med service.

Dessutom är det enormt gedigen kvalitet på Segway/Ninebot G30 (gjord extremt gediget, och med kvalitet för uthyrare som Voi, etc), och dessutom trumbromsar som är underhållsfria och slits inte alls som skivbromsar. Även normalt så bromsar man (om man inte får panik) med regenering, precis som en elbil med one-pedal-driving.

Men kan nämna att du inte behöver vara rädd om batterierna skall gå kaputt efter två år.

Jag kan alltså åka ca 2-2,5 mil, och sedan retur tillbaka, på en enda laddning. Så är det på kvalitetscyklar med kvalitetsbatterier.

Hur långt kommer du med din?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in