• 8
  • 9
2023-04-21, 13:18
Medlem
herregudvadgotts avatar
Jag står ganska ofta utan pengar i slutet av månaden. Hade inte barnbidraget kommit igår hade det varit surt.

Jag tror inte att det är särskilt ovanligt, men det är jävligt stressigt vilket som. Föräldrapenning är inte mycket att hänga i julgranen.
Citera
2023-04-21, 13:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag tänker på alla som är mellan 18 och 65 i Sverige just nu. Kan det finnas någon som inte har en enda krona varken digitalt eller i fysisk form sas? Alltså dom får ha lite tillgångar eller saker som dom kan sälja (lätt eller svårt att sälja är inte viktigt) men dom har iaf inga pengar alls. Inte en enda krona. Finns det såna tro? Hur många isf?
Borde väl vara rätt svårt att pricka 0.

Det går inte med bankomatuttag. Så man måste köpa något som precis pricka banktillgodohavande.
Det lär inte vara lätt.
Och så får man inte ha mynt som kommer upp en kr.

-----------------------
Men tolererar du på minussidan så har vi de som köper med kreditkort och betalar räkningen vid löneutbetalningen. Dom lever på kredit under hela månaden. Och några sådana lär väl finnas.

-----------------------
Tolererar du negative equity så har vi studenter med studielån. Dom ligger på minus.
Dom kan i sig ligga plus på cash sidan dock.
Citera
2023-04-21, 13:51
Medlem
har 1kr på mitt konto
Citera
2023-04-21, 15:54
Medlem
Jag är en sådan person.
Jag har 0 kronor sparat. Jag har skulder till kronofogden och därav utmätning på min lön.
Lönen jag har kvar därefter lyckas jag varje månad spendera allt utav. Jag lånar pengar varje månad av en f.d vän som tar hög ränta månadsvis.
Dag 1-3 innan lön så brukar jag ha max 300 kronor kvar.
Idag har jag 220 kronor kvar och får lön på tisdag.

Jag lever således månad till månad.
Äger ingenting i princip. Förutom telefonen jag skriver på som kanske är värt några hundringar i andrahandsvärde och en dator som knappt går att surfa på då den är så gammal.
Bor i hyresrätt.

Jag är mellan 30-35 år, och ingen vet om detta förutom min flickvän. Mina närstående tror att jag har god ekonomi.
Citera
2023-04-21, 15:56
Medlem
Riddirots avatar
Jag har 5,50kr snart dras det 39kr så att jag hamnar på minus. Det går bra nu!
Citera
2023-04-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockmonster
kan nån förklara hur jag kan ignorera det där som kallas gimmi1985 ? jag blir bara ledsen när jag inser att detfaktiskt FINNS RIKTIGA "människor" som verkligen är födda till en dysfuntionell soppa random gener som varken gör nytta eller ligger på rätt plats.....

gimmi, ditt luske till ofrivillige incelskämt, kan du iaf överväga att tänka på mig VARJE gång dina dicpics blir utskrattade ofelbart...att tänka lite på mig just då! jag har seriöst aldrig fått en nobb sen jag gick i skolan, kan du försöka beskriva hur din ensamhet känns..? om du inte vore så dysfunktionell så dom i köping e proffessorer jämfört med dig, hade jag nog tyckt så snyd om ditt påtvingade ensamma incelliv, att du hade kunnat få några nakenbilder av mig, så du kanske med lite flax kanske kan lära dig hur en naken tjej ser ut!

tips -inte som din kompis anders i skolans duschrum...jaa, du kanske inte fattar piken, men fundera ett tag.
lycka till med allt nu lille vännen, o när du inser alla mår bättre om du försvan........hett bad - rakbladet ska inte över -det ska längs med! <3 hoppas jag gav dig det enda raka rådet nu .

HAHA du skriver hur kul som helst Tack för gott skratt
Hade bara det att säga
Citera
2023-04-22, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockmonster
jag e pank. har fått låna till mat för andra månaden på raken nu

jag hade oxå velat haft barnbidrag flerbarnstillägg, bostadsbidrag, socialbidrag mm som den där somaliska tältkärringen fria tider skrev om för nåt år sen, som hade typ 33.000 bara i bidrag.

just ja......glömde, jag kan ju inte få sånt. jag e inte hudfärgshandikappad! jag har runt 11.500-13.500 på mitt fittapigt dåligt betalda jobb!

Har du 11.500 i lön? Är du handikappad eller jobbar du 1h om dagen?
Citera
2023-04-22, 03:03
Medlem
Nadishodans avatar
Min anekdotiska erfarenhet av människor som verkligen har 0 kronor på kontot 14 dagar innan lönen, bidraget eller sjukpenningen kommer in på kontot är att deras inkomst inte spelar någon roll.
Känner flera som nu kommit upp i medelåldern som lever så. Men grejen är att det såg likadant ut i ungdomen, när alla tjänade lika lite.
Min poäng är att det inte bara styrs av inkomst, inflation eller andra ekonomiska parametrar. De tog lån för att köpa en platt-tv på 00-talet, till en flumkurs eller whatever. Deras plånböcker är som läckande hinkar, spelar ingen roll hur mycket eller litet vatten som hälls däri.
När de går och handlar mat rycker de ut första bästa vara ur hyllan, utan tanke på morgondagen. De beställer bajs på nätet på avbetalning och så vidare et cetera. Skulle de ha en chefslön skulle beteendet se likadant ut: inga pengar på kontot 14 dagar före löning.
Citera
2023-04-22, 11:28
Det är något charmigt med folk som bara lever i nuet och inte har en tanke på att spara pengar för morgondagen.

Min erfarenhet är att många är tvärtom, det vill säga ofta snåla fast de har mycket pengar och som ständigt ojar sig för vad saker och ting kostar.
Senast redigerad av countolaf 2023-04-22 kl. 11:31.
Citera
2023-05-06, 19:24
Medlem
cosmic_dancers avatar
Nog väldigt många dessvärre med tanke på alla ökade kostnader och lön/bidrag som inte hänger med på den skenande inflationen. Dock är det nog många av dessa människor som helt enkelt lever över sina tillgångar men nog finns det en stor andel socialt utsatta människor därute.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in