2023-04-21, 09:51
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Sådana som inte har en enda krona finns det nog inte speciellt många av. Men om vi sätter upp en mer realistisk nivå som max några hundralappar så finns det nog väldigt många. Jag känner flera stycken som hela livet levt hand till mun. Sådana som tankar bilen med 10 liter i taget för att full tank blir för dyrt. Eller som får tacka nej till att gå ut och ta en hamburgare för att 79 kronor är mer än vad de har på kontot.

Samtidigt kan det finnas människor som lever hand till mun vad gäller lönekontot men som ändå kan ha ganska många tiotusen eller till och med hundratusentals kronor på sparkonton. Men detta är pengar som de inte vågar röra för att då vet de att pengarna snabbt skulle försvinna.
Nu ska du inte hacka ner på oss som tankar 10l i taget☝️
Dock beror det inte på ekonomin i mitt fall utan det beror på att jag förmodligen slog i huvudet när jag föddes i farstun och blev hystad in.

Jag har nåt jävla tics så jag tankar, inte 10 liter ens, för 100kr/gång....🙄....du kan ju räkna ut hur det var med min förra bil som var en Cheva Tahoe.
Citera
2023-04-21, 10:00
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är väl jättemånga - som har lån. De pengar de har att röra sig med är ju inte deras - de står på minus.

Alltså både banker och statsmakt vill att folk ska ha låneskuld. Då är de ägda av bank och stat. Då blir de lydiga och skrämda till tystnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Klassisk foliehatt! Banken skiter väl för fan i om du är lydig och tyst. De vill tjäna pengar och göra så små kreditförluster som möjligt.

Ja det är väl det jag säger också. Jag uttrycker det på ett annat sätt.
Det är ett gammalt förtryckarsystem - med en del ny kapitalist-tankar. Neo-feodalism.
Citera
2023-04-21, 10:19
Medlem
K-Glitchens avatar
Hela det här året har varit man varit i stort sett black veckan innan lön.

Vintern var helt fruktansvärd. Dubbla energikostnader. Sen gick värmepumpen sönder. Förra månaden gick frysen. Det har varit nåt hela tiden. Har klarat mig pga av mycket övertid i januari samt skatteåterbäringen men det känns som att nån där uppe har bestämt sig att ge mig ett helvete detta år.

Kollar jag på kontot nu så har jag precis 1407 kr att leva på till lönen kommer nästa vecka.
På det måste jag tanka. Har som tur är köttfärs och kyckling i den nya frysen som vi ska äta i helgen.

Fan vad allt har blivit dyrt. Jag hatar det här!
Citera
2023-04-21, 10:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
I världens rikaste land USA lever 60% numera paycheck to paycheck dvs är utfattiga. Det är 200 miljoner människor.
https://ir.lendingclub.com/news/news...o/default.aspx
Det finns stora kopplingar till corona, att stanna hemma, traumat med att inte kunna gå ut, alla coronabidrag. Det har slagit ut människor hjärnor ganska brett och alla lever långt över sin förmåga just nu. I USA har de sina lägsta sparsiffror på 20 år och de högsta VISA-skulderna någonsin, och husen och bilarna kostar mer än någonsin och lånen är större än någonsin. På toppen av det går staten USA med sitt största budgetunderskott någonsin, deras statsskuld är 31 trillion USD den högsta någonsin, och de enorma förlusterna i deras centralbank US FED är de första i historien. Visst ja, USAs bytesbalansunderskott mot resten av världen är den största någonsin.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-04-21 kl. 10:52.
Citera
2023-04-21, 10:55
Medlem
Förstår inte riktigt varför det ska jiddras om skulder kontra tillgångar när det är rätt uppenbart att TS pratar om likvida medel. Släpp autismen nu grabbar...

Som svar på TS fråga så var jag ständigt en sån vid den här tiden på månaderna när man var i yngre 20-årsåldern. Har hela livet varit helt värdelös på att spara pengar men har tvingat mig själv att lära mig det med åldern. Tar dock emot lika mycket varje gång att låta bli att handla grejer i slutet av månaden när man vet att man egentligen har råd.
Citera
2023-04-21, 11:07
Medlem
0 räntan lurade många till att skuldsätta sig, galet att de inte räknade med att drömmen såsmåningom skulle raseras.

Undvik banker, ta aldrig "avbetalning" eller lån. Har man ej råd att handla ska man inte göra det heller. Och börja med kontanter, i min mening är det lättare att hålla i pemgarna så.
Citera
2023-04-21, 12:02
Medlem
KSOEskribents avatar
Varför envisas folk med att skriva om lån och sjunkande priser på bostäder? Det är inte den här samhällsklassen som sitter med låg likviditet och negativ nettoförmögenhet (nettoskuld). Det är en väldigt liten del bostadsköpare som har köpt med 85% belåning och om de har gjort det så har de ofta haft pengar i sparande.

Det är väl framförallt ensamstående svenskar med låga löner i dyra hyresrätter som har svårt att spara ihop över 100 000kr. Ca 30% av svenskarna har inte över 100 000kr om man får tro nedanstående statistik. För att återgå till bostadsköpare så har de flesta köpare köpt med lägre belåning än 85% och har således nettoförmögenheter i sitt bostadsköp.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...pa_banken.html
Citera
2023-04-21, 12:16
Medlem
TonaldRumps avatar
Jag har 0 kr just nu
Har inga sparkonton eller andra pengar undanstoppade.
Dock så köper jag alltid upp min lön, typ innan den kommer.

Heltidsjobbar och har två sjukdagar på åtta månader.
Dock så gör det mig absolut ingenting. Jag har ALLT jag behöver, plus lite till.
Citera
2023-04-21, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonaldRump
Jag har 0 kr just nu
Har inga sparkonton eller andra pengar undanstoppade.
Dock så köper jag alltid upp min lön, typ innan den kommer.

Heltidsjobbar och har två sjukdagar på åtta månader.
Dock så gör det mig absolut ingenting. Jag har ALLT jag behöver, plus lite till.

Vad gör du om det blir oförutsedda utgifter för nytt kylskåp, tandläkare mm?
Citera
2023-04-21, 12:38
Medlem
TonaldRumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Vad gör du om det blir oförutsedda utgifter för nytt kylskåp, tandläkare mm?

I så fall så använder jag Klarna. Väljer att betala nästa månad.
Är gift också, så vi är två. Ibland får man hjälpa varandra att täcka upp. Det löser sig alltid.

Ska nämna att jag inte har körkort och bil... Det är en stor bov inom området "oförutsägbara utgifter iaf för min fru.

Har haft väldigt lite marginal innan inflationen, men lyckades få löneförhöjning strax innan det nya året. Dock så ligger jag typ på samma Marginal som innan jag fick lön (Ca 3-4 tusen per månad i RENA nöjespengar). Gör upp budget när jag får lönen, och sen så sparar jag och använder bara till just det som det är tänkt på.

Men just idag så har jag absolut 0 kr. Jag äger inte en enda riksdal.
Jag är inte utbildad så har en standard-lön på 30 innan skatt.
Senast redigerad av TonaldRump 2023-04-21 kl. 12:42.
Citera
2023-04-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
0 räntan lurade många till att skuldsätta sig, galet att de inte räknade med att drömmen såsmåningom skulle raseras.

Undvik banker, ta aldrig "avbetalning" eller lån. Har man ej råd att handla ska man inte göra det heller. Och börja med kontanter, i min mening är det lättare att hålla i pemgarna så.

Men då är det ju bara att realisera det som de lånet till o lösa lånen o sätta in överskottet på banken som buffert
Citera
2023-04-21, 13:10
Värre lär det bli när riksbanken skruvar upp räntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in