2023-04-27, 03:09
Medlem
Många är så samhällsskadade så dom inte vet nåt annat och tycker därför att jobba är det mest normala i världen.
Att vara aktiv och söka föda är normalt.
Att jobba 7-16 fem dagar i veckan är inte normalt.
Just därför som fok går in i väggen eller ständigt är deprimerade.

Har varit på besök hos några olika urbefolkningar, och deras vardag ser ju inte alls ut som vår gör.
Vår är ju rena slaveriet i jämförelse.
Dels så arbetar dom nån enstaka timme, men sen gör dom något dom gillar och tempot är lugnare.

Om det är så normalt att jobba 7-16, varför är en av de vanligaste svaren på frågan" vad skulle du göra om du blev ekonomiskt oberoende?", att sluta jobba?
Älskar man sitt arbete så ja, då skulle man nog jobba även om man var rik, men man skulle nog inte jobba 7-16.
Istället skulle man jobba när man ville.
Citera
2023-04-27, 15:30
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Många är så samhällsskadade så dom inte vet nåt annat och tycker därför att jobba är det mest normala i världen.

Nej, det är inte normalt. Förr i tiden fick människan kämpa från morgon till kväll med jakt och matinsamling för att ens överleva tills nästa dag.

De hade tycket att en 8-timmars arbetsdag, och dessutom helt ledig två dagar i veckan, hade varit rena semestern.

Att inte jobba alls är verkligen inte historiskt normalt för människan. Antingen så svalt man, eller så blev man ihjälhuggen eller utfryst av gruppen man tillhörde.
Senast redigerad av peterpanp 2023-04-27 kl. 15:32.
Citera
2023-04-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nej, det är inte normalt. Förr i tiden fick människan kämpa från morgon till kväll med jakt och matinsamling för att ens överleva tills nästa dag.

De hade tycket att en 8-timmars arbetsdag, och dessutom helt ledig två dagar i veckan, hade varit rena semestern.

Att inte jobba alls är verkligen inte historiskt normalt för människan. Antingen så svalt man, eller så blev man ihjälhuggen eller utfryst av gruppen man tillhörde.

Och vad tror du alla kungar osv gjorde osm hade möjlighet att inte jobba?
Jo, dom levde som just kungar och fick allt serverat, vilket är vad alla skulle göra om dom kunde.

Om du tar jägarfolk som exempel, så är dom absolut inte på språng hela dagarna.
Räcker med nån timmes jakt per dag, ibland mer, ibland mindre.

Du kan dra till grönland och kolla själv.
Dom tar en säl och den räcker för flera dagar.
En större fisk är en måltid för en hel grupp.
Sen tror jag inte du förstår att folk åt betydligt mindre än idag.
Det är inte normalt att äta hela jävla tiden.

Jag har levt ett enkelt liv i min sommarstuga ganska ofta från vår till höst, och även fast det är i norrbottens inland så klarar jag mig hur bra som helst.
Äter i huvudsak fisk och kött då, men hade jag behövt leva där på vintern så hade jag börjat odla massor av potatis också.

Jag vaknar vid 9 på morgonen, sen går jag ner och fiskar lite.
har jag lagt ut nät kollar jag dom.
Är det soligt och fint går jag i vassen och snarar gädda.
Sen gör jag inte mycket resten av dagen.
Är inga som helst problem att leva på en någgra hundra grams fisk per dag.

I andra områden i världen så är möjligheterna sämmre eller bättre, oftast bättre pga vädret.
Du borde se lite dokumentärer på youtube hur tex stammar i afrika lever så inser du.
Dessutom är jobba och att vara aktiv inte samma sak.
Citera
2023-04-27, 16:56
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Och vad tror du alla kungar osv gjorde osm hade möjlighet att inte jobba?
Jo, dom levde som just kungar och fick allt serverat, vilket är vad alla skulle göra om dom kunde.

De krigade och intrigerade om makten. Ibland så drog de även igång krig mot andra kungadömen. Så de hade nog fullt upp med både interna politiska krig och ränker, och även internationella sådana. I något enstaka fall så gjorde de kanske något gott för samhället som en bieffekt.

Precis som dagens politiker.
Citera
2023-05-26, 11:30
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Vi jobbar för mycket. Därav den ökade psykiska ohälsan, de ökade klassklyftorna, de ökande livslängdsskillnaderna, den negativa påverkan på miljön etc.

Träffa människor, umgås och få idéer kan man lätt göra utan att jobba. Du verkar ha lurats av propaganda.

Propagandan är något som "vänstern" idag står bakom. "Vänstern" idag består av en hyperindividualistisk, materialistisk konsumentideologi som vill undanröja barriärer för individer att klättra i skyskrapan. Därför vill man att folk inte ska bry sig något om nationer, rastillhörighet, familjevärderingar, spirituella ting. Du ska vara en individ som konsumerar. Det är woke.

De som i slutändan gynnas av detta är de som äger bolaget som sitter och chillar någonstans på en strand och kammar hem vinsterna ifrån bolaget. De gynnas av att alla tänker att man är världsmedborgare (individer) som ska konkurrera med varandra om att få en hög position inom bolaget/företaget som kapitalisten äger. Att man är en viktig person som gör karriär och håller möten för att driva företaget framåt. Rotlösa individer konsumerar dessutom mer också.

Långt ifrån vad Marx förespråkade, så de som kallar sig "vänster" idag är absolut inte vänster i Karl Marx mening, de bara kallar sig det för att det blivit en grej.
Citera
2023-07-08, 23:56
Medlem
Citat:

Har varit på besök hos några olika urbefolkningar, och deras vardag ser ju inte alls ut som vår gör.
Dels så arbetar dom nån enstaka timme, men sen gör dom något dom gillar och tempot är lugnare.

Om det är så normalt att jobba 7-16, varför är en av de vanligaste svaren på frågan" vad skulle du göra om du blev ekonomiskt oberoende?", att sluta jobba?
Älskar man sitt arbete så ja, då skulle man nog jobba även om man var rik, men man skulle nog inte jobba 7-16.

Men flytta ut i skogen och lev på hallon och nötter då ditt blockmongo. Det finns nog inga människor jag föraktar så mycket som pajsare som inte vill jobba 40h i veckan för det inte är naturligt. Nej det är inte naturligt, det är fan så mycket bättre än mänskligheten någonsin haft det.

Du lever i ett av jordens rikaste länder när mänskligheten har det som bäst hitintills, du har fått gratis utbildning och alla möjligheter att göra något av ditt liv, och du gnäller för att du måste jobba och inte stekta sparvar flyger in i munnen på dig. Dra åt helvete.
Citera
2023-07-09, 03:44
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AjdeAna
Men flytta ut i skogen och lev på hallon och nötter då ditt blockmongo. Det finns nog inga människor jag föraktar så mycket som pajsare som inte vill jobba 40h i veckan för det inte är naturligt. Nej det är inte naturligt, det är fan så mycket bättre än mänskligheten någonsin haft det.

Du lever i ett av jordens rikaste länder när mänskligheten har det som bäst hitintills, du har fått gratis utbildning och alla möjligheter att göra något av ditt liv, och du gnäller för att du måste jobba och inte stekta sparvar flyger in i munnen på dig. Dra åt helvete.

Ändå så är det vi som vaknar upp utvilade, utan stress och kan chilla varje dag medans du går gladeligen till ditt jobb. En win win! Du har 4 veckor av semester medans vi andra har 52.
Citera
2023-07-09, 03:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Som topic lyder så har jag tröttnat på att jobba, har egentligen aldrig velat jobba heller. Har alltid mått skit av att jobba och inte sett någon mening med att sitta av 8 timmar bara för att tjäna några tusen extra över socialbidraget. Jag har länge velat lämna det så kallade "The Matrix" och leva på ett annorlunda sett. Vill känna mig levande varje dag inte bara jobba måndag-fredag för att senare gå ut och festa och vakna bakis nästa dag vilket många verkar vara tillfreds med. Jag har noterat att samhället vill forma en bild av att man är värdelös om man inte jobbar och att människor ska känna dåligt samvete för att man inte bidrar till storebror. Så jag tror egentligen många jobbar för att man inte ska bli dömd eller klassad som värdelös. Egentligen är detta bara en påhittad idé och tanke som många accepterat pga människans kollektiva nedtryckta självkänsla.

Vad tycker ni på Flashback? Njuter ni och ser fram emot att gå till jobbet? Eller är det bortkastad energi och livskraft som går till spillo?
Låter som ett troll som vill sprida hat mot sjuka och de som inte kan arbeta
Citera
2023-07-09, 04:38
Medlem
Jag tänker nog fortsätta jobba även om jag känner att jobbet är jobbigt ibland. Har inte läst nånting i tråden som lockar mig till ngt annat.
Citera
2023-07-09, 06:32
Medlem
espiyes avatar
Jag läser The Sublime Object of Ideology av Zizek och i den formulerar han det bra vad som gäller under kapitalism. Du får alla friheter, som yttrandefrihet, välja tjänster och varor som konsument på en fri marknad, välja var du ska semestra, etc etc, livsviktigt såväl som trivialiteter, men enbart för att du inte har valet att inte sälja ditt arbete till systemet. Så du får ett fullständigt regn av friheter men du måste arbeta. Du måste sälja 40 timmar i veckan av ditt liv. Zizek menar väl att detta bevisar att den liberala kapitalistiska ekonomin inte är så fri men har denna veka punkt i sin ideologi i tvångsarbetet. Ja vi är ju trälar på detta sättet. Den kapitalistiska ideologin säljer oss alla friheter om vi bara går med på denna enda form av träldom som är kvar sedan det feodala systemet.
Senast redigerad av espiye 2023-07-09 kl. 06:35.
Citera
2023-07-09, 06:36
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:

Nu ska jag som arbetarklass kille säga mitt. Visst är det slitsamt ibland att gå till jobbet, ja men jag har inget annat val. Att gå till socialtjänsten å tigga pengar ALDRIG, NEJ nej å åter nej. Man rycker upp sig å går till jobbet å så är det med det. Du pratar om urbefolkning, vilka var dessa? Självklart hade jag slutat jobba om jag vore rik som ett troll, men nu är jag inte det, vare sig rik eller ett troll. (fast jag ser ut som ett ibland) Att vinna flera miljoner på lotto drömmer nog de flesta av oss om, men när sker det? jag van 90 kronor på trisslotten jag köpte å med tanke på att den kostade 30 kronor så vann jag egentligen bara 60 kronor, å det räcke till en liter mjölk å en limpa bröd så snuskigt dyrt som allt är nu för tiden. Att jobba 7 till 16, ja vad ska man göra som gammal arbetshäst?
Citera
2023-07-09, 06:43
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Nu ska jag som arbetarklass kille säga mitt. Visst är det slitsamt ibland att gå till jobbet, ja men jag har inget annat val. Att gå till socialtjänsten å tigga pengar ALDRIG, NEJ nej å åter nej. Man rycker upp sig å går till jobbet å så är det med det. Du pratar om urbefolkning, vilka var dessa? Självklart hade jag slutat jobba om jag vore rik som ett troll, men nu är jag inte det, vare sig rik eller ett troll. (fast jag ser ut som ett ibland) Att vinna flera miljoner på lotto drömmer nog de flesta av oss om, men när sker det? jag van 90 kronor på trisslotten jag köpte å med tanke på att den kostade 30 kronor så vann jag egentligen bara 60 kronor, å det räcke till en liter mjölk å en limpa bröd så snuskigt dyrt som allt är nu för tiden. Att jobba 7 till 16, ja vad ska man göra som gammal arbetshäst?

Aristokratin har alltid haft fritid. De kallas för "the leisure class". De hade aldrig några tankar på att arbeta. De hade ju underklasserna att göra allt grovjobb. Är det inte bättre att vi försöker göra så många som möjligt till överklass och ge oss den fritid endast besuttna och privilegierade har haft genom historien? Det är ju ren ideologi att det sålts den lögnen till arbetarklassen att de måste arbeta och att det är plikt och hedervärt. Medan överklassen sitter med gapet öppet och skickar in tårta som stackars sockerbagaren går upp 3 på morgonen för att baka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in