Citat:
Ursprungligen postat av
Sjalenskrigare
Hahaha, du r brutal! Jag tror din instllning till arbete gr mnga svenska knegare arga..
Hur konstigt det n kan lta s r det faktiskt inte min mening att provocera. Arbetsmoral r en laddad sak i Sverige, svensken har inte riktigt den maana maana-attityd som man kan trffa p i sdra Europa. Hr identifierar sig mnga med sitt arbete. Man r inte Anders, en trevlig kille som r bra p att dra snuskiga vitsar p fester. Man r Anders, snickare. Yrket r hela ens personlighet i Sverige.
Det r ett frbannat trkigt och livsfrnekande stt att betrakta varandra, att man inte r mer n vad man drar till det gemensamma bordet. Jag frstr att det r vrdefullt i ett mindre system, en byalag eller ett mannafrbund, men det r betydligt mer abstrakt idag nr vi r 10,5 miljoner individer som ska ta vid bordet och dr inte ens hlften bidrar med maten. Det r d man frgar sig varfr just jag ska tillhra den halva som gnetar ihop ngra sm resurser och sedan kasta dessa in i det stora svarta hl som utgrs av resten? Varfr ska jag spendera mitt liv p att dra frsorg om andra? Totala frmlingar som inte ens r tacksamma? Roligare kan man ha och det vljer jag att ha.
Det r lite s jag tnker. S det r faktiskt inte menat att gra folk arga, ven om jag ibland kan vara lite spetsig nr jag skriver.