2023-04-20, 02:02
Medlem
Som topic lyder s har jag trttnat p att jobba, har egentligen aldrig velat jobba heller. Har alltid mtt skit av att jobba och inte sett ngon mening med att sitta av 8 timmar bara fr att tjna ngra tusen extra ver socialbidraget. Jag har lnge velat lmna det s kallade "The Matrix" och leva p ett annorlunda sett. Vill knna mig levande varje dag inte bara jobba mndag-fredag fr att senare g ut och festa och vakna bakis nsta dag vilket mnga verkar vara tillfreds med. Jag har noterat att samhllet vill forma en bild av att man r vrdels om man inte jobbar och att mnniskor ska knna dligt samvete fr att man inte bidrar till storebror. S jag tror egentligen mnga jobbar fr att man inte ska bli dmd eller klassad som vrdels. Egentligen r detta bara en phittad id och tanke som mnga accepterat pga mnniskans kollektiva nedtryckta sjlvknsla.

Vad tycker ni p Flashback? Njuter ni och ser fram emot att g till jobbet? Eller r det bortkastad energi och livskraft som gr till spillo?
Citera
2023-04-20, 02:20
Medlem
hockexs avatar
Ja precis, varenda individ i hela landet borde g p bidrag, d hade allt varit frid och frjd.
Citera
2023-04-20, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Ja precis, varenda individ i hela landet borde g p bidrag, d hade allt varit frid och frjd.
Snabbar vi bara p AI-utvecklingen s att maskinerna kan skta alla jobb s kan vi snart vara dr.
Citera
2023-04-20, 02:27
Citat:
Inte alla, naturligtvis. Majoriteten mste knega fr att samhllet ska g runt. Men det finns naturligtvis marginaler s att ngra kan g p bidrag eller bara driva runt och ha det bra. De flesta kommer inte att vlja en arbetsbefriad tillvaro eftersom de styrs av konventioner, traditioner, andras sikter, drmmar om framtiden osv. Drfr kommer majoriteten att jobba och skapa ovan nmnda marginaler fr oss andra som hellre lever i nuet n hoppas p morgondagen.

Vi ska inte hna de saktmodiga fr det r deras uppoffring som gr att vi andra kan sitta uppe och spela dator mitt i natten mitt i veckan utan en tanke p att ngon klocka ringer om ngra timmar.
Citera
2023-04-20, 02:29
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Om alla slutade jobba men nd bidrog som man gjorde frr i tiden s hade det nog blivit frid och frjd. Staten hade slutat att ha makt och blattar hade stannat i sina lnder. Vikingar hade slaktat dom som begick brott och man hade gjort sitt fr att se till att samhllet fungerade felfritt. Ut och jaga mat medans kvinnan stanna inne och tog hand om barnen. Skippa allt PK och alla vet sin uppgift.
Citera
2023-04-20, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Inte alla, naturligtvis. Majoriteten mste knega fr att samhllet ska g runt. Men det finns naturligtvis marginaler s att ngra kan g p bidrag eller bara driva runt och ha det bra. De flesta kommer inte att vlja en arbetsbefriad tillvaro eftersom de styrs av konventioner, traditioner, andras sikter, drmmar om framtiden osv. Drfr kommer majoriteten att jobba och skapa ovan nmnda marginaler fr oss andra som hellre lever i nuet n hoppas p morgondagen.

Vi ska inte hna de saktmodiga fr det r deras uppoffring som gr att vi andra kan sitta uppe och spela dator mitt i natten mitt i veckan utan en tanke p att ngon klocka ringer om ngra timmar.

Bra snack! Jag r med dig
Citera
2023-04-20, 02:35
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Inte alla, naturligtvis. Majoriteten mste knega fr att samhllet ska g runt.

Va? Majoriteten har vl aldrig jobbat i Sverige? Fjrde kvartalet 2022 s fanns det 5 171 000 sysselsatta i Sverige, enligt SCB. Detta i relation till en befolkning p 10,5 miljoner personer innebr att nstan hlften jobbar. Ingen majoritet, utan snarare en minoritet, om n vldigt nra halva befolkningen.
Citera
2023-04-20, 02:41
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Va? Majoriteten har vl aldrig jobbat i Sverige? Fjrde kvartalet 2022 s fanns det 5 171 000 sysselsatta i Sverige, enligt SCB. Detta i relation till en befolkning p 10,5 miljoner personer innebr att nstan hlften jobbar. Ingen majoritet, utan snarare en minoritet, om n vldigt nra halva befolkningen.
Mnga r ju dock barn som inte rknas med i kvoten. Men tips till TS. Skaffa ett ok jobb som r hyfsat vlbetalt. 32-42 lax ganska strax efter utbildningen. P YH finns det utbildningar p hgst 1-2,5 r som borde rcka finfint. Sen s lever du som en jvla kyrkrtta. Ingen dusch utan du har gymkort istllet fr det. Nudlar, Cykel, Bil(Avstlld och anvnds sllan plus att parkering skall vara gratis isfall), Ingen alkohol, investera s mycket som mjligt i fonder och aktier med relativt lg risk. Sen efter 20 r gr du i pension nr du r runt 40-50. Det r nog best case scenario. Bidrag kommer bara finnas ett par r till sen faller allt samman s den rutten r knappast hllbar nd s. Plus att bara efter 5-10 rs kneg kommer du ifall du satsar p avkastningsaktier kunna ha flera tusen extra i mnadsln. Lycka till nu TS!
Citera
2023-04-20, 02:54
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Hoppsan. Dr ser man. Nja, det r vl i grund och botten moderna siffror. Nr jag var grabb p ttio- och nittiotalet jobbade nstan alla. Jag tror inte att jag knde till mer n ett par ungar i hela skolan vars farsa inte jobbade. Eller morsa, i de fall dr hon var ensamstende. Det var lngtifrn alltid ngra fldiga jobb, ibland var de stderskor, parkarbetare, flyttgubbar osv, men jobbade gjorde nstan alla.

Idag r det inte alls s men att det var s pass illa att det inte ens r hlften som knegar, det visste jag inte.

Vi fr hoppas att siffrorna frbttras. Som sagt, ngon mste dra vrt gemensamma str till stacken och det kommer bannemig inte att vara jag.
Citera
2023-04-20, 02:58
Medlem
Citat:
Hoppsan. Dr ser man. Nja, det r vl i grund och botten moderna siffror. Nr jag var grabb p ttio- och nittiotalet jobbade nstan alla. Jag tror inte att jag knde till mer n ett par ungar i hela skolan vars farsa inte jobbade. Eller morsa, i de fall dr hon var ensamstende. Det var lngtifrn alltid ngra fldiga jobb, ibland var de stderskor, parkarbetare, flyttgubbar osv, men jobbade gjorde nstan alla.

Idag r det inte alls s men att det var s pass illa att det inte ens r hlften som knegar, det visste jag inte.

Vi fr hoppas att siffrorna frbttras. Som sagt, ngon mste dra vrt gemensamma str till stacken och det kommer bannemig inte att vara jag.

Hahaha, du r brutal! Jag tror din instllning till arbete gr mnga svenska knegare arga..
Citera
2023-04-20, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Mnga r ju dock barn som inte rknas med i kvoten. Men tips till TS. Skaffa ett ok jobb som r hyfsat vlbetalt. 32-42 lax ganska strax efter utbildningen. P YH finns det utbildningar p hgst 1-2,5 r som borde rcka finfint. Sen s lever du som en jvla kyrkrtta. Ingen dusch utan du har gymkort istllet fr det. Nudlar, Cykel, Bil(Avstlld och anvnds sllan plus att parkering skall vara gratis isfall), Ingen alkohol, investera s mycket som mjligt i fonder och aktier med relativt lg risk. Sen efter 20 r gr du i pension nr du r runt 40-50. Det r nog best case scenario. Bidrag kommer bara finnas ett par r till sen faller allt samman s den rutten r knappast hllbar nd s. Plus att bara efter 5-10 rs kneg kommer du ifall du satsar p avkastningsaktier kunna ha flera tusen extra i mnadsln. Lycka till nu TS!

Jobbar du p Clas Olhsson eller har du jobbat dr?
Citera
2023-04-20, 03:11
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Hahaha, du r brutal! Jag tror din instllning till arbete gr mnga svenska knegare arga..
Hur konstigt det n kan lta s r det faktiskt inte min mening att provocera. Arbetsmoral r en laddad sak i Sverige, svensken har inte riktigt den maana maana-attityd som man kan trffa p i sdra Europa. Hr identifierar sig mnga med sitt arbete. Man r inte Anders, en trevlig kille som r bra p att dra snuskiga vitsar p fester. Man r Anders, snickare. Yrket r hela ens personlighet i Sverige.

Det r ett frbannat trkigt och livsfrnekande stt att betrakta varandra, att man inte r mer n vad man drar till det gemensamma bordet. Jag frstr att det r vrdefullt i ett mindre system, en byalag eller ett mannafrbund, men det r betydligt mer abstrakt idag nr vi r 10,5 miljoner individer som ska ta vid bordet och dr inte ens hlften bidrar med maten. Det r d man frgar sig varfr just jag ska tillhra den halva som gnetar ihop ngra sm resurser och sedan kasta dessa in i det stora svarta hl som utgrs av resten? Varfr ska jag spendera mitt liv p att dra frsorg om andra? Totala frmlingar som inte ens r tacksamma? Roligare kan man ha och det vljer jag att ha.

Det r lite s jag tnker. S det r faktiskt inte menat att gra folk arga, ven om jag ibland kan vara lite spetsig nr jag skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in