2023-04-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
Men deras pengar blir ju inte värda något om alla ska få gratis pengar?

Det är ju bara kolla på företag när det automatiseras. Det bli bara färre anställda som inte får pengar och företaget badar i pengar när maskinerna har betalat för sig.
Varför skulle inte pengarna vara värda något? Istället för att betala ut lön till någon så ger företagen denna del av vinsten till staten, som i sin tur ger den vidare till folket. Slutresultatet blir detsamma, med den enda skillnaden att ingen behövde jobba för pengarna.
Citera
2023-04-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Det är ingen som hindrar dig.

Jag är helt övertygad om att inom ett år så kommer du ha tröttnat på att bara gå hemma utan rutiner och utan att få bidra till att upprätthålla systemet. Då kommer du också vilja bli en teamplayer och jobba mot högt satta mål i ett härligt positivt team som präglas av mångfald.
Citera
2023-04-21, 13:50
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Varför skulle inte pengarna vara värda något? Istället för att betala ut lön till någon så ger företagen denna del av vinsten till staten, som i sin tur ger den vidare till folket. Slutresultatet blir detsamma, med den enda skillnaden att ingen behövde jobba för pengarna.

Skillnaden är att företaget investerat i maskinen. Tror du pengar är gratis eller?
Citera
2023-04-21, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Jag är helt övertygad om att inom ett år så kommer du ha tröttnat på att bara gå hemma utan rutiner och utan att få bidra till att upprätthålla systemet. Då kommer du också vilja bli en teamplayer och jobba mot högt satta mål i ett härligt positivt team som präglas av mångfald.

Har redan gått ett år hemma, och känner att det är hur skönt som helst. Överambitiösa tramsmål är inget jag saknar.

"Teamplayer" - fyfan vad larvigt.
Citera
2023-04-21, 13:57
Medlem
Citat:
Har redan gått ett år hemma, och känner att det är hur skönt som helst. Överambitiösa tramsmål är inget jag saknar.

"Teamplayer" - fyfan vad larvigt.

Ok, glöm detta med teamplayer. Men mångfald då, kan inte det vara något?
Citera
2023-04-21, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ok, glöm detta med teamplayer. Men mångfald då, kan inte det vara något?

Är väl om möjligt ännu larvigare? Hur skönt som helst att slippa se inkvoterade svartingar, fikusar och transor och annat trams!
Citera
2023-04-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
Skillnaden är att företaget investerat i maskinen. Tror du pengar är gratis eller?
Jag förstår inte vad du menar. Så länge inte investeringen och skatten överstiger de tidigare personalkostnaderna så går ju företaget med vinst.
Citera
2023-04-21, 14:02
Medlem
Citat:
Är väl om möjligt ännu larvigare? Hur skönt som helst att slippa se inkvoterade svartingar, fikusar och transor och annat trams!

Ok, jag ger upp för nu. Återkommer om jag kommer på fler saker som eventuellt skulle kunna locka dig tillbaka till samhället.
Citera
2023-04-21, 14:03
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Så länge inte investeringen och skatten överstiger de tidigare personalkostnaderna så går ju företaget med vinst.

”Ja men då blir det ju kommunism”.
Citera
2023-04-21, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ok, jag ger upp för nu. Återkommer om jag kommer på fler saker som eventuellt skulle kunna locka dig tillbaka till samhället.

Du behöver inte besvära dig. Fokusera på ditt jobb, och strået till stacken du är så stolt över istället!
Citera
2023-04-21, 14:05
Medlem
Citat:
Du behöver inte besvära dig. Fokusera på ditt jobb, och strået till stacken du är så stolt över istället!

”Mina jobb”, tack. Jag har flera jobb för att dra mitt strå till stacken och upprätthålla systemet.
Citera
2023-04-21, 14:05
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:

Med vinst? Allt jobb företaget har lagt ned då?

Man kan ju också se det som en extrem tillökning i skatt. Tror du företag är motiverade att tjäna pengar här då? Du tror inte dom bommar igen sin verksamhet och öppnar upp i andra länder istället? Det är redan högt skattetryck i det här landet. Är det inte bättre att staten istället äger dessa maskiner? Kommunism i sitt essé. Kom bara ihåg att lyda staten sen. Ingenting är gratis. Du kan uppenbarligen ingenting om företagsekonomi.

Men visst. Det är en fin tanke. Kommunismen. Tråkigt bara att det inte fungerar i verkligheten. Om du inte tror mig kan du ju läsa på lite om länder där kommunismen har haft starkt fäste. Allt åt alla blir inget till någon.
Senast redigerad av Lifestealer 2023-04-21 kl. 14:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in