2023-04-21, 11:28
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHurtig
Nu tänkte du nog inte så långt. Alla under 18 och över 65 arbetar inte. En enkel googling visar att nästan alla med rätt ålder arbetar.

Sedan skall man komma ihåg att inte alla som arbetar bidrar till budgeten i samhället, utan många som arbetar betalas av de som betalat in till den offentliga budgeten (de närande), och dessa personer finansieras av den offentliga budgeten (de tärande).

Ovanpå detta så har vi problem som är två; en allt mer åldrande befolkning (vi lever längre nu för tiden, och då ökar kostnaderna och fler i samhället som är tärande vs närande), och den yngre ökning som vi har kommer till en allt större del av invandring/migration och de är i snitt mer tärande än närande (dvs. de kostar pengar för samhället, och bidrar inte in med skattepengar i samma omfattning som deras kostnader).

Allt detta leder samtalet till att den ekonomiska utvecklingen blir allt sämre för Sverige över tid. Vi har startat på en hög nivå, och har fortfarande en hög nivå, men utveckling är starkt negativ neråt jämfört med andra länder och vår tidigare ekonomiska utveckling.
Citera
2023-04-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nej det gör vi inte vi lever i en bluffdemokrati som låtsas vara demokrati. Befolkningen i Svergie blir lurade att rösta på marionetter till den ekonomiska makten (Wallenberg, Bonner etc.) som sedan gör helt andra grejer än de har påstått. Medel och underklassen i Sverige får det sämre för varje år som går men de bryr sig inte så länge de har underhållning och mat att stoppa i magen.
Vilket verklighetsfrånvänt trams. Du har gått ner dig i ett träsk av konspirationsteorier.
Citera
2023-04-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Här talar en äkta globalist; kill the useless eaters. Men det var ju därför corona+vaccinet blev tillverkat?
Du får jättegärna betala för honom...
Citera
2023-04-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Och?

Återigen, jag menar inte att vara hånfull. Jag undrar bara vad som är så hemskt med det?

Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Extremet baserad! Du lever min dröm. Är påväg att säga upp kneget för din lösning, så less påt.

Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Det är viktigt att dra sitt strå till stacken och betala skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av AjdeAna
Nej, det är det inte. A-kassa började som en privat kooperativ försäkring arbetare emellan, men sen tog staten över det. Jag är inte med i A-kassan men tvingas ändå subventionera det via skattsedeln.

Jag/vi märker givetvis ingen skillnad om ett svin till tycker andra ska betala hans uppehälle utan motprestation, detta land består av tio miljoner människor. Likväl är det vi som jobbar som får betala för lata as som TS via skattsedeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Nu är det ju dock en ganska markant skillnad här. Något en kebabrumpeslickare likt dig inte verkar ha koll på.

Jag har arbetat, sedan 18 års ålder, heltid fram tills 2021 ungefär. Har blivit ganska mycket skatteintäkter på dom åren. Noll bidrag dom åren. Har bara gett till staten.

Mina föräldrar, deras föräldrar, och farföräldrar osv har arbetat hela sina liv, och gjort rätt för sig.

Kebabkineserna du känner sån sympati för, har aldrig dragit in en skattad krona till staten. Inte heller deras föräldrar, eller farföräldrar.

Jag har förtjänat min ersättning, det har inte dom.

Numera är jag noga med att förklara för myndigheter att jag är en muslimsk homosexuell transkvinna med neuropsykiatriska funktionshinder och judiska rötter. Har brädat hela diskrimineringslistan, och gått ifrån att vara en "ond vit man" till ett stackars skyddsobjekt som det ska daltas med. Nu har jag helt plötsligt fler rättigheter, än skyldigheter.

Det här samhället är så patetiskt, att jag med glädje tömmer ut varenda krona jag kan.

Jag spelar bara spelet, det är löjligt lätt när man lärt sig reglerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Langkille
Jag känner att vi behöver nya system.

Jag förstår att det finns en utbredd otacksamhet mot oss frivilligt arbetslösa men den är byggd på fullständig okunskap.

I Sverige så trycker majoriteten ned minoriteten ekonomiskt genom att tvinga en viss procentdel av befolkningen att vara arbetslös för att bekämpa en ökande inflation.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/den-dolda-formeln-bakom-arbetslosheten

Eftersom många av er drönare uppenbart har svårigheter att fylla er livstillvaro utan jobb så borde ni istället visa enorm tacksamhet mot de personer som frivilligt sätter sig i arbetslöshet med ett mindre kapital att leva på. Skulle vi konkurrera ut er så hade ni blivit deprimerade över att inte ha något jobb eller hur? Därmed är det också otroligt otacksamt egoistiskt av er att hela tiden gapa om sänkta bidrag och dylikt

Om ni nu inte vill att en del av människor skall vara arbetslösa så måste ni ändra på det ekonomiska systemet och mig veterligen är det få partier som har det som fråga. Kommunisterna och Nordiska motståndsrörelsen har uttryckligen sagt att varje människa skall arbeta och de har andra ekonomiska modeller för styre än det nuvarande liberala. Jag vet faktiskt inte om Vänsterpartiet vill implementera ett annat ekonomiskt system, det får någon företrädare från dem redogöra för.

Även om det ovanstående faktum inte skulle gå in i era skallar och ni känner att vi frivilligt arbetslösa är "parasiter". Då kan jag meddela er att svenskar älskar parasiter, svenskarna tar in tusentals varje år och är nu uppe i minst sexsiffriga belopp från andra länder som valt en sådan livsstil, även om inte alla gör det.

Ert moraliserande rinner av mig som vatten på en gås, för jag hör och ser vad ni säger men jag fokuserar på vad ni faktiskt gör.

/frivilligt arbetslös sedan fyra år, något som varje människa bör pröva på.
Citera
2023-04-21, 13:09
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Snabbar vi bara på AI-utvecklingen så att maskinerna kan sköta alla jobb så kan vi snart vara där.

Och folk som betalat för dessa maskiner ska bara skänka bort pengar menar du?
Citera
2023-04-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elclassico163
Att jobba är en helt naturlig sak, vi jobbar för lite till och med. Det är ju liksom key to succés. Man kommer ut i sociala sammanhang, träffar nya människor. Umgås, får ideer med mera. Förstår inte dig riktigt TS
Vi jobbar för mycket. Därav den ökade psykiska ohälsan, de ökade klassklyftorna, de ökande livslängdsskillnaderna, den negativa påverkan på miljön etc.

Träffa människor, umgås och få idéer kan man lätt göra utan att jobba. Du verkar ha lurats av propaganda.
Citera
2023-04-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
Och folk som betalat för dessa maskiner ska bara skänka bort pengar menar du?
Nej, de ska såklart få betalt för de produkter och tjänster som deras maskiner genererar.
Citera
2023-04-21, 13:27
Medlem
Ingen av er som inte vill jobba kommer med förslag hur samhället skall finansieras...ta er medicin å tänk en runda till.
Citera
2023-04-21, 13:41
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Nej, de ska såklart få betalt för de produkter och tjänster som deras maskiner genererar.

Men deras pengar blir ju inte värda något om alla ska få gratis pengar?

Det är ju bara kolla på företag när det automatiseras. Det bli bara färre anställda som inte får pengar och företaget badar i pengar när maskinerna har betalat för sig. Du kanske menar att staten ska äga dessa maskiner? Kommunism i sitt essé. Kom bara ihåg att lyda staten sen. Ingenting är gratis.
Senast redigerad av Lifestealer 2023-04-21 kl. 13:46.
Citera
2023-04-21, 13:44
Medlem
knarkhitlers avatar
Nu tycker jag att vi slutar hata latmaskarna. De gör en insats för ekonomin.
Det finns något som kallas NAIRU, jämviktsarbetslöshet vilken behövs för att inte lönerna för de som faktiskt jobbar ska skena alltför mycket.

Det var därför blattarna importerades, jämfört med hemma är en bidragstillvaro rena vinslotten.
De flesta svenskar är inte beredda att leva i den relativa misär det faktiskt innebär och de få som offrar sig för oss andra och äter eldoradoprodukter behövs de också.
Citera
2023-04-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Håller med till 110%, det roligaste i hela härvan är att man anser att någon är en "parasit" när denne i många fall jobbat och skattat i flera år, för att sedan leva på en FÖRSÄKRING som man jobbat sig till, och betalat för under flera år.

Har man arbetat tidigare i Sverige, och gjort rätt för sig, ska man inte skämmas över att ta ledigt några år. Det har man gjort sig förtjänt av.

Men många sossefjollor och "HÅRDA REDIGA ARBETARE" börjar böla och pipa om att "dra strå till stacken" och massa annat trams. Det är väl lite så, att om dom ska ställa klockan på 05.30 varje vardag, och infinna sig på något skitjobb minst 40h i veckan, ska minsann alla andra också göra det. Kommunisttrams.

Sen verkar dom tro att just deras ekonomi och vardag påverkas av att någon för dom helt okänd människa inte behöver ställa klockan på morgonen. Men när man frågar hur deras liv påverkas negativt, kan dom inte ge något bättre svar än: - Jag måste ju göra det?

Och? Svarar jag då. Jag har själv i många år ställt klockan varenda jävla vardag, och släpat mig iväg till lastbilen, eller industrin och jobbat minst 8h per dag, och jag skiter HÖGAKTNINGSFULLT i om folk går på bidrag eller inte, jag sköter mig själv. Det märktes ingen skillnad i min vardag, om andra jobbade, eller inte jobbade.

Låt mig åtminstone få känna mig stolt över mitt strå.
Citera
2023-04-21, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Låt mig åtminstone få känna mig stolt över mitt strå.

Det är ingen som hindrar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in