2023-04-18, 10:54
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
En dålig ide.

Hört frasen: Don't Be Gentle It's A Rental.

Kattlägenheter luktar apa.
Uttråkade katter vässar klorna lite här o där.
Du kommer aldrig mer kunna bjuda hem någon med kattallergi.

"Kattallergi" finns inte ens på riktigt. Det är en pseudoallergi. Att man får "allergi" av pälsdjur beror med största sannolikhet på syntetiska kemikalier och luftföroreningar som har ställt till det med vissa människors immunsystem.
Citera
2023-04-18, 11:03
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Självklart garanterar de att katten är väluppfostrad och fin och snäll och säkert tom går till kyrkan. Har bekanta som beskriver deras hund som så väluppfostrad och fin, men inte en sko eller bordsben är helt hemma hos dem.

Katter orsakar skador på lägenheten, och då du själv inte kan garantera nåt är risken ganska stor att du får ångra dig.

Kul om kattskrället rivit sönder möbler och väggar sant urinerat sönder parketten när du ska flytta in igen.
Citera
2023-04-18, 11:08
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
"Kattallergi" finns inte ens på riktigt. Det är en pseudoallergi. Att man får "allergi" av pälsdjur beror med största sannolikhet på syntetiska kemikalier och luftföroreningar som har ställt till det med vissa människors immunsystem.

Pälsdjur allergi finns. Vad det beror på kan du sitta och fundera på men kontentan är ju att folk blir sjuka av kontakt med sådana djur.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdo...C3%A5r%20astma.
Citera
2023-04-18, 11:09
Medlem
Hade inte hyrt ut trots jag är djurvän
Katter luktar
Förstör
River sönder
Taoeter
Väggar
Citera
2023-04-18, 11:51
Medlem
Foliekavajs avatar
Känsligt värre i tråden, jag har aldrig varit med om att en lägenhet blivit förstörd för att nån haft katt. Anpassa sig efter folk med möjliga allergier, vad är det för trams? Det är dom som är defekta, det är väl dom som ska betala extra för specialbehandling i så fall.
Citera
2023-04-18, 11:54
Medlem
Gör det inte. Som du nämner finns flertalet problem.
De river även sönder golv med sina klor när de springer runt.
Citera
2023-04-18, 12:20
Medlem
Du kommer behöva sanera hela lägenhet för att bli av med allergen så du vet.
Citera
2023-04-18, 12:24
Medlem
Brolarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowone
Hej,

Jag kommer att behöva hyra ut min lägenhet och har hittat ett intressant par som hyresgäster. De har en kastrerad hankatt (innekatt) som enligt de är mycket väluppfostrad och lugn. Vi har en hyfsat stor balkong som de tänkte lämna kattlådan i. Den är inglasad och man kan lämna vissa fönster öppna på glänt för ventilering.

Jag valde då att sätta min in i ämnet och läsa om hur det är att ha innekatter som husdjur och har hittat om följande problem som kan uppstå:

1. Katter kan klösa och riva sönder möbler osv (detta är dock OK då vi kan ta från depositionen för att täcka de skadorna)

2. Katter kan urinera lite överallt om de är uttråkade/stressade eller sjuka. Hankatter sprayar urin för att markera revir (gäller oftast fertila hankatter men om de inte kastreras i tid kan sprayandet stanna kvar som en vana). Urindoften kan sätta sig i väggar och golv vilket kan leda till dyr och omfattande sanering.

Finns det någon här som hyrt ut sin lägenhet till kattägare? Vilka erfarenheter har ni? Har det uppstått några problem? Vad bör jag tänka på?

Hyr ut till någon som bara behöver bostaden som övernattning pga jobbar i din stad men bor i en annan.

Det absolut säkraste kortet. Inga fester. Inga kompisar. Inga djur. Stabil ekonomi. Sover bara i lägenheten och köper på sin höjd frukost och middag.
Citera
2023-04-18, 13:12
Medlem
Ser ut som att de flesta kommentarer här pekar på att inte hyra ut till någon med katt.

Vad gäller möbler/skador på golv kan vi som sagt ta från depositionen.

Det som skrämmer mig är tanken på att få permanenta skador i lägenheten och sanera. Paret är EU-medborgare, men inte svenskar, så även om vi skriver in i kontraktet att de får stå för saneringen finns risken att de lämnar landet utan att göra det.

Vore super om någon som hyrt ut sin lägenheten till ett hushåll med katt kunde dela med sig av sina erfarenheter.
Citera
2023-04-18, 14:28
Medlem
Aldrig sett eller varit med om att någon katt skulle bidra till något som skrivs här låter som efterblivna ägare som skyller på djuret. Att en katt förstör, pissar osv är inget dom gör om den mår bra och trivs med sina ägare. Haft 2 katter själv länge nu och fortfarande inget förstört men måste väl haft tur om man läser här .
Senast redigerad av Yodawgimbad 2023-04-18 kl. 14:31.
Citera
2023-04-18, 14:30
Medlem
Folketstempels avatar
Det finns två djur som kan kosta 500k i sanering, katt samt skunk.
Undvik båda.
Citera
2023-04-18, 14:39
Medlem
storpikens avatar
Jag har katt och haft det hela mitt liv.
jag rekommenderar dig starkt att avstå erbjudandet.
Det är långt ifrån alla som har lärt sina katter att man inte skvätter (småpinkar) vart man vill.
Samt lärt katten att inte klösa på tapeterna.
Tyvärr så tror 90% av alla kattägare om att det ej går att lära katter rätt och fel, och istället låter dem katten göra vad dem vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in