• 2
  • 3
2023-04-18, 14:45
Medlem
rogerks avatar
Jag sanerade lgh åt bostadsbolag. Det gick då, på 250.000 o egentligen var vi ej klara men värd tyckte det räckte.
Citera
2023-04-18, 16:19
Medlem
Vitiss avatar
Jag har en kastrerad hankatt.
Lugn som en filbunke och sköter sina toalettbestyr på lådan med beröm utmärkt.
Inga problem.

Men skriv ett separat avtal:
"Lämnar lägenheten utan kattpåverkan, och lägenheten återlämnas i samma skick".
Ta kort på mjuka möbler.
Eller ta deposition motsvarande värdet av dem.

Om de drar sig tillbaka då vet Du att deras katter ställde till besvär.
Citera
2023-04-18, 16:28
Moderator
Allaballawallas avatar
Husdjur --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2023-04-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowone
Hej,

Jag kommer att behöva hyra ut min lägenhet och har hittat ett intressant par som hyresgäster. De har en kastrerad hankatt (innekatt) som enligt de är mycket väluppfostrad och lugn. Vi har en hyfsat stor balkong som de tänkte lämna kattlådan i. Den är inglasad och man kan lämna vissa fönster öppna på glänt för ventilering.

Jag valde då att sätta min in i ämnet och läsa om hur det är att ha innekatter som husdjur och har hittat om följande problem som kan uppstå:

1. Katter kan klösa och riva sönder möbler osv (detta är dock OK då vi kan ta från depositionen för att täcka de skadorna)

2. Katter kan urinera lite överallt om de är uttråkade/stressade eller sjuka. Hankatter sprayar urin för att markera revir (gäller oftast fertila hankatter men om de inte kastreras i tid kan sprayandet stanna kvar som en vana). Urindoften kan sätta sig i väggar och golv vilket kan leda till dyr och omfattande sanering.

Finns det någon här som hyrt ut sin lägenhet till kattägare? Vilka erfarenheter har ni? Har det uppstått några problem? Vad bör jag tänka på?
Hyr INTE ut till nån med husdjur. Katter klöser sönder möbler och tapeter.
Citera
2023-04-18, 17:29
Medlem
zombie-nations avatar
Kiss och klösmärken är inga problem med en lugn katt.

Pälsen däremot. Det kommer vara hår precis överallt, det spelar ingen roll om du dammsuger varje dag.

Jag hade nog bara hyrt ut (om jag varit normal) med katt om det var omöblerat så att man kunde städa upp alla hår. De kommer sitta i och bakom alla möbler.
Citera
2023-04-18, 18:39
Medlem
En katt som förmodligen är rumsren är nog ingen större fara.
Citera
2023-04-18, 19:21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowone
Ser ut som att de flesta kommentarer här pekar på att inte hyra ut till någon med katt.

Vad gäller möbler/skador på golv kan vi som sagt ta från depositionen.

Det som skrämmer mig är tanken på att få permanenta skador i lägenheten och sanera. Paret är EU-medborgare, men inte svenskar, så även om vi skriver in i kontraktet att de får stå för saneringen finns risken att de lämnar landet utan att göra det.

Vore super om någon som hyrt ut sin lägenheten till ett hushåll med katt kunde dela med sig av sina erfarenheter.
Det där med att hyra ut i andra hand kan vara mycket lurigt, vare sig de har katt eller hund eller inget husdjur. Sen kan man ju inte fullständigt kontrollera om man skulle hyra ut till ett djurfritt par att inte skaffar djur likt förbannat. Men jag hade försökt välja någon som inte har djur just p g a risken för förstörelse.

Att paret är utländskt är ju också ett observandum. Jag hade nog inte hyrt ut till en icke svensk medborgare. Det kan ju gå hur bra som helst, men det känns ändå mer riskabelt om de bara kan dra. Det är ju inte lätt att få en svensk som misskött sig att betala, och att då få fatt på någon från ett annat land är nog rätt hopplöst.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in