Citat:
Ursprungligen postat av
snowone
Ser ut som att de flesta kommentarer här pekar på att inte hyra ut till någon med katt.
Vad gäller möbler/skador på golv kan vi som sagt ta från depositionen.
Det som skrämmer mig är tanken på att få permanenta skador i lägenheten och sanera. Paret är EU-medborgare, men inte svenskar, så även om vi skriver in i kontraktet att de får stå för saneringen finns risken att de lämnar landet utan att göra det.
Vore super om någon som hyrt ut sin lägenheten till ett hushåll med katt kunde dela med sig av sina erfarenheter.
Det där med att hyra ut i andra hand kan vara mycket lurigt, vare sig de har katt eller hund eller inget husdjur. Sen kan man ju inte fullständigt kontrollera om man skulle hyra ut till ett djurfritt par att inte skaffar djur likt förbannat. Men jag hade försökt välja någon som inte har djur just p g a risken för förstörelse.
Att paret är utländskt är ju också ett observandum. Jag hade nog inte hyrt ut till en icke svensk medborgare. Det kan ju gå hur bra som helst, men det känns ändå mer riskabelt om de bara kan dra. Det är ju inte lätt att få en svensk som misskött sig att betala, och att då få fatt på någon från ett annat land är nog rätt hopplöst.