• 1
  • 2
2023-04-16, 16:18
Medlem
Jag har varit dum och lånat ut pengar under några års tid eftersom de suttit i knipa vid flera tillfällen. Är flera som är skyldig mig flera tusen. Jag har lärt mig en läxa att aldrig låna ut mer.

Problemet är att det är barndomsvänner och folk nära mig med en del gemensamma vänner.

De har visserligen haft tufft och jag har gett gott om tid till att betala tillbaka, mer än ett år. Ni känner säkert igen beteendet, det kommer hela tiden nya bortförklaringar eller är dålig på att svara, säger att det är tufft ekonomiskt och så vidare, men samtidigt så vet jag att de festar, shoppar och även reser och det stör mig. Prioritet ska vara att betala tillbaka.

När jag krävt hela beloppet så har den ena personen sagt att det inte går men att jag kan få några hundra i månaden. Jag vill ha allt på en gång. Hur får man en person att betala tillbaka på bästa sätt? Vet att de har dålig ekonomi men om de kan lägga pengar på annat kan de fan betala tillbaka.
Citera
2023-04-16, 16:20
Vad är problemet med att få några hundra i månaden?
Citera
2023-04-16, 16:25
Medlem
Det kommer ta flera år att få tillbaka om det bara är några hundra. Jag har redan väntat över ett år. Vill ha pengarna nu.
Citera
2023-04-16, 16:28
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Det kommer ta flera år att få tillbaka om det bara är några hundra. Jag har redan väntat över ett år. Vill ha pengarna nu.
Och du tror det kommer gå snabbare om personer som inte kan hålla i pengar ska spara ihop dem först?

Hur mycket pengar rör det sig om?
Citera
2023-04-16, 16:28
Medlem
man ska aldrig låna ut pengar till de som borde ha en slant sparat ock är så kallade strulpellar
Citera
2023-04-16, 16:31
Medlem
OtherBarrys avatar
Kronofogden om du inte värderar relationen till dessa personer.
Citera
2023-04-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Och du tror det kommer gå snabbare om personer som inte kan hålla i pengar ska spara ihop dem först?

Hur mycket pengar rör det sig om?

30000 kr totalt. Den som varit skyldig mig längst är skyldig mig 5000 kr.
Citera
2023-04-16, 16:32
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Hur dum är du när du lånar ut pengar till folk som har dålig ekonomi och tror att dom ska kunna betala tillbaka allting på en gång? Såna människor kan oftast inte ens betala tillbaka 10% så va glad att nån ens har erbjudit några hundra i månaden!
Såna där lån är skrivet för givet att de inte kommer betalas tillbaka, det vet låntagarna om själva redan från början. Men lågivarna är alltid lika naiva.
Citera
2023-04-16, 16:45
Medlem
Folk som behöver låna pengar för att få ihop vardagen har uppenbarligen problem med att hålla i sina pengar och kommer självklart även ha problem att hålla i dina pengar som dom är skyldig dig.
Man lånar aldrig ut pengar som privatperson, fattiglapparna får väl skylla sig själv och ta ett blancolån med hög ränta om det krisar, inte ditt problem.
Är man vuxen och inte lärt sig att ha kapital på kontot så man klarar sig åtminstone 3 månader vid kris så borde man omyndigförklaras.

Nu när skadan redan är skedd får du väl hota med KF eller ett besök av en indrivare.
Citera
2023-04-16, 16:48
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Jag har varit dum och lånat ut pengar under några års tid eftersom de suttit i knipa vid flera tillfällen. Är flera som är skyldig mig flera tusen. Jag har lärt mig en läxa att aldrig låna ut mer.

Problemet är att det är barndomsvänner och folk nära mig med en del gemensamma vänner.

De har visserligen haft tufft och jag har gett gott om tid till att betala tillbaka, mer än ett år. Ni känner säkert igen beteendet, det kommer hela tiden nya bortförklaringar eller är dålig på att svara, säger att det är tufft ekonomiskt och så vidare, men samtidigt så vet jag att de festar, shoppar och även reser och det stör mig. Prioritet ska vara att betala tillbaka.

När jag krävt hela beloppet så har den ena personen sagt att det inte går men att jag kan få några hundra i månaden. Jag vill ha allt på en gång. Hur får man en person att betala tillbaka på bästa sätt? Vet att de har dålig ekonomi men om de kan lägga pengar på annat kan de fan betala tillbaka.

Man ska ALDRIG låna ut pengar till folk som har det dåligt ekonomiskt. Finns en anledning till varför dom hamnar i den situationen. Det bästa är att aldrig låna ut pengar överhuvudtaget då slipper man hamna i denna situationen. Förmodligen kommer du aldrig få se pengarna igen. Ta detta som en lärdom.
Citera
2023-04-16, 16:48
Medlem
Det är näst intill omöjligt om personen inte själv vill och har någon tillgång. Du kan ju testa kronofogden, men då måste det ju finnas något att mäta ut också. Annars händer inget.
Citera
2023-04-16, 16:49
Medlem
Samma problem som du, men betydligt högre belopp. Har du bevis för lånet kan du skicka ett betalningsföreläggande till kronis så att de driver in det åt dig. Men då är det so long goodbye med relationen förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in