• 5
  • 6
2023-07-15, 19:45
Medlem
Gyxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
... så har den ena personen sagt att det inte går men att jag kan få några hundra i månaden.
En gammal tråd men jag svarar ändå. Jag lånade ut 60000 till en kompis som ville köpa ett hus. Några hundringar i månaden gick jag med på och fick ofta mer än det. Efter ca två år hade jag fått tillbaka alla pengarna plus 3000 extra som tack.
Citera
2023-07-17, 15:45
Medlem
DrWangs avatar
Ja såna här individer är inte längre dina vänner för de har noll respekt för dig och väljer att lalla runt istället.

Jag är osäker på vilket lagligt stöd du har men att du har ett är säkert. Viktigt att du dokumenterar dessa skulder och att du får dom att erkänna skulden till dig också, helst i skrift.

I värsta fall får du dra detta till rätten och då är det viktigt att du har kött på benen.

Egentligen vill man bara slå sådana människor på käften och aldrig sluta slå men det är bäst att hålla det scenariot uppe i sitt huvud och att sedan gå vidare som en större människa än dessa råttor.
Citera
2023-07-18, 16:26
Medlem
Jag gjorde samma misstag...men. Jag är glad för det nu..när jag läser om folk som blivit lurade på miljoner..det kommer nog aldrig hända mig..för min naiva inställning och tron på att alla är snälla är borta för alltid..
Citera
2023-07-18, 17:53
Medlem
Låna aldrig ut något belopp du bryr dig om till någon utan att skriva avtal på det och tydligt kommunicerad avbetalningsplan som även det står i avtalet. Jag personligen lånar heller inte ut utan att ta ränta, inte ens till min familj. Har inte haft ett enda problem hittills.

I ditt fall verkar kommunikation, kronkalle och slutligen våld vara enda alternativet. Det senaste behöver inte betyda fysiskt våld. Det kan handla om att beslagta en ägodel från personen. T ex cykel, telefon eller annat hen verkligen behöver. Obs, fungerar bara om personen har pengar och inte kan prioritera din skuld.
Citera
2023-07-19, 00:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Jag har varit dum och lånat ut pengar under några års tid eftersom de suttit i knipa vid flera tillfällen. Är flera som är skyldig mig flera tusen. Jag har lärt mig en läxa att aldrig låna ut mer.

Problemet är att det är barndomsvänner och folk nära mig med en del gemensamma vänner.

De har visserligen haft tufft och jag har gett gott om tid till att betala tillbaka, mer än ett år. Ni känner säkert igen beteendet, det kommer hela tiden nya bortförklaringar eller är dålig på att svara, säger att det är tufft ekonomiskt och så vidare, men samtidigt så vet jag att de festar, shoppar och även reser och det stör mig. Prioritet ska vara att betala tillbaka.

När jag krävt hela beloppet så har den ena personen sagt att det inte går men att jag kan få några hundra i månaden. Jag vill ha allt på en gång. Hur får man en person att betala tillbaka på bästa sätt? Vet att de har dålig ekonomi men om de kan lägga pengar på annat kan de fan betala tillbaka.
Några månader har passerat...hur går det, lyckas du driva in några pengar?
Citera
2023-08-09, 00:26
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Är det till deras näringsverksamhet som du har lånat ut pengar eller är det till personer som driver enskild firma.

Är det till ett företag så kan det ju vara idé att ta några aktier som gör att du blir delägare.

Går inte in i bolag där det finns skulder.
Citera
2023-08-09, 02:48
Avstängd
Adelaides avatar
Om det finns bevis på att skulderna existerar (t.ex via meddelanden) så bör du kunna lämna ärendet till kronofogden.
Citera
2023-08-09, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Går inte in i bolag där det finns skulder.
Skulder finns nog i de flesta bolag. Varför undvika dylika bolag?
Citera
2023-08-14, 00:36
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skulder finns nog i de flesta bolag. Varför undvika dylika bolag?

Du har inte jobbat med så många företag hör jag
Citera
2023-08-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Du har inte jobbat med så många företag hör jag
Förmodligen menar du förfallna skulder, inte skulder i största allmänhet, de senare lär finnas i flertalet företag, framförallt leverantörsskulder (som kanske förfaller, och regleras, inom några veckor.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in