2024-10-30, 14:34
Medlem
Har börjat idag 3 mg på morgonen, klockan ca 13:00 va jag så illamående det va bara och spy upp all lunch...
Alla ni som har problem med halsbränna ta en tesked äppelcider vinäger blanda ut men ca halvt glas med vatten och drick det brukar hjälpa dom flesta.
Jag har diabetes 2 äter metformin väger 74 kg är 165 cm lång kvinna, det mesta fettet ligger runt min midia (farligt bukfett).
Citera
2024-10-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vixn
Jag fick avbryta idag, efter en vecka. Har mått så otroligt dåligt, varit tvungen att sjuka mig från jobbet. Väldigt synd, back to jojobantning igen nu då 🫠

Oj 😳 väldigt tråkigt när det blir så. Kan du inte få testa att byta till wegovy istället? Du får konsultera din läkare lite.
Jag är inne på dag 12 med 7mg nu och mår prima.
Mådde väl ganska bra på 3mg också, men hade en sinnessjuk halsbränna som gick över till slut, kommer tillbaka lite ibland bara.

Suget och hungern börjar sakteligen komma tillbaka lite. Sjukt sugen att kliva upp på 14mg redan nu.
Citera
2024-10-31, 08:57
Medlem
primu[s]®s avatar
Citat:
Jag fick avbryta idag, efter en vecka. Har mått så otroligt dåligt, varit tvungen att sjuka mig från jobbet. Väldigt synd, back to jojobantning igen nu då 🫠

Tråkigt att höra, men om du kan så försök kämpa på. När du börjar se att vågen går nedåt och nedåt så får man lite motivation. Det blir faktiskt bättre. Som jag skrev nyligen så har jag den senaste veckan börjat må lite bättre. Det blir ju en kombination av biverkningar och att kroppen är på svält. Kämpa.
Citera
2024-10-31, 21:56
Medlem
Citat:

Jag mådde också verkligen piss första tiden. Nu är det två veckor kvar till 14 mg och det är så skönt. Visst är magen lite tjorvig om man äter lite tokigt men annars är det verkligen så skönt. Detta är väl lite kontroversiellt men jag har en bakgrund med ätstörning (obs! Är absolut inte undernärd eller smal) som gjort att jag konstant tänker på mat, kalorier in och kalorier ut, ångest, viktökning, än mer ältande om kalorier. Desto mer jag ökat i vikt genom åren desto mer har tankarna exploderat i huvudet. Nu när jag äter tabletterna kan jag lägga det ansvaret någon annanstans och leva mitt liv. Alltså jag fattar att det är vanskligt att hålla på med dessa mediciner med en bakgrund som ätstörd men jag har aldrig känt mig så frisk och fri mentalt som jag gör nu. Jag har regler dock. En väldigt tydlig "stoppvikt" där jag inte får gå ner lägre och denna "stoppvikt" är ett bmi som är normalt med lite marginal neråt till lågt bmi, detta för att dra i handbromsen innan det spårar. Sambo är med på denna planering och även vänner, skönt skyddsnät även om jag själv skulle vackla.
Citera
2024-11-02, 15:49
Medlem
Kommer kliva upp på 7mg i morgon.

Inte haft så stora biverkningar mest illamående ibland och trög mage.

Det är ingen som provat anlita en privatläkare som kan skriva om ens recept så en del går in på högkostnadsskyddet?

"Rybelsus ingår i högkostnadsskyddet med begränsad subvention sedan 28 augusti 2020"
Citera
2024-11-02, 16:30
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Kommer kliva upp på 7mg i morgon.

Inte haft så stora biverkningar mest illamående ibland och trög mage.

Det är ingen som provat anlita en privatläkare som kan skriva om ens recept så en del går in på högkostnadsskyddet?

"Rybelsus ingår i högkostnadsskyddet med begränsad subvention sedan 28 augusti 2020"

Har du diabetes?

Då kan det gå, om du har provat "allt annat" innan.

"Rybelsus ingår i högkostnadsskyddet med begränsad subvention sedan 28 augusti 2020. Begränsningen innebär att Rybelsus endast subventioneras när patienten först har provat behandling med metformin, sulfonureider eller insulin, eller när dessa inte är lämpliga."

https://www.tlv.se/beslut/beslut-lak...gransning.html

Detta är grundförutsättningarna.
Det finns säkert någon läkare som kan göra en annan bedömning, prova app-läkarna tex Kry.
Du bör nog åtminstone ha högt sockervärde för att lyckas hos en någorlunda seriös läkare.
Senast redigerad av trottwell 2024-11-02 kl. 16:45.
Citera
2024-11-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du diabetes?

Då kan det gå, om du har provat "allt annat" innan.

"Rybelsus ingår i högkostnadsskyddet med begränsad subvention sedan 28 augusti 2020. Begränsningen innebär att Rybelsus endast subventioneras när patienten först har provat behandling med metformin, sulfonureider eller insulin, eller när dessa inte är lämpliga."

https://www.tlv.se/beslut/beslut-lak...gransning.html

Detta är grundförutsättningarna.
Det finns säkert någon läkare som kan göra en annan bedömning, prova app-läkarna tex Kry.
Du bör nog åtminstone ha högt sockervärde för att lyckas hos en någorlunda seriös läkare.

Det är ju därför man betalar en privat läkare att skriva om det så det står att man provat allt.
Citera
2024-11-02, 19:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Det är ju därför man betalar en privat läkare att skriva om det så det står att man provat allt.

Menar du att läkaren skall ljuga i sin journal?
Vad tror du att det skulle kosta?

Har du diabetes?
Senast redigerad av trottwell 2024-11-02 kl. 20:27.
Citera
2024-11-04, 16:51
Medlem
Citat:

Jag mådde fruktansvärt dåligt när jag började med Rybelsus och slutade ta den pga det.
Men efter en diskussion med läkaren som även skrev ut medicin mot diarréer, så började jag igen. En kompis tipsade om att ta tabletten innan läggdags och det har fungerat jättebra!! Men utan loperamid mot diarréer skulle det inte ha gått
Citera
2024-11-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disneyn
Jag mådde fruktansvärt dåligt när jag började med Rybelsus och slutade ta den pga det.
Men efter en diskussion med läkaren som även skrev ut medicin mot diarréer, så började jag igen. En kompis tipsade om att ta tabletten innan läggdags och det har fungerat jättebra!! Men utan loperamid mot diarréer skulle det inte ha gått

Hur funkar det med fasta 6-8 timmar innan intag av tabletten om du tar den innan läggdags? Det är väl ganska viktigt att vara fastande så den utsöndras klokt.
Det är så märkligt hur vi alla reagerar olika på Rybelsius, min mage är supertrög istället 😳
Citera
2024-11-05, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slappkatt
Hur funkar det med fasta 6-8 timmar innan intag av tabletten om du tar den innan läggdags? Det är väl ganska viktigt att vara fastande så den utsöndras klokt.
Det är så märkligt hur vi alla reagerar olika på Rybelsius, min mage är supertrög istället 😳
Jag har inte fått någon information om att man måste vara fastande 😱
Ja det verkar vara väldigt olika hur man reagerar! Jag tålde inte Metformin heller, men min mamma funkar hur bra som helst på den.
Citera
2024-11-05, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disneyn
Jag har inte fått någon information om att man måste vara fastande 😱
Ja det verkar vara väldigt olika hur man reagerar! Jag tålde inte Metformin heller, men min mamma funkar hur bra som helst på den.
Läs bipacksedeln för den innehåller allt väsentligt. Den finna även på Fass (fass.se) om du har svårt att tyda allt smått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in