2024-10-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Hej. Jag har hört(om jag minns rätt) från apotekpersonal att man verkligen inte ska äta omeprazol dagligen. Jag minns inte exakt varför, men är du inne i samma tankar fortfarande så kolla upp det åtminstone så du inte åker på någon skit av den anledningen och får det jobbigt. Bara en headsupp sådär. Lycka till

Okej! Jag åt mycket omeprazol som gravid, hoppas inte det va farligt! Ska kolla upp
Citera
2024-10-23, 21:55
Medlem
Magen vänjer sig med Omeprazol och man får öka och öka dosen för fortsatt effekt. Så en månad på och några veckor av brukar fungera bra. Enligt min läkare.
Citera
2024-10-25, 00:13
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slappkatt
Magen vänjer sig med Omeprazol och man får öka och öka dosen för fortsatt effekt. Så en månad på och några veckor av brukar fungera bra. Enligt min läkare.
Bra input där.
Citera
2024-10-25, 09:38
Medlem
primu[s]®s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzl2021
Varför inte bara omeprazol? Har funderat på att börja ta omeprazol dagligen av den anledningen.

Köpte den mest för att den är så billig i USA (jag är där 5-6 gånger om året). 200 tabletter kostar 17 USD på Costco. Dessutom så ger den bättre verkan för mig.
Citera
2024-10-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av primu[s]®
Köpte den mest för att den är så billig i USA (jag är där 5-6 gånger om året). 200 tabletter kostar 17 USD på Costco. Dessutom så ger den bättre verkan för mig.

Omeprazol är svinbra, och den är riktigt billig i Sverige också på rätt ställe.

https://www.apotea.se/omeprazol-teva...-20-mg-28-st-1

Men på ett fysiskt apotek brukar den kosta 120:- för 28st. Helt sinnessjukt
Citera
2024-10-26, 11:25
Medlem
Började med Rybelsus för tre dagar sedan, dvs tagit 3 mg x 3 nu. Känner varken biverkning eller ngt annat. Dock känner jag motivation att äta bättre, är inte så sugen på att lägga 2000 spänn i månaden och sen ändå äta kasst 😂

För er som fått biverkningar, hur lång tid tog det innan det drog igång?
Citera
2024-10-28, 09:32
Medlem
primu[s]®s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vixn
Började med Rybelsus för tre dagar sedan, dvs tagit 3 mg x 3 nu. Känner varken biverkning eller ngt annat. Dock känner jag motivation att äta bättre, är inte så sugen på att lägga 2000 spänn i månaden och sen ändå äta kasst 😂

För er som fått biverkningar, hur lång tid tog det innan det drog igång?

I början så bygger den ju på i kroppen, den försvinner i långsammare takt än du äter dom. För mig kom biverkningarna när jag gick upp till 7mg. Kan summer det jag fått i biverkningar under tiden och de jag tror kan vara pga. medicinen:

Diarré (försvann efter 10 dagar ca)
Halsbränna (konstant men bättre om jag avstår alkohol och fet mat)
Högre vilopuls (mäter med min Apple Watch)
Illamående (kräkningar i början men nu mest en bakgrundskänsla)

Troliga biverkningar:

Kalla händer (brukar aldrig frysa annars)
Känt mig låg (men troligen pga konstant energibrist)
Sömnsvårigheter (också troligen pga energibrist)
Ingen direkt sexlust längre

Den främsta nackdelen är ju att man inte kan gå ut och äta i offentliga miljöer. Min sexåriga dotter äter större portioner än mig. Gå ut och äta med kollegor och vänner som inte vet att man äter tabletterna är ju omöjligt. Du blir mätt på förrättssalladen liksom. Mitt alkoholsug är totalt borta - inte ens en sällskapsdrink är något man villl ha utan man får tvinga i sig.
Citera
2024-10-28, 23:14
Medlem
Citat:
I början så bygger den ju på i kroppen, den försvinner i långsammare takt än du äter dom. För mig kom biverkningarna när jag gick upp till 7mg. Kan summer det jag fått i biverkningar under tiden och de jag tror kan vara pga. medicinen:

Diarré (försvann efter 10 dagar ca)
Halsbränna (konstant men bättre om jag avstår alkohol och fet mat)
Högre vilopuls (mäter med min Apple Watch)
Illamående (kräkningar i början men nu mest en bakgrundskänsla)

Troliga biverkningar:

Kalla händer (brukar aldrig frysa annars)
Känt mig låg (men troligen pga konstant energibrist)
Sömnsvårigheter (också troligen pga energibrist)
Ingen direkt sexlust längre

Den främsta nackdelen är ju att man inte kan gå ut och äta i offentliga miljöer. Min sexåriga dotter äter större portioner än mig. Gå ut och äta med kollegor och vänner som inte vet att man äter tabletterna är ju omöjligt. Du blir mätt på förrättssalladen liksom. Mitt alkoholsug är totalt borta - inte ens en sällskapsdrink är något man villl ha utan man får tvinga i sig.

Hur länge har du ätit tabletterna nu? Har du gått ner mkt i vikt? Känner du att du har biverkningar hela tiden och mår dåligt konstant eller är det ngt som kommer och går?
Citera
2024-10-29, 02:24
Medlem
2.5 vecka nu på 3 mg.

Vågen började på cirka 105 kg, nu kring 98 invägning på morgonen. Givetvis med mindre vätska bunden.

Uppskattar att jag äter mindre än 1000 kcal om dagen. Styrketränar 3 gånger i veckan, 1h promenad varje kväll.

Godissuget är försvunnet helt och hungern är så enkel att hantera nu. Det känns inte ens som hunger, förut skrek magen på en och hjärnan fungerade inte. Nu rumlar det lite och hjärnan är helt normal. När jag väl äter så äter jag långsamt och försiktigt för första gången i mitt liv typ.

Biverkningar är typ lite lös i magen ibland. Fortfarande känns det här som århundradets mirakelpiller. Bältet är inne 3 steg och i garderoben ligger kläderna från 2017 och väntar på att snart få användas.

Ville bara dela med mig någonstans eftersom jag hittills bara berättat för ett fåtal människoR IRL.
Citera
2024-10-29, 09:49
Medlem
primu[s]®s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vixn
Hur länge har du ätit tabletterna nu? Har du gått ner mkt i vikt? Känner du att du har biverkningar hela tiden och mår dåligt konstant eller är det ngt som kommer och går?

Jag har ätit i ca 40 dagar plus en veckas uppehåll när jag var i USA nyligen. De flesta biverkningar uppstår ca en timme efter intag av tabletten för att sedan lugna ned sig under dagen. Men nu de senaste dagarna så verkar det ha lugnat ned sig med allt faktiskt. Jag har gått ned 10kg totalt men då inte gjort ett jota mer än ätit mindre. Har denna vecka, börjat att gå promenader på morgonen och på kvällen och hoppas att det ska hjälpa lite. Jag har väl ca 10-15 kilo kvar att gå ned.

De flesta verkar inte må som jag gör. Jag har nog haft lite otur med biverkningarna.
Citera
2024-10-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
2.5 vecka nu på 3 mg.

Vågen började på cirka 105 kg, nu kring 98 invägning på morgonen. Givetvis med mindre vätska bunden.

Uppskattar att jag äter mindre än 1000 kcal om dagen. Styrketränar 3 gånger i veckan, 1h promenad varje kväll.

Godissuget är försvunnet helt och hungern är så enkel att hantera nu. Det känns inte ens som hunger, förut skrek magen på en och hjärnan fungerade inte. Nu rumlar det lite och hjärnan är helt normal. När jag väl äter så äter jag långsamt och försiktigt för första gången i mitt liv typ.

Biverkningar är typ lite lös i magen ibland. Fortfarande känns det här som århundradets mirakelpiller. Bältet är inne 3 steg och i garderoben ligger kläderna från 2017 och väntar på att snart få användas.

Ville bara dela med mig någonstans eftersom jag hittills bara berättat för ett fåtal människoR IRL.

Hoppas det funkar för dig!
Jag har fått avbryta redan dag sju med 3 mg, har aldrig mått så dåligt tidigare. Bara kunnat ligga i sängen och var tom tvungen att sjuka mig från jobbet (händer aldrig annars). Väldigt synd, jag trodde att det kanske skulle kunna funka för mig men det verkar inte så.
Citera
2024-10-30, 12:55
Medlem
Citat:
Jag har ätit i ca 40 dagar plus en veckas uppehåll när jag var i USA nyligen. De flesta biverkningar uppstår ca en timme efter intag av tabletten för att sedan lugna ned sig under dagen. Men nu de senaste dagarna så verkar det ha lugnat ned sig med allt faktiskt. Jag har gått ned 10kg totalt men då inte gjort ett jota mer än ätit mindre. Har denna vecka, börjat att gå promenader på morgonen och på kvällen och hoppas att det ska hjälpa lite. Jag har väl ca 10-15 kilo kvar att gå ned.

De flesta verkar inte må som jag gör. Jag har nog haft lite otur med biverkningarna.

Jag fick avbryta idag, efter en vecka. Har mått så otroligt dåligt, varit tvungen att sjuka mig från jobbet. Väldigt synd, back to jojobantning igen nu då 🫠
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in