2025-06-22, 21:01
Medlem
primu[s]®s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ja det skulle vara det dagliga pusslandet då. Biverkningar verkar jag vara förskonad från för gällande semaglutid.

Jag har inga biverkningar av Ozempic men hade sjukt mycket av Rybelsus. Tyckte det var väldigt jobbigt att vara fastande varje morgon i fyra timmar också.
Citera
2025-06-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av primu[s]®
Jag har inga biverkningar av Ozempic men hade sjukt mycket av Rybelsus. Tyckte det var väldigt jobbigt att vara fastande varje morgon i fyra timmar också.
Varför behövde du fasta 4 timmar på morgonen? Det är en halvtimme efter du tagit Rybelsus. Åt du precis innan du la dig och sov kort? I så fall kan du ta den vid ett annat tillfälle under dagen, bara du fastar 8 timmar innan och en halv efter.
Citera
2025-06-22, 21:51
Medlem
primu[s]®s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför behövde du fasta 4 timmar på morgonen? Det är en halvtimme efter du tagit Rybelsus. Åt du precis innan du la dig och sov kort? I så fall kan du ta den vid ett annat tillfälle under dagen, bara du fastar 8 timmar innan och en halv efter.

Jag fick sinnessjuk halsbränna om jag åt något inom fyra timmar efter jag intagit Rybelsus.
Citera
2025-07-03, 11:50
Medlem
Tar Rybelsus 7mg och jag har fått stora problem med balansen. Att gå går bra men vid stillastående så känns det som att jag ska ramla. Får sätta mig ner på golvet om det är kö i kassan på ICA samt att jag måste hålla i mig i handfatet när jag borstar tänderna. Duschar sittandes på en pall.
Citera
2025-08-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MayansMC
Jag har ätit Rybelsus sedan i somras. Väldigt lite biverkningar på 3 resp 7 mg. Det enda som var lite jobbigt var att jag aldrig kände mig hungrig. Visst men det är väl bra, skulle vissa säga, men det var ingen positiv känsla i kroppen. Svårt att förklara för någon som aldrig ätit dessa mediciner. När jag sedan gick upp på 14 mg i september och då började strulet med magen. Först problem att sköta magen, för att sedan tvärstanna för 3 v sedan. Slutade med medicinen p g a det och har nu varit utan i 1 v snart. Magen har varit ett fullständigt helvete och provat allt som finns i laxermedel och andra medel mot förstoppning. Börjar komma lite på banan igen, men inte helt bra fortfarande. Inga andra som haft dessa problem??? Kan ju inte vara ensam? Viktmässigt har jag gått ner 10 kg och 13 cm i midjemått. När magen ordnat till sig ska jag börja med Ozempic istället för att se om det går bättre. Kan ju ha lite olika biverkansprofiler per os och subkutana injektioner. Hoppas!! Så trist att behöva sluta då mina värden var väldigt bra vid senaste provtagningen! Andra som haft problem med förstoppning??

Ta Laktulos varje dag. Lägg till Laxoberaldroppar och Microlax om det inte hjälper.
Citera
2025-10-20, 17:21
Medlem
Plocks avatar
Diabetes 2.

Inga större problem med kolhydrater men sockerarter höjer kraftigt nu.

Har Rybelsus 14 mg. (Metformin + Jardiance)

På Fass info:

De rekommenderade dagliga underhållsdoserna är 7 mg, 14 mg, 25 mg och 50 mg.

Patienter som behandlas med subkutan semaglutid 2 mg en gång i veckan kan gå över till peroral semaglutid 25 mg eller 50 mg en gång dagligen.

Men hittar ingen info alls om tillhandahållande för doserna 25 mg och 50 mg.

Wegovy för viktminskning får man ju dosera 2.4 mg per vecka.

Nån som kan delge lite mer info?
Citera
2025-10-21, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plock
Diabetes 2.

Inga större problem med kolhydrater men sockerarter höjer kraftigt nu.

Har Rybelsus 14 mg. (Metformin + Jardiance)

På Fass info:

De rekommenderade dagliga underhållsdoserna är 7 mg, 14 mg, 25 mg och 50 mg.

Patienter som behandlas med subkutan semaglutid 2 mg en gång i veckan kan gå över till peroral semaglutid 25 mg eller 50 mg en gång dagligen.

Men hittar ingen info alls om tillhandahållande för doserna 25 mg och 50 mg.

Wegovy för viktminskning får man ju dosera 2.4 mg per vecka.

Nån som kan delge lite mer info?

Fass-texten är nyligen ändrad efter nya studier på Rybelsus i doserna 25 och 50 mg. De styrkorna finns inte på marknaden än i Sverige, har inte hört något om när de kommer. Skulle dock gissa andra kvartalet nästa år.
Citera
2025-10-21, 12:44
Medlem
Plocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septagonal
Fass-texten är nyligen ändrad efter nya studier på Rybelsus i doserna 25 och 50 mg. De styrkorna finns inte på marknaden än i Sverige, har inte hört något om när de kommer. Skulle dock gissa andra kvartalet nästa år.

Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in