2023-04-16, 08:15
Medlem
Reverend.Camdens avatar
I vilka andra yrken är det ok att inte ha ett från början överenskommet pris och där det heller inte specificeras vad som levererats?

Tänk dig att du ska handla en tv. Inga priser är spec:ade och inte heller vad du köper (utöver att det är en tv).
När du kommer till kassan uppger försäljaren ett bra mkt högre pris än vad du kunnat föreställa dig. Du betalar. När sedan tv:n lastas in i din bil är det en mindre variant av en svartvit tjocktv. När du ifrågasätter detta står försäljaren redo med hot från maffian...
Citera
2023-04-16, 08:19
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wegasson
Räknar man med körtiden som arbetstimmar?

Det kan vara så ibland beroende på arbetets beskaffenhet. Tex om hantverkaren hämtar material, men grunden är att de timmar som faktureras skall var de timmar som arbetats.

Man brukar lägga in max antal timmar för jobbet, och om något oväntat inträffar kan detta förhandlas om. En dialog med beställaren sker kontinuerligt eftersom arbetets beskaffenhet och beställningen kan förändras under arbetets gång.

Ett arbete idag är så pass komplicerat regel, lag, pappersmässigt och ansvarsmässigt att priserna drar iväg bara av den anledningen. Jag rekommenderar att läsa arbetsboken och antal bokförda timmar.
Sedan måste man förstå att kunder sätter i system att kritisera jobb och fakturor och aldrig betalar och detta drabbar andra kunder eftersom marginalen måste höjas på alla arbeten för att säkerställa företagets fortlevnad. Att sitta i domstol året runt kostar pengar, och många kunder har satt det i system att kritisera fakturor. Ju mer nyrik en kund är desto värre uppträdande måste alla hantverkare förvänta sig.
Citera
2023-04-16, 08:25
Är väl ganska regel att hantverkarna kommer med luddiga fakturor. De som verkar ta mest betalt tycker jag verkar vara elfirmor. Där klagar folk minst också. El känns väl farligt och där folk har minst kunskap.
Citera
2023-04-16, 08:32
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKollYes2
Anlitade en hantverkare för ett mindre projekt.
Till saken hör den atr jag också jobbar inom samma branch, men inte med händerna.

Vi gick igenom projektets omfattning, jag ställde rimliga frågor och jag sköt ned de typiska snackisarna - men jag berättade självklart inte att jag själv verkar inom byggnation med projektledning och kalkyler....

Jag var tydlig med vad som skulle utföras, att vi talade om enklast möjliga utförande m.m.

Jag får ett maximalt fastpris i en offert , vad som ingår och inte ingår. Tycker det är i överkant men eftersom det är vad det max skall kosta så accepterar jag. Tänker att det är ju vad det MAX kan kosta och jag säger att jag vill ha en specad faktura.

Arbetet går smidigt, utförandet är OK och jag får fakturan...som är absurt hög.

Arbetet har gått så fort (ifrågasätter ej timmarna , men man har ökat sin timpenning enormt mot vad som är gängse standard) och sedan dragit på utav bara helvete med materialkostnader för att nå det där maximala priset.

När jag ber om den där utförliga specen...Blir det såklart problem. Får en lång harrang till lista som är ospecad prismässigt utan man räknar med en sjukt lång lista på olika punkter och allt jag känner är en matthet- det här hade jag själv aldrig kommit undan med, kunderna hade gått bananas.

Jag skiter I om man har påslag för material man köpt osv, det är rimligt att kunden betalar listpris och att mN inte redovisar sina rabatter tex. Men här har de, som ett exempel, lagt på flera hundra procent på en billig projektplatta som vi var överens om för att hålla nere priset så den nu ligger på över 900kr/kvm.

Frågan är hur jag skall göra här?
Känner mig helt efterbliven som hamnade i denna sitsen med min egna bakgrund.
Ni pratar nog inte samma språk? Står det verkligen ”maxpris” och inte ” fast pris”?

När jag var aktiv körde jag alltid på fast pris.

Ex: Material 20000kr artbetskostnad efter rot 30000kr rotavdrag 10000kr.
Totalt att betala 50000kr.

Sedan om jag gör det på två dagar eller två veckor spelar ingen roll, hade heller aldrig problem med att folk tyckte det var ocker för vi var ju överens innan och de hade godkänt priset.
Citera
2023-04-16, 08:55
Medlem
melikevampiress avatar
Ta inte jobb av hantverkare, lär er själva och dokumentera jobbet med bilder så har ni ryggen fri. Kan även vänta ut dom jävlarna i lågkonjunkturen tills dom kommer och ber om jobb, då sätter ni priset och inte hantverkaren.
Citera
2023-04-16, 09:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Du fick ett fastpris. Då är det vad det kommer att kosta. Vad trodde du egentligen ett fastpris innebar?
Citera
2023-04-16, 09:07
Medlem
Tropicalss avatar
Anlita hantverkare som privatperson innebär att du blir lurad 100 % av gångerna. Samtliga hantverkare, speciellt snickare, har som generell målsättning att lura deras kunder maximalt varje gång.
Citera
2023-04-16, 09:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Har du skriftligt godkänt en offert har han rätt att max lägga på 15% om det är klart och tydligt att det är oförutsett, vilket ställer rätt höga krav på hantverkaren.
15% max får man lägga på om man ger en prisuppskattning. Detta var ett uträknat fastpris. Det är det offererade priset som gäller då. Fastpris blir nästan alltid dyrare då hantverkaren lägger på marginal för eventuella problem.
Jag begriper inte vad ts håller på med, förstår han inte hur offerter fungerar? Han accepterade ju priset.
Citera
2023-04-16, 09:09
Bannlyst
Citat:
Så är det. Inser att jag i OP även gjort ett skrivfel. Antalet specade timmar är alldeles för högt för vad som utförts. Detta vet jag eftersom timmarna rapporterats så att säga.

Skulle påstå att antalet är nära det dubbla mot vad som utförts.

Jag hade kunnat betala in en del av vad jag anser är rimligt, men just nu hsr jag svårt att ta in det. Jag tänker att hälften av de specade timmarna plus 25% av klumpsumman av materialet känns som ett hån mot killen, men tillsvidare känns det bara trist.

Totalen är nästan 100% högre än det som offererades.

Okej!

Det är som sagt lite knepigt när man måste fylla i luckorna själv.

Oavsett vad så måste en del av fakturan varit korrekt, materialet och visst antal timmar, betala det som känns rimligt och bestrid resten, sen får du förvänta dig påhälsning av västar eller en kallelse till tingsrätten.

100% hit eller dit, frågan är totalsumman och hur mkt pengar det handlar det, börjar du bråkas och jävlas kommer det om du har tur bara landa i tingsrätten.

Summan du bråkar kan jag bara gissa vad den är, men jag hade inte velat riskera rättsliga konflikter eller påhälsning av MC-västar, det är ett tidskrävande helvete som det är väldigt svårt att backa ur.

Du bör, om du har någon moral i kroppen, ersätta materielkostnaderna och vissa timmar, annars är detta sådant som kan fälla en fåmansfirma, en desperat hantverkare med obetalda leverantörsfakturor är farligt!
Citera
2023-04-16, 09:11
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:

Jag får ett maximalt fastpris i en offert , vad som ingår och inte ingår. Tycker det är i överkant men eftersom det är vad det max skall kosta så accepterar jag.

Arbetet går smidigt, utförandet är OK och jag får fakturan...som är absurt hög. .
Om offerten innan jobbet utfördes var i överkant och fakturan absurt hög, pratar du då om samma summa?
För är summan densamma varför tyckte du inte att det var absurt högt redan på offertstadiet?
Citera
2023-04-16, 09:14
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Anlitade en hantverkare för ett mindre projekt.
Till saken hör den atr jag också jobbar inom samma branch, men inte med händerna.

Vi gick igenom projektets omfattning, jag ställde rimliga frågor och jag sköt ned de typiska snackisarna - men jag berättade självklart inte att jag själv verkar inom byggnation med projektledning och kalkyler....

Jag var tydlig med vad som skulle utföras, att vi talade om enklast möjliga utförande m.m.

Jag får ett maximalt fastpris i en offert , vad som ingår och inte ingår. Tycker det är i överkant men eftersom det är vad det max skall kosta så accepterar jag. Tänker att det är ju vad det MAX kan kosta och jag säger att jag vill ha en specad faktura.

Arbetet går smidigt, utförandet är OK och jag får fakturan...som är absurt hög.

Arbetet har gått så fort (ifrågasätter ej timmarna , men man har ökat sin timpenning enormt mot vad som är gängse standard) och sedan dragit på utav bara helvete med materialkostnader för att nå det där maximala priset.

När jag ber om den där utförliga specen...Blir det såklart problem. Får en lång harrang till lista som är ospecad prismässigt utan man räknar med en sjukt lång lista på olika punkter och allt jag känner är en matthet- det här hade jag själv aldrig kommit undan med, kunderna hade gått bananas.

Jag skiter I om man har påslag för material man köpt osv, det är rimligt att kunden betalar listpris och att mN inte redovisar sina rabatter tex. Men här har de, som ett exempel, lagt på flera hundra procent på en billig projektplatta som vi var överens om för att hålla nere priset så den nu ligger på över 900kr/kvm.

Frågan är hur jag skall göra här?
Känner mig helt efterbliven som hamnade i denna sitsen med min egna bakgrund.

Klart du ska ha en specad faktura där det står timpris och materialpris.
Är bara att vägra betala innan han fixar det.
Citera
2023-04-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Okej!

Du bör, om du har någon moral i kroppen, ersätta materielkostnaderna och vissa timmar, annars är detta sådant som kan fälla en fåmansfirma, en desperat hantverkare med obetalda leverantörsfakturor är farligt!

Det här är ju det som skaver. Jag vill inte killen något illa, men situationen är orimlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Om offerten innan jobbet utfördes var i överkant och fakturan absurt hög, pratar du då om samma summa?
För är summan densamma varför tyckte du inte att det var absurt högt redan på offertstadiet?

Priset som angavs var ca 50% lägre än vad slut fakturorna är på. Det blev två fakturor av någon anledning. Offerten var att det skulle kosta maximalt 50k kan vi säga fakturering är på 97.
Den specade tiden är över 100% mer än vad som faktiskt utförts på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in