2023-04-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du fick ett fastpris. Då är det vad det kommer att kosta. Vad trodde du egentligen ett fastpris innebar?

Det står att det maximala fastpriset är 50000 och X , Y ingår, Z ingår ej. Innan ROT

Z är inte aktuellt (frågat hantverkaren, han hsr inte tagit betalt för det / utfört det)

Faktureringen är 97000. Efter ROT.
Citera
2023-04-16, 09:32
Medlem
Mycket beror nog på svårigheten att ge ett fast pris...då får man ta i lite. jag är själv snickare sen 50 år å fick ofta frågan från arbetsledare om just tiden...det går ofta inte att svara på...när man börjar riva i skiten tillkommer alltid nått.
Citera
2023-04-16, 09:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKollYes2
Det står att det maximala fastpriset är 50000 och X , Y ingår, Z ingår ej. Innan ROT

Z är inte aktuellt (frågat hantverkaren, han hsr inte tagit betalt för det / utfört det)

Faktureringen är 97000. Efter ROT.
Det är svårt att förstå vad du menar, jobbar du verkligen inom branschen?

Det verkar som att du har fått en offert på 50K för vissa arbetsmoment, men att det finns delar som inte ingår i offerten som också ska utföras? Det är väl klart att dessa hamnar ovanpå det offererade priset då. Eller har han bara utfört det som offererats? Då ska du betala överenskommet pris.
Citera
2023-04-16, 09:42
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Priset som angavs var ca 50% lägre än vad slut fakturorna är på. Det blev två fakturor av någon anledning. Offerten var att det skulle kosta maximalt 50k kan vi säga fakturering är på 97.
Den specade tiden är över 100% mer än vad som faktiskt utförts på plats.
Ok. Svårt att avgöra utan att exakt veta vad som offerterades om initialt och om det tillkommit extra arbete.
Men rent generellt så har han utfört det jobbet som avtalades och gav ett pris som det inte ska överstiga ska ju hantverkaren ta den smällen och så får han väl sätta det på ” erfarenhetskontot”.
Citera
2023-04-16, 09:43
Medlem
g-in-a-gis avatar
Är det vanligt att få offert på ett maxpris? Faktiskt aldrig hört det, brukar väl antingen vara fast pris eller löpande? Vill kunden ha fast pris så förstår jag att firman lägger sig i överkant för att inte riskera gå för mycket back.
Hur arbetar firman du jobbar på?
Citera
2023-04-16, 10:00
Bannlyst
Citat:
Det här är ju det som skaver. Jag vill inte killen något illa, men situationen är orimlig.

Priset som angavs var ca 50% lägre än vad slut fakturorna är på. Det blev två fakturor av någon anledning. Offerten var att det skulle kosta maximalt 50k kan vi säga fakturering är på 97.
Den specade tiden är över 100% mer än vad som faktiskt utförts på plats.

Okej, det rör sig inte om jättehöga belopp, nu svänger jag lite och börjar ana ugglor i mossen, det sker inte ett timpåslag om 100% bara sådär, något har hänt!

Jätteviktig fråga, höll du på med en massa ÄTOr under jobbet? Dvs. Ändring och tilläggsarbeten

Vid all byggnation så är det jätteviktigt att hålla det man säger så fort du ändrar färg, byter material eller gör annat så sticker det iväg, material ska returneras, det behöver ometableras os.

Gjorde du ändringar under arbetet?
Citera
2023-04-16, 10:10
Medlem
Detta är ju en bransch där de flesta är WT & lever med sina tatuerade familjer med volvo, villa etc. Ett sånt oerhört självförhärligande skrå där man med stolthet blåser ärliga/naiva svenskar. Det är så j-a vanligt att dessa inte ens själva förstår vad en blåsning är innan de själva utsätts för liknande. Luncher på flera timmar/flertal kunder & rejält saltade räkningar/timmar är regel. Minuter avrundas alltid uppåt till närmsta timma. 2 besök a 5 min = 2 timmar etc. Ingen annan bransch klarar detta fifflande. ”Man måste ju överleva” är deras motto…
Senast redigerad av Raven2.0 2023-04-16 kl. 10:13.
Citera
2023-04-16, 10:19
Medlem
Det är väl bara att göra som på jobbet. Även om det är lite svårare som privatperson.

Skicka över vad du tycker är rimligt, du kan ju backa upp det. Sen sätter ni er ner och kommer överens om att mötas halvvägs.

Berätta vad du jobbar med. Ta med en kollega om det känns säkrare.

Nästa gång tar du någon från jobbet du känner, en underentreprenör. Dock gjorde du nästan det, dock glömde du berätta vem du är/ din bakgrund.
Citera
2023-04-16, 10:22
Medlem
ost-e-knarks avatar
Den stackars snickaren behöver ju ha råd att tanka sin Raptor...

Varje gång man läser om sådant som i denna tråden så inser jag att jag gjort rätt val i att försöka lära mig saker själv istället. Oavsett om det är snickerier, vvs eller reparera bilen. Tråkigt att det skall behöva vara så.
Citera
2023-04-16, 10:23
Medlem
proconsuls avatar
Om ni kommit överens om ett maxpris så är ju det taket för vad du skall betala.
Citera
2023-04-16, 10:32
Medlem
Problemet är det relativt nya fenomenet ”maxpris”, ”takpris”, ”budgetpris” och allt vad man kallar det för.

Jag tycker att man lämnar en offert på totalen som man står för. Beställaren accepterar(eller ej) och sen är det bra med det. Ev. ÄTr stäms av under projektets gång. Man vinner ibland och förlorar ibland, men det är rakt och ärligt. Jobbar man hårt ich effektivt har man chans att tjäna pengar. Som det ska vara. Den där skiten är som gjort för strul, missförstånd eller rent svineri från båda sidor.

Eller så får man väl köra på rent timpris. Om någon utförare är intresserad av det. Blir oftast billigast. För självklart tar man lite höjd när man lämnar offert. Dock är nog få intresserade om de inte har dåligt med projekt. Då blir det tjafs om tid istället. ”Grannen såg dig åka kl 15 igår bla bla bla….” Förstår inte att man jobbar fast man inte har hamnaren i handen. Eller har fler projekt igång. Eller åt andra hållet, timtjuvar. Så det bygger ju på tillit.

Detta är ju någon jävla hybrid, där den enda som har chans att ”vinna” är beställaren. Om det går rätt till alltså. Och det är väl där vi har svaret…..

Som svar på topic, så tycker jag att du ska dra nytta av denna hybrid och åtminstone driva det där med materialet. Om det är helt oskäligt. Självklart ska man tjäna på matrl-hanteringen, men det finns ju gränser. Av nyfikenhet. Var du nöjd med ”maxpriset” från början? Hade du skrivit på om det varit en offert?
Citera
2023-04-16, 10:37
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Max pris betydde mål pris för utföraren såklart.
Finns det något.man kan anmäla dom för eftersom deras prislista uppenbart är fake?
Eller är det så att du som accepterat ett pris måste stå för det så länge hantverkaren inte tar ut ett högre pris än erat överenskomna max pris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in