2023-04-17, 18:42
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandatarbra
Det var inte orimligt eftersom du gav ett fast pris. Det gör man sällan om det finns okända variabler som kan påverka arbetets omfattning betydligt. Då riskerar man ju att arbeta gratis eller gå back. Den risken kan ingen seriös firma ta.
Vad finns det för okända variabler på ett takjobb förutom lite råspont ii takfötterna och möjligtvis någon takstol ifall man nu råkade vara lite halvblind när man gav offerten?
Citera
2023-04-17, 18:44
Medlem
Betala enligt offert!

Det är ju därför du fick en offert, ett juridiskt bindande dokument,

Jag har själv varit i branschen i nästan 20 år,
Citera
2023-04-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Okej det låter som du får skylla dig själv då om ni inte kom överens om ett timpris innan. Visst fittigt av honom men du som jobbar i branschen borde ju haft koll på det!

Var slutsumman på fakturan samma som det avtalade maxpriset, eller dubbelt? Väldigt stor skillnad.

Det dubbla.

Och hela anledningen till att det är så är att han lagt på flera hundra procent på materialkostnaderna bara för att nå taket.
Citera
2023-04-17, 19:51
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKollYes2
Det dubbla.

Och hela anledningen till att det är så är att han lagt på flera hundra procent på materialkostnaderna bara för att nå taket.
Vllket tak? Hänger inte med. Var inte taket överskridet med över 100% redan?
Citera
2023-04-17, 21:33
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Roligt att se vad folk har för bild av hantverkaryrket, det är väldigt hårt reglerat i Sverige jämfört med resten av världen. Har jobbat både på kontor och som hantverkare inom samma bransch, arbetsmoralen och kvalitetstänket är helt klart bättre bland hantverkare.

Självklart finns det rötägg men de blir ofta kortvariga, och ryktet sprids fort inom branschen.

Många i tråden, t ex RudyardKipling är typiska idiotkunder utan verklighetsuppfattning som man vägrar åka tillbaka till så fort man är klar, garanterat så är hans adress känd bland bland områdets hantverkare.

Om man nu kan åka runt utan kunskap och borra ett hål i varje hus, fakturera 5000kr i halvtimmen, dubbelfakturera för material osv och fortfarande få kunder och miljonlön, varför startar ni inte upp en firma?

TS kan ju inte ens förklara vad fan han menar trots tio inlägg.
Skitprat, hanverkare är drägg, punkt!
Citera
2023-04-17, 21:38
Medlem
Citat:
Anlitade en hantverkare för ett mindre projekt.
Till saken hör den atr jag också jobbar inom samma branch, men inte med händerna.

Vi gick igenom projektets omfattning, jag ställde rimliga frågor och jag sköt ned de typiska snackisarna - men jag berättade självklart inte att jag själv verkar inom byggnation med projektledning och kalkyler....

Jag var tydlig med vad som skulle utföras, att vi talade om enklast möjliga utförande m.m.

Jag får ett maximalt fastpris i en offert , vad som ingår och inte ingår. Tycker det är i överkant men eftersom det är vad det max skall kosta så accepterar jag. Tänker att det är ju vad det MAX kan kosta och jag säger att jag vill ha en specad faktura.

Arbetet går smidigt, utförandet är OK och jag får fakturan...som är absurt hög.

Arbetet har gått så fort (ifrågasätter ej timmarna , men man har ökat sin timpenning enormt mot vad som är gängse standard) och sedan dragit på utav bara helvete med materialkostnader för att nå det där maximala priset.

När jag ber om den där utförliga specen...Blir det såklart problem. Får en lång harrang till lista som är ospecad prismässigt utan man räknar med en sjukt lång lista på olika punkter och allt jag känner är en matthet- det här hade jag själv aldrig kommit undan med, kunderna hade gått bananas.

Jag skiter I om man har påslag för material man köpt osv, det är rimligt att kunden betalar listpris och att mN inte redovisar sina rabatter tex. Men här har de, som ett exempel, lagt på flera hundra procent på en billig projektplatta som vi var överens om för att hålla nere priset så den nu ligger på över 900kr/kvm.

Frågan är hur jag skall göra här?
Känner mig helt efterbliven som hamnade i denna sitsen med min egna bakgrund.
Låter som samma idiot företag som jag anlitat dock fick dom inte betalt alls dom fick komma och ta tillbaka allt. Vissa verkar hålla på sådär. Så jävla bortskämda med jobb. Vad gjorde du?
Citera
2023-04-17, 22:08
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Det dubbla.

Jaha det är ju lite skillnad. Om du har fått offert på ett maxpris eller fastpris, oavsett vad man vill kalla det, så ska det ju inte kosta mer än så, och absolut inte det dubbla.
Citera
2023-04-17, 22:24
Medlem
Citat:

Maxpris är maxpris utan ”utförlig spec.” är det vad du betalar om inte annat överenskommits under resans gång. En offert får aldrig överskridas med mer än 15%.

Du betalar alltså maxpriset och därefter kan hantverkaren bara köra med olagliga metoder för inga rättsliga kommer att hålla. Skickas inkasso bestrider du bara och hänvisar till att avtal ej följts samma med KFM.

Förutsatt att du har skriftligt avtal eller kan bevisa muntligt. SMS/mail räcker.
Citera
2023-04-19, 19:27
Medlem
ninjaekorres avatar
Har du fått offert och tackat ja är det den som gäller.
Citera
2023-04-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hantverkare är en bransch där det fortfarande verkar gå att slänga på vilka kostnader som helst utan att folk blir helt galna. 4-5000 för en halvtimmes jobb är inte ovanligt och det skulle aldrig fungera i någon annan bransch på samma sätt

Det beror väl på att efterfrågan är större än utbudet. Ingen hantverkare skulle ens ta ett halvtimmes-jobb om det inte fick att debitera för större delen av en dag.
Citera
2023-04-21, 12:24
Medlem
Bestrid fakturan. Gör din egen beräkning på vad som är rimligt. Betala den och meddela hantverkaren exakt detta.
Citera
2023-04-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Bestrid fakturan. Gör din egen beräkning på vad som är rimligt. Betala den och meddela hantverkaren exakt detta.
Ja å en privatperson klarar det ?? du skojar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in