2023-04-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
I vilka andra yrken är det ok att inte ha ett från början överenskommet pris och där det heller inte specificeras vad som levererats?

Tänk dig att du ska handla en tv. Inga priser är spec:ade och inte heller vad du köper (utöver att det är en tv).
När du kommer till kassan uppger försäljaren ett bra mkt högre pris än vad du kunnat föreställa dig. Du betalar. När sedan tv:n lastas in i din bil är det en mindre variant av en svartvit tjocktv. När du ifrågasätter detta står försäljaren redo med hot från maffian...

Det uppkommer ofta oförutsedda problem inom bygg. Du kan exempelvis inte se hur skadat ett tak är innan du har plockat ner det gamla. Priset på material kan gå upp från tidpunkten då man gjorde offerten. Det ibland bli dubbelt så dyrt som offerten utan att fakturan är saltad.
Senast redigerad av Blandatarbra 2023-04-17 kl. 15:20.
Citera
2023-04-17, 15:40
Medlem
Roligt att se vad folk har för bild av hantverkaryrket, det är väldigt hårt reglerat i Sverige jämfört med resten av världen. Har jobbat både på kontor och som hantverkare inom samma bransch, arbetsmoralen och kvalitetstänket är helt klart bättre bland hantverkare.

Självklart finns det rötägg men de blir ofta kortvariga, och ryktet sprids fort inom branschen.

Många i tråden, t ex RudyardKipling är typiska idiotkunder utan verklighetsuppfattning som man vägrar åka tillbaka till så fort man är klar, garanterat så är hans adress känd bland bland områdets hantverkare.

Om man nu kan åka runt utan kunskap och borra ett hål i varje hus, fakturera 5000kr i halvtimmen, dubbelfakturera för material osv och fortfarande få kunder och miljonlön, varför startar ni inte upp en firma?

TS kan ju inte ens förklara vad fan han menar trots tio inlägg.
Citera
2023-04-17, 15:46
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandatarbra
Det uppkommer ofta oförutsedda problem inom bygg. Du kan exempelvis inte se hur skadat ett tak är innan du har plockat ner det gamla. Priset på material kan gå upp från tidpunkten då man gjorde offerten. Det ibland bli dubbelt så dyrt som offerten utan att fakturan är saltad.
Lämnar man ett fast pris på ett takbyte och det är lite råspont som måste bytas. Så gjorde varje fall jag så att det bjöd jag på. Däremot kollade jag takfötter och vind innan jag gav ett pris.
Citera
2023-04-17, 16:10
Medlem
Vart hade du hittat denna firma ? Hade du fått rekomendationer från någon ?

Har själv hamnat i en situation med en VVS offert som inte hållits, jag gick tillbaka till han som
rekommenderat killen ( elektriker ) och berättade vad som hänt.
Dagen efter ringde rörmockaren och drog av 10.000 kr på fakturan. Ville inte hamna i dålig dager
som han sa.
Citera
2023-04-17, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Väldigt virrigt, i trådstarten skriver du har fått offert på ett maxpris, och att fakturan sen var just maxpriset. Men nu skriver du att fakturan är dubbelt mot maxpriset. Vad stämmer?

Jag har själv aldrig hört talas om just maxpris. Man brukar väl köra antingen fast pris, ungefärligt pris (får gå över typ 15% eller nåt), eller så kör man pris per timme. Att köra timpris OCH maxpris samtidigt verkar märkligt, då ligger ju all risk på företagaren om något strular..

Det finns inget timpris, jag skriver bara att han SPECAT timmarna på fakturan.
Citera
2023-04-17, 17:04
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag vet tillräckligt för att inse att branschen är genomrutten och skojare och klåpare kan härja fritt.

Ta inte 20.000 så jävla blodigt. Branschen behöver uppenbarligen regleras. Vad gäller avsaknad av inspektörer SÅ FÅR MAN VÄL UTBILDA FLER SÅDANA DÅ. Hur svårt kan det vara. Tror inte för ett ögonblick att det kostar mer att ha inspektörer vid inledande/kontraktsskrivning och vid avslutat arbete än att låta skojarna fortsätta som idag.

Förhoppningsvis kommer jag inte behöva anlita hantverkare till något större jobb de närmaste par tre decennierna så jag kan egentligen skita i det. Ska fan skratta mig harmynt när ekonomin kraschar och packet står med mössan i hand och tigger jobb. Det ser ut som det är på gång...

Det finns inte tillräckligt många utbildade för att hantera bygglov, och du tror att man inett trollslag bara får fler att utbilda sig? Och det jag säger är att branschen är för bred, du kan doktorera och ändå inte ha en jävla aning om vad du stöter på under byggets gång.

Att du är helt inkompetent när du anlitar folk om hälften är kass, visar just bara det, du får skaffa en förmyndare som klarar av att kolla referenser, vara noga med kontrakt etc.
Köper jag en bil från Ahmeds korv & bil AB blir resultatet därefter, detsamma gäller byggbranschen.

Vad du än är i för bransch (om du har jobb dvs) kan du syna den i fogarna och se vad folk egentligen betalar för så kan jag nästan garantera att det dricks kaffe och göra personliga ärenden där med, åtminstone om du inte står vid ett produktionsband dvs. Men folk stör sig bara på hantverkare, för att de är hemma synliga i hallen eller i källaren.

Jag är inte i branschen så jag skiter också i vilket, stör mig bara på besserwissrar som tror sig ha alla svar, helt utan grund.
Citera
2023-04-17, 17:36
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Det finns inte tillräckligt många utbildade för att hantera bygglov, och du tror att man inett trollslag bara får fler att utbilda sig? Och det jag säger är att branschen är för bred, du kan doktorera och ändå inte ha en jävla aning om vad du stöter på under byggets gång.

Att du är helt inkompetent när du anlitar folk om hälften är kass, visar just bara det, du får skaffa en förmyndare som klarar av att kolla referenser, vara noga med kontrakt etc.
Köper jag en bil från Ahmeds korv & bil AB blir resultatet därefter, detsamma gäller byggbranschen.

Vad du än är i för bransch (om du har jobb dvs) kan du syna den i fogarna och se vad folk egentligen betalar för så kan jag nästan garantera att det dricks kaffe och göra personliga ärenden där med, åtminstone om du inte står vid ett produktionsband dvs. Men folk stör sig bara på hantverkare, för att de är hemma synliga i hallen eller i källaren.

Jag är inte i branschen så jag skiter också i vilket, stör mig bara på besserwissrar som tror sig ha alla svar, helt utan grund.

Som jag återkommit till, de som försvarar packet är garanterat en del av det. Har inte ett yrke där jag fakturerar kunder på löpande räkning och om jag hade det så inte fan skulle jag låta kunden betala 700,- timmen för att jag ska fika eller åka ett ärende på grund av att jag var så bränd i skallen att jag inte visste att jag skulle ha med mig rätt utrustning för att kunna sköta mitt arbete.

Finns det inte tillräckligt många utbildade SÅ FÅR MAN VILL UTBILDA FOLK i så fall. Va fan är det här för tråd, Trögfattarföreningen eller?
https://www.youtube.com/
Citera
2023-04-17, 17:48
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKollYes2
Det finns inget timpris, jag skriver bara att han SPECAT timmarna på fakturan.
Okej det låter som du får skylla dig själv då om ni inte kom överens om ett timpris innan. Visst fittigt av honom men du som jobbar i branschen borde ju haft koll på det!

Var slutsumman på fakturan samma som det avtalade maxpriset, eller dubbelt? Väldigt stor skillnad.
Citera
2023-04-17, 18:00
Medlem
rex144s avatar
Du kan inte vinna mot hantverkare, du kommer bli fuckad antigen på materialkostnaden eller arbetskostnaden eller att de tar short cuts och gör det lätt för sig = dålig kvalité och de kan också dra ut på tiden om de samtidigt har andra jobb.
Frågan är inte om utan hur mycket kommer du bli fuckad

Man kan begränsa en hel del problem genom att ha av en arkitekt ritad byggritning,
exakt vad som ska göras, vilka material ska användas, en tidsplan med ekonomisk bestraffning om de går över tiden + att du har på plats en egen kvalitetsansvarig byggingenjör eller erfaren byggare.

Men privatpersoner brukar inte ha det
Citera
2023-04-17, 18:01
Medlem
KuReLuBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
I vilka andra yrken är det ok att inte ha ett från början överenskommet pris och där det heller inte specificeras vad som levererats?

Tänk dig att du ska handla en tv. Inga priser är spec:ade och inte heller vad du köper (utöver att det är en tv).
När du kommer till kassan uppger försäljaren ett bra mkt högre pris än vad du kunnat föreställa dig. Du betalar. När sedan tv:n lastas in i din bil är det en mindre variant av en svartvit tjocktv. När du ifrågasätter detta står försäljaren redo med hot från maffian...

Träffande liknelse. Hantverkare är verkligen blä.
Citera
2023-04-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Lämnar man ett fast pris på ett takbyte och det är lite råspont som måste bytas. Så gjorde varje fall jag så att det bjöd jag på. Däremot kollade jag takfötter och vind innan jag gav ett pris.

Det var inte orimligt eftersom du gav ett fast pris. Det gör man sällan om det finns okända variabler som kan påverka arbetets omfattning betydligt. Då riskerar man ju att arbeta gratis eller gå back. Den risken kan ingen seriös firma ta.

I ett fall jag känner till uppskattades kostnaden till 150 000 om det inte var stora skador under pappen. Det visade sig att det var läckage på 8 olika ställen så slutpriset blev 250 000. Arbetet utfördes på en ö, så allt blir dyrare p.g.a att du måste frakta allt med båt och att det bara är några få firmor som utför arbeten där.
Citera
2023-04-17, 18:33
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandatarbra
Det var inte orimligt eftersom du gav ett fast pris. Det gör man sällan om det finns okända variabler som kan påverka arbetets omfattning betydligt. Då riskerar man ju att arbeta gratis eller gå back. Den risken kan ingen seriös firma ta.

I ett fall jag känner till uppskattades kostnaden till 150 000 om det inte var stora skador under pappen. Det visade sig att det var läckage på 8 olika ställen så slutpriset blev 250 000. Arbetet utfördes på en ö, så allt blir dyrare p.g.a att du måste frakta allt med båt och att det bara är några få firmor som utför arbeten där.
Ok, ja ytterligheter som att utföra arbeten på en ö kan ju ställa till det. Men hur kunde de inte se det innan om det var åtta ställen?
Men visst, frakta 300lpm råspånt i en båt plus montering för 100t. Jisses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in