• 3
  • 4
2023-04-15, 07:10
Medlem
F.Hansens avatar
Det är bondigt beteende. Om de åkt lite tunnelbana så fattar folk att man står på sidan tills alla som ska gå ut har gjort det.

Sen kan man ju också anta att några som inte fattar är efterblivna.
Citera
2023-04-15, 07:22
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Ibland är dörrar osv såpass reflekterande eller smuttsiga/svarta att man inte ser in. De gäller alla typer av dörrar inte bara tåg. Framförallt min lokala Coop.
Men va gäller tåg/buss/spårvagn m.m så står såklart på sidan i rusningstrafik.

Det vore bra om folk påpekade elr fortsatte gå in i form. Är det inte t.om en del av vilkoren att få vistas och resa tunnelbana att man följer ordningsregler?
Citera
2023-04-15, 07:33
Medlem
I Göteborg är detta speciellt standardläget för pensionärer.
Alltid minst 2-3 pensionärer som känner dig tvugna att bomba rakt in igenom dörrarna.
Citera
2023-04-15, 08:07
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Egentligen är det inte någon självklarhet att folk ska gå av innan folk går på. Det är bara en regel som jag själv har hittat på för att jag tror att förloppet blir smidigt då.

Det är kanske dags för en ny folkomröstning? Det har ju varit en folkomröstning om högertrafik eller vänstertrafik som var ännu mer onödig än den folkomröstning som jag härmed föreslår.
En självklarhet i Stockholms hela tågsystem, har ytterst sällan problem med att nån försöker tränga sig in innan alla gått ut. Det är möjligen lantisar och utländska turister som gör sin första repa till huvudstaden som inte fattar hur man gör, och de kan vara förlåtna. Vintertid existerar dock knappt problemet.

På samma sätt funkar det med att stå till höger i rulltrappan, så dem som har bråttom kan springa förbi till vänster.

Så nej, det är ingen regel du själv hittat på.
Citera
2023-04-15, 08:16
Medlem
Mindbreaths avatar
Förr var det en självklarhet att vänta på de som går av men samhället har förändrats och man tar inte längre någon hänsyn till sina medmänniskor. Vi lever i egoismens tidevarv.
Citera
2023-04-15, 08:31
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Tolkar dig som ironisk. Självklart är det en oskriven regel att avstigande har företräde. Hur ska lokföraren annars veta när det är dags att åka vidare? Om alla skulle stiga på först så skulle ingen någonsin hinna av tåget innan dörrarna stängdes.

Upplever dock inte detta som något problem i allmänhet i Stockholm. 99 % beter sig som förväntat. Man radar upp sig vid sidorna av dörrparet för att lämna företräde för avstigande. Det sker mer naturligt vid vissa pendelstågsstationer, framför allt då T- Centralen och Odenplan som ju har bestämda dörrlägen. Är det ont om sittplatser, alltså i rusningstid, brukar det finnas en och annan idiot som trycker sig in vid sidan av de avstigande. Själv brukar jag kolla vilka som tränger sig. Sen försöker jag sätta mig mitt emot eller så nära den personen som möjligt, så att han får så lite fotutrymme som möjligt (jag tar mycket plats). Han ska verkligen känna att han fick den sämsta fönsterplatsen på hela tåget.

Företrädet för avstigande kräver dock att dessa inte är försenade till dörren. Då får de försöka tränga sig ut medan folk går på.

Korrekt

Men - Det du påpekar är ju den enda logiska fördelen. När det gäller vanliga tåg så åker ju de på avgångstid så det behöver ju inte vara ett problem då. Hur som helst, typ alla vet att man ska vänta på att folk ska gå av, och har man missat det så ser man ju hur alla andra beter sig.

Jag upplever att det inte är något problem i SL. Men åker man SJ pendeln mellan Uppsala och Stockholm är det definitivt en del problem. Det stora problemet är nog att folk är så ivriga på att få en sittplats, då sträckan är onekligen lite lång att stå och åker du rusningstid så är det sannolikt att du får det.
Citera
2023-04-15, 08:32
Medlem
IRMEs avatar
Vad tror ni om att ha olika dörrar, en för påstigning och en för avstigning? Det skulle skapa ett bättre flöde. Dock skulle väl ingen fatta hur man ska göra så det är väl lönlöst.
Citera
2023-04-15, 15:04
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Vad tror ni om att ha olika dörrar, en för påstigning och en för avstigning? Det skulle skapa ett bättre flöde. Dock skulle väl ingen fatta hur man ska göra så det är väl lönlöst.
Det finns och det bör kunna lösa problemet. Kräver dock fordon med dörrar på båda sidorna samt givetvis en del anpassning av stationer. Alltså inget för vanliga bussar, däremot bör det fungera bra för olika sorters tåg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_solution
Citera
2023-04-15, 15:11
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Jag reser dagligen med tåg och har uppmärksammat ett fenomen i samband med att jag avser stiga av tåget. Dörrarna öppnas automatiskt och själva fenomenet är att utgången är omringad av personer som avser att stiga på tåget. Det finns inte möjlighet att gå ut ur utgången utan att gå rakt emot andra personer och därmed rubba deras läge på ett sätt som uppfattas som ohyfsat. Vid en del tillfällen går personerna från perrongen in i tågen innan personerna som vill gå ut har gått ut. Det värsta var en gång när en herre med barnvagn stod beredd utanför tågdörren med en barnvagn och omedelbart efter dörrarnas öppnande använde barnvagnen såsom en murbräcka riktad mot folk som ville gå av medan han tog sig in i järnvägståget.

Frågeställningarna är om det här är något som fler än jag har märkt av, och om det kan göras något åt det exempelvis att människor förs in i olika bås där dom får stå innan gallret framför dom öppnas?

Den stora frågan är varför du skriver "järnvägståget" ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag bara går rakt framåt ut från T-banan. Om folk står i min väg får de skylla sig själva.

Även om du ska gå på tåget? För många gör som du från båda sidor. Ingen respekt åt något håll.

Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Kan nog vara en fråga om låg IQ. Folk som gör så fattar helt enkelt inte.

Instämmer. Folk är idioter och behöver styras. I civiliserade länder har man ett system med pilar i marken. De som ska på tåget står på sidorna av dörrarna och väntar tills de som ska av är av. Kanske u-landet Sverige tar efter detta om 20 år, med regnbågsfärgade pilar?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in