• 1
  • 2
2023-04-14, 21:12
Bannlyst
Jag reser dagligen med tåg och har uppmärksammat ett fenomen i samband med att jag avser stiga av tåget. Dörrarna öppnas automatiskt och själva fenomenet är att utgången är omringad av personer som avser att stiga på tåget. Det finns inte möjlighet att gå ut ur utgången utan att gå rakt emot andra personer och därmed rubba deras läge på ett sätt som uppfattas som ohyfsat. Vid en del tillfällen går personerna från perrongen in i tågen innan personerna som vill gå ut har gått ut. Det värsta var en gång när en herre med barnvagn stod beredd utanför tågdörren med en barnvagn och omedelbart efter dörrarnas öppnande använde barnvagnen såsom en murbräcka riktad mot folk som ville gå av medan han tog sig in i järnvägståget.

Frågeställningarna är om det här är något som fler än jag har märkt av, och om det kan göras något åt det exempelvis att människor förs in i olika bås där dom får stå innan gallret framför dom öppnas?
Senast redigerad av Oels 2023-04-14 kl. 21:16.
Citera
2023-04-14, 21:15
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Jag reser dagligen med tåg och har uppmärksammat ett fenomen i samband med att jag avser stiga av tåget. Dörrarna öppnas automatiskt och själva fenomenet är att utgången är omringad av personer som avser att stiga på tåget. Det finns inte möjlighet att gå ut ur utgången utan att gå rakt emot andra personer och därmed rubba deras läge på ett sätt som uppfattas som ohyfsat. Vid en del tillfällen går personerna från perrongen in i tågen innan personerna som vill gå ut har gått ut. Det värsta var en gång när en herre med barnvagn stod beredd utanför tågdörren med en barnvagn och omedelbart efter dörrarnas öpnnande använde barnvagnen såsom en murbräcka riktad mot folk som ville gå av medan han tig sig in i järnvägståget.

Frågeställningarna är om det här är något som fler än jag har märkt av, och om det kan göras något åt det exempelvis att människor förs in i olika bås där dom får stå innan gallret framför dom öppnas?
Ett jävla ofog är vad det är.
Dock tycker jag det funkar hyfsat på de flesta stationer i Sthlm, men i Malmö verkar det vara helt hjärndött.
Citera
2023-04-14, 21:19
Medlem
Sonny00s avatar
Jag bara går rakt framåt ut från T-banan. Om folk står i min väg får de skylla sig själva.
Citera
2023-04-14, 21:21
Medlem
Jordgubbes avatar
Ger sig inte den saken, varför tvekar de som skall ut, är de så långsamma att problemet uppstår och skulle det underlätta om lokföraren stannade exakt så alla vet var dörren kommer hamna?
Citera
2023-04-14, 21:23
Medlem
Room531s avatar
Kan nog vara en fråga om låg IQ. Folk som gör så fattar helt enkelt inte.
Citera
2023-04-14, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ger sig inte den saken, varför tvekar de som skall ut, är de så långsamma att problemet uppstår och skulle det underlätta om lokföraren stannade exakt så alla vet var dörren kommer hamna?
Nej det skulle inte underlätta om alla vet var dörren kommer hamna. Då blir det än värre.
Citera
2023-04-14, 21:24
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Jag reser dagligen med tåg och har uppmärksammat ett fenomen i samband med att jag avser stiga av tåget. Dörrarna öppnas automatiskt och själva fenomenet är att utgången är omringad av personer som avser att stiga på tåget. Det finns inte möjlighet att gå ut ur utgången utan att gå rakt emot andra personer och därmed rubba deras läge på ett sätt som uppfattas som ohyfsat. Vid en del tillfällen går personerna från perrongen in i tågen innan personerna som vill gå ut har gått ut. Det värsta var en gång när en herre med barnvagn stod beredd utanför tågdörren med en barnvagn och omedelbart efter dörrarnas öppnande använde barnvagnen såsom en murbräcka riktad mot folk som ville gå av medan han tog sig in i järnvägståget.

Är man storväxt kan man bara gå och låta käglorna falla. Annars kan en blomspruta vara en bra hjälp för att få folk att flytta på sig.
Citera
2023-04-14, 21:30
Bannlyst
Egentligen är det inte någon självklarhet att folk ska gå av innan folk går på. Det är bara en regel som jag själv har hittat på för att jag tror att förloppet blir smidigt då.

Det är kanske dags för en ny folkomröstning? Det har ju varit en folkomröstning om högertrafik eller vänstertrafik som var ännu mer onödig än den folkomröstning som jag härmed föreslår.
Citera
2023-04-14, 21:33
Medlem
Spårvagn i Göteborg resulterar i samma jargong, men det e bara gå rakt fram och skjutsa undan dom som är ivägen.
Citera
2023-04-14, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mrnoface
Spårvagn i Göteborg resulterar i samma jargong, men det e bara gå rakt fram och skjutsa undan dom som är ivägen.
Har man tur kanske man går rakt in i sin framtida man/fru efter lite gnabb och sedan en försoning på betongperrongen.
Citera
2023-04-14, 21:42
Medlem
Hamleyss avatar
Det är en fråga om civilisation och hur samspelet mellan människor ska fungera för att bli så effektivt som möjligt.

De som försöker att tränga sig är tölpar.
Citera
2023-04-14, 22:04
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Egentligen är det inte någon självklarhet att folk ska gå av innan folk går på. Det är bara en regel som jag själv har hittat på för att jag tror att förloppet blir smidigt då.

Det är kanske dags för en ny folkomröstning? Det har ju varit en folkomröstning om högertrafik eller vänstertrafik som var ännu mer onödig än den folkomröstning som jag härmed föreslår.
Det är en självklarhet för alla hyffsade människor. Det är inte någonting som du bara har hittat på.

Det är en så kallad "oskriven regel". Eller som Hamleys förklarade:
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det är en fråga om civilisation och hur samspelet mellan människor ska fungera för att bli så effektivt som möjligt.

De som försöker att tränga sig är tölpar.

Som Sonny00 skrev så får påstigande skylla sig själva de försöker tränga sig, eller står i vägen när man ska kliva av tåget.
Då har man som avstigande all rätt att fösa undan dem.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-04-14 kl. 22:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in