2023-04-15, 00:19
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Jag reser dagligen med tåg och har uppmärksammat ett fenomen i samband med att jag avser stiga av tåget. Dörrarna öppnas automatiskt och själva fenomenet är att utgången är omringad av personer som avser att stiga på tåget. Det finns inte möjlighet att gå ut ur utgången utan att gå rakt emot andra personer och därmed rubba deras läge på ett sätt som uppfattas som ohyfsat. Vid en del tillfällen går personerna från perrongen in i tågen innan personerna som vill gå ut har gått ut. Det värsta var en gång när en herre med barnvagn stod beredd utanför tågdörren med en barnvagn och omedelbart efter dörrarnas öppnande använde barnvagnen såsom en murbräcka riktad mot folk som ville gå av medan han tog sig in i järnvägståget.

Frågeställningarna är om det här är något som fler än jag har märkt av, och om det kan göras något åt det exempelvis att människor förs in i olika bås där dom får stå innan gallret framför dom öppnas?

Håller med om allt förutom... Järnvägståg??? Du menar tunnelbana? Pendeltåg? Fjärrtåg? 😄
Citera
2023-04-15, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Håller med om allt förutom... Järnvägståg??? Du menar tunnelbana? Pendeltåg? Fjärrtåg? 😄
Jag skriver "järnvägståg" för att inte bryta mot min egen förmaning i denna tråd:
https://www.flashback.org/t3522187
Citat:
Befogat med varning i rubrik för man missade 2 bokstäver ?

Skapade en tråd som heter Inga tåg från Skåne till Göteborg mellan 19 juni till 21 augusti i sommar

men jag missade att jag inte fick med SJ-tåg av nån konstig anledning som det skulle stå och för detta fick jag en varning 0.01 rubrik , är inte det lite väl hårt ändå för att jag missade få med 2 ynka bokstäver ? och jag tycker den ändrade rubriken är betydligt sämre.

Du har fått en varning för brott mot 0.01. Rubrik.
Ämne: Stor påverkan på tågtrafiken mellan Skåne och Göteborg från 19 juni till 21 augusti 2023
Min förmaning:
Citat:
Det finns ju olika slags tåg också. Ordet "tåg" uppfanns inte samtidigt som järnvägen utan hade funnits i antagligen tusentals år innan. Korrekt varning eftersom det saknades specifikation om att det var järnvägståg.
Citera
2023-04-15, 01:29
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det är en självklarhet för alla hyffsade människor. Det är inte någonting som du bara har hittat på.

Det är en så kallad "oskriven regel". Eller som Hamleys förklarade:

Som Sonny00 skrev så får påstigande skylla sig själva de försöker tränga sig, eller står i vägen när man ska kliva av tåget.
Då har man som avstigande all rätt att fösa undan dem.

Det är ju mycket enklare om alla får gå på först så att det finns plats på perrongen till de som ska gå av.
Citera
2023-04-15, 02:05
Hatar dom så jag brinner.
Kan vi bara snälla bete oss som ett civiliserat samhälle? Tror dom tåget/bussen/spårvagnen snabbt ska köra iväg utan dom om dom inte tränger sig som ett gäng gorillor?

Ibland när folk är riktigt hetsiga och tvingar sig på 0,1 sekund efter dörrarna har öppnats brukar jag skrikfråga jätteotrevligt om man fucking får gå av först.

Haha oj vad arg jag var när jag tänkte på detta. Men dom är lika nasty som människor som tar hissen upp/ner till/från våning 1. Smuts.
Citera
2023-04-15, 02:38
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Det är ju mycket enklare om alla får gå på först så att det finns plats på perrongen till de som ska gå av.
Tolkar dig som ironisk. Självklart är det en oskriven regel att avstigande har företräde. Hur ska lokföraren annars veta när det är dags att åka vidare? Om alla skulle stiga på först så skulle ingen någonsin hinna av tåget innan dörrarna stängdes.

Upplever dock inte detta som något problem i allmänhet i Stockholm. 99 % beter sig som förväntat. Man radar upp sig vid sidorna av dörrparet för att lämna företräde för avstigande. Det sker mer naturligt vid vissa pendelstågsstationer, framför allt då T- Centralen och Odenplan som ju har bestämda dörrlägen. Är det ont om sittplatser, alltså i rusningstid, brukar det finnas en och annan idiot som trycker sig in vid sidan av de avstigande. Själv brukar jag kolla vilka som tränger sig. Sen försöker jag sätta mig mitt emot eller så nära den personen som möjligt, så att han får så lite fotutrymme som möjligt (jag tar mycket plats). Han ska verkligen känna att han fick den sämsta fönsterplatsen på hela tåget.

Företrädet för avstigande kräver dock att dessa inte är försenade till dörren. Då får de försöka tränga sig ut medan folk går på.
Citera
2023-04-15, 03:01
Medlem
Slit ut Adidas-ryttarna när de försöker gå på innan folk gått av (dom gör ingenting och det är härligt). Gå rakt igenom människorna som samlas i en halvcirkel utanför dörrarna. Utan feedback så lär sig dessa NPC:er inte.
Citera
2023-04-15, 03:25
Medlem
Statsminister2030s avatar
Jag går alltid på innan alla gått av. 90% av befolkningen är ju sinnesslöa, och har dessutom helt värdelös fysik. Jag har konstaterat att spårvagnarna i Göteborg skulle kunna kapa 6-7 minuter från ändhållplats till centrum om folk inte hade varit så jävla värdelösa på att gå av och på.
Citera
2023-04-15, 04:46
Bannlyst
Folk verkar ha väldigt bråttom att komma av tåget också. De ställer sig i kö och väntar vid utgången i tåget när det fortfarande är flera minuter kvar till att tåget kommer stanna och dörrarna öppnas. Har alla verkligen så otroligt bråttom eller är man rädda över att tåget ska börja gå annars innan man hunnit ut? Eller tycker man det är så himla festligt att stå upp i en kö tillsammans med andra i flera minuter?
Citera
2023-04-15, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Jag reser dagligen med tåg och har uppmärksammat ett fenomen i samband med att jag avser stiga av tåget. Dörrarna öppnas automatiskt och själva fenomenet är att utgången är omringad av personer som avser att stiga på tåget. Det finns inte möjlighet att gå ut ur utgången utan att gå rakt emot andra personer och därmed rubba deras läge på ett sätt som uppfattas som ohyfsat. Vid en del tillfällen går personerna från perrongen in i tågen innan personerna som vill gå ut har gått ut. Det värsta var en gång när en herre med barnvagn stod beredd utanför tågdörren med en barnvagn och omedelbart efter dörrarnas öppnande använde barnvagnen såsom en murbräcka riktad mot folk som ville gå av medan han tog sig in i järnvägståget.

Frågeställningarna är om det här är något som fler än jag har märkt av, och om det kan göras något åt det exempelvis att människor förs in i olika bås där dom får stå innan gallret framför dom öppnas?
finns dar inga markeringar pa perrongen och text pa utsidan av tag-dorrarna som talar om hur det ska ga till ?
Citera
2023-04-15, 05:04
Medlem
Ska man åka tåg så är det ju självklart att man kommer ombord så snabbt som möjligt.
Dessutom är man oftast andfådd o stressad av att hinna till tåget och då måste man få företräde in på tåget det är ju av största vikt att man får sittplats o kan få lugn o ro.
Folket som ska av tåget kan vänta dom har ingen stress eller bråttom..
Citera
2023-04-15, 05:26
Medlem
Onanikrems avatar
110kg Onanikrem kliver av rakt på de som försöker tränga sig in, armbågar och stampar dem på foten.
Jävla tappade människor som inte har vett att flytta på sig får skylla sig själva.
Citera
2023-04-15, 07:06
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du är från Stockholm eller hur?

Javisst! Det är inflyttade bönder som inte fattar att man släpper av de avstigande innan man själv kliver på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in