Citat:
Ursprungligen postat av
IRME
Det är ju mycket enklare om alla får gå på först så att det finns plats på perrongen till de som ska gå av.
Tolkar dig som ironisk. Självklart är det en oskriven regel att avstigande har företräde. Hur ska lokföraren annars veta när det är dags att åka vidare? Om alla skulle stiga på först så skulle ingen någonsin hinna av tåget innan dörrarna stängdes.
Upplever dock inte detta som något problem i allmänhet i Stockholm. 99 % beter sig som förväntat. Man radar upp sig vid sidorna av dörrparet för att lämna företräde för avstigande. Det sker mer naturligt vid vissa pendelstågsstationer, framför allt då T- Centralen och Odenplan som ju har bestämda dörrlägen. Är det ont om sittplatser, alltså i rusningstid, brukar det finnas en och annan idiot som trycker sig in vid sidan av de avstigande. Själv brukar jag kolla vilka som tränger sig. Sen försöker jag sätta mig mitt emot eller så nära den personen som möjligt, så att han får så lite fotutrymme som möjligt (jag tar mycket plats). Han ska verkligen känna att han fick den sämsta fönsterplatsen på hela tåget.
Företrädet för avstigande kräver dock att dessa inte är försenade till dörren. Då får de försöka tränga sig ut medan folk går på.