2023-05-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
De här tonåringarna kanske är sjuka rasister..
de har mördat en arbetande turkisk far.

Då är det åt helvete.
Men det är åt helvete att mötda någon hekt oavsett, om det inte finns något extremt bra skäl.
Poetic justice kan jag köpa personligen, men man får alltid ta konsekvenserna av det man gör.

Det borde även dessa ynglingar förstå.
Citera
2023-05-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Lugnas inte av hon/dom ångrar sig.
Vad jag vänder mig emot är att, fortsatt, underskatta ungdomars kognitiva förmåga till grova våldsbrott i gängmiljö - vilket vi ständigt påminns om. Sluten ungdomsvård och ungdomstjänst inom SiS är otillräckligt vilket föranleder återinförande av dom tidigare nedlagda ungdomsfängelserna. Ett par meningar ur regeringsförklaringen om detta:
--Regeringen genomför en fullständig översyn av strafflagstiftningen. Fokus skiftar från gärningsmannen till brottsoffret och samhällsskydd. Straffen ska genomgående spegla brottens allvar.

--Staten ska ta ett större ansvar för grovt kriminella ungdomar och ansvaret ska flyttas från kommunernas socialtjänst till kriminalvården. Särskilda ungdomsfängelser inrättas med Kriminalvården som huvudman.
https://www.regeringen.se/tal/2022/1...-oktober-2022/
Vill påstå det presutivt grova våldsbrottet som är orsaken till denna tråd inte bör ses som en lösryckt händelse utan som en utveckling där våldsbrottsligheten accelererande kryper ner i åldrarna vilket gör åtgärder nödvändiga.

Ja - det har gått åt helvete.
Undra vad som kan ändra på denna utveckling vi sett de senaste 20 åren - och hur lång tid det skulle ta ?

Vem vet - de kanske hade rätt om "videovåldet" en gång i tiden.
Kanske inte om man tittar på det i ett mikroskop, utan med helikopterperspektiv, över tid.
Citera
2023-05-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Jag anser att man kan ifrågasätta människors beteenden när de uppträder illa och angriper andra, inte för att människor som är mindre bildfagra generellt uppträder så utan för att somliga är direkt elaka pga komplex och mindervärdighetskänslor de vill leva ut mot andra.

Att kalla henne för freak etc får mig att fundera över hur de som uttrycker sig själva ser ut. För det är sällan, knappt någonsin det är attraktiva personer som håller på.

Psykiskt sjuk, utan tvekan. Att skada henne genom en mängd hatfyllda kommentarer visar ju en hel del om hur hennes psykiska sjukdom/ohälsa sannolikt uppstått. För saken är att jag tvivlar på att du förövrigt är snäll mot kvinnor/flickor du inte anser har ett utseende som gör dem "värdiga" att behandlas med respekt. Jag tror mer att du har rutin på att mobba och hata på andra vis deras yttre och att det inte har något alls med att göra att just denna flicka på något vis är inblandad i mord.

Bra svar, det stämmer nog att hon skadats mycket av "samhället" och/eller varit hypersensitive, och sedan går full retard och full selfdestruct - här har vi ju en person med en moralisk kompass som pekar rätt.
Etik och moral som gör att man får hopp om världen.

Att de sedan gör en sådan här sak är däremot rätt sjukt, fel och av alla dessa så måste ju någon ha kunnat varit vettig:are i skallen och avstyrt det här.
Att så inte skedde verkar ju peka på något hämdmotiv, som sagt, verkligt eller påhittat.

Är det en riktig hämd så kan jag köpa poetic justice.
Min åsikt.
Citera
2023-05-02, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Jag var på möte igår kväll och under kafferasten diskuteras självklart detta.

En av mötesdeltagarna kör taxi Och med reservation för att man gör olika på olika taxibolag så sa personen att i Enköping så måste du visa betalmöjligheter för såna långa resor. Nu vet vi inte om taxin har beställt dit eller om de åkte taxi dit.
Så personen hade en teori; om det är så att de hoppa på en taxi Stockholm för att köra till Hjälstaviken så kanske de presenterar ett kort som saknade täckning och att det hela tiden planerade att springa och inte betala. Det var därför de tog körningen dit de gjorde för att sedan kunna springa hem och gömma sig hos tjejen. För hon känner till området.
Och att då chauffören jagade efter dem och fick tag på en av dem och de andra Skulle hjälpa sin kamrat och då slog ihjäl chauffören.

En annan av mötesdeltagarna var bekant med en släkting till tjejen, eftersom den bekanta jobbar inom kommunen. Hon har även träffat dottern och sade att hon kan inte föreställa sig att hon har dödat någon. Däremot så är hon väldigt lättmanipulerad och familjerna har haft stora problem med hennes droger och stölder.

Detta är som sagt kanske mer skvaller än 100 % fakta men det är sånt som kommer fram på fikaraster

Låter rimligtvis som en trolig förklaring.
Citera
2023-05-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Mayo? Vad är det, zigenarsläkt eller nåt svenskt?

Så gick mina tankar! I Enköping finns det gott om släktet. Vet att det fanns ett släkte med efternamnet B förr. Dessa släkter dör aldrig ut, tydligen......
Tänkte om det var något hedersrelaterat? Om jag inte missade något nyss på 'Efter fem', så häktades också en 18 åring på Arlanda..
Citera
2023-05-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymp
Då e vi 2 då jag känner hans fru. Snälla skriv inte ngt mer. Pga alla idioter rasister som anklagar honom för massa skit. Allah yirhamo

Man måste ju få spekulera i en sådan här tråd.
Lugn nu "Zeki".
Alla svennar är inte razzar, eller försvarslösa mot aggressiva türkar.
Visa lite respekt så får du respekt i retur.
Det är så det fungerar här.
Citera
2023-05-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8077
Så gick mina tankar! I Enköping finns det gott om släktet. Vet att det fanns ett släkte med efternamnet B förr. Dessa släkter dör aldrig ut, tydligen......
Tänkte om det var något hedersrelaterat? Om jag inte missade något nyss på 'Efter fem', så häktades också en 18 åring på Arlanda..

Är det ziggar så klarnar det lite.
Där finns det inget vett och moral i skallen på nästan hela klanerna.
Jag har personligen sett en stå och slå sin kärestas ansikte i kanten mot taket på en bil med näven i hennes hår.

Kompisar har blivit attackerade med kniv, båda skadades allvarligt men hade tur.

Ett syskon retade upp någon zigge-unge och farsan kom och jagade glinet med ett svärd.

Jag kan fortsätta... Har haft att göra med dem.
Ett undantag har jag också mött, en fin tjej som ville lämna.
Som vi vet så blir de då helt utfrysta ur klanen.

Det är så de jobbar - och de som försvarat/bortförklarat allt detta genom åren har mycket blod på sina händer.
Citera
2023-05-02, 18:32
Medlem
entangleements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweotheod
Är det ziggar så klarnar det lite.
Där finns det inget vett och moral i skallen på nästan hela klanerna.
Jag har personligen sett en stå och slå sin kärestas ansikte i kanten mot taket på en bil med näven i hennes hår.

Kompisar har blivit attackerade med kniv, båda skadades allvarligt men hade tur.

Ett syskon retade upp någon zigge-unge och farsan kom och jagade glinet med ett svärd.

Jag kan fortsätta... Har haft att göra med dem.
Ett undantag har jag också mött, en fin tjej som ville lämna.
Som vi vet så blir de då helt utfrysta ur klanen.

Det är så de jobbar - och de som försvarat/bortförklarat allt detta genom åren har mycket blod på sina händer.
De är halvchilenare och halvsvenskar. Tjejen är helsvensk.
Senast redigerad av entangleement 2023-05-02 kl. 18:40.
Citera
2023-05-02, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entangleement
Men nej det är inte ziggisar. De är halvchilenare och halvsvenskar. Tjejen är helsvensk.

Kanske lite bättre? Eller nja...
Citera
2023-05-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollaKolla
Jag känner inte BO personligen men känner till en del och det (min otroliga förmåga att lägga ihop 1+1) har jag givetvis yppat till insatta i utredningen.

Den som vill få reda på vem BO är har en mycket god ledtråd i AB´s ledare 24/4 och som uppdaterades 25/4.

För övrigt finns det i Bu*s FB-profilbild från den 4/4 "spår av händelse" som mycket väl kan anses vara en del av bevisning eller vara mål för utredning.

(Av Flashback i tråden funnit ut: Le*nard* , tränare på Uppsala Taekw...... är 9-barnsfar, tidigare straffad med chilenskt ursprung - och nu sitter "halva barnaskaran inkl halvsyskon" häktade)

Ge mig ledtråd. Är turk och blev mer nyfiken på vilken familj det gäller. Är det ingen som har namn på mannen?!
Citera
2023-05-02, 18:58
Medlem
Spenglermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweotheod
Ja - det har gått åt helvete.
Undra vad som kan ändra på denna utveckling vi sett de senaste 20 åren - och hur lång tid det skulle ta ?

Vem vet - de kanske hade rätt om "videovåldet" en gång i tiden.
Kanske inte om man tittar på det i ett mikroskop, utan med helikopterperspektiv, över tid.

Oron över vådan av "videovåld" har skrattats ut i decennier. Akademiker har högljutt tävlat i att dissa det. Sannolikt med viss rätt, men det finns också forskning som stuckit ut - och som påtalat att unga människor med psykiska störningar, som lider av labilitet, borderline eller maniska faser (eller vad man nu vill kalla allt som skevar eller skallrar), kan påverkas mck negativt av det våld de konsumerar. Det har varit en och annan artikel om det här i Läkartidningar över tid.

Denna slutsats är väl egentligen inte mer kontroversiell än att man vet att psykiskt störda och borderline-personligheter i vår tid ofta ställer till stor oreda i sociala medier och kan dra igång idiot-grejer och förödande drev, på ett sätt som friska grindvakter förr kunde hålla stången.
🤔
Citera
2023-05-02, 19:17
Medlem
Snälla. Ingen som har info om BO?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in