2023-04-27, 08:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Vilka var dom? Vilka mordfall?
(FB) 16-årig flicka MÖRDAD av jämnåriga (Läs sammanfattningen i första inlägget /Mod)
Citera
2023-04-27, 08:51
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IguanaParty
Hennes senaste tiktok https://vm.tiktok.com/ZGJmVWh17/
"everybody knows I'm a good girl, officer. No, I wouldn't do a thing like that"

Kan det vara ett fake konto? Jag tänker med tanke på låttexten, för inte har hon väl tillgång till mobil i häktet?
Citera
2023-04-27, 09:53
Medlem
Inthemiddles avatar
Jag funderar på två saker.
1. Om det nu skulle vara så att flickan utsatts för någon typ av övergrepp av taxichauffören och detta var en form av vedergällning så måste de ju träffats tidigare.
Men, om det är så som det talats om här, att BO bodde och arbetade i Stockholm så känns ju inte sannolikheten så stor att hon åkt med en Stockholmstaxi tidigare? Mer än i Stockholm kanske.
Om hon inte åkt taxi från just Stockholm och hem till Enköping då, det ligger väl på ca 1 timmas avstånd? Det är ju inte orimligt, om hon haft ett ärende i Stockholm.
Men, hur bar hon sig åt för att lyckas boka samma chaufför igen??
Och.
Hur många 15-åringar åker egentligen taxi?? Det är dyrt som satan! De allra flesta ungdomar åker med kollektivtrafik. Det borde gå både tåg och buss mellan Enköping och Stockholm hyfsat regelbundet då avståndet inte är särskilt stort och många sannolikt pendlar till och från arbetet.

2. Om hon nu bara bor några hundra meter ifrån parkeringsplatsen (bekräftade uppgifter??) - och om hon åkt med taxin FRÅN Stockholm, varför bad hon inte chauffören att stanna vid hennes hem istället??
Om hon beställt taxin för att åka TILL Stockholm, varför beställde hon den inte till sin hemadress??

Det känns väldigt ologiskt allting, om man inte planerat ett grovt brott så hade man väl inte valt att kliva ur eller i taxin några hundra meter från sin egen garageuppfart? På en liten parkeringsplats. Intill en skog.
Men om man planerat ett grovt brott, hur lyckades man då "få tag i rätt" offer?
Eller, som det spekulerats i, var det helt slumpvis utvalt?
Och om det var det, vad var anledningen?
Det skrivs om droger och psykisk ohälsa här och det berättar ju flickan själv om på sociala medier, men finns det några indikatorer på att de tre pojkarna skulle lida av psykisk ohälsa eller använda droger?
Det ska ju ändå ganska mycket till för att planera ett mord och genomföra det. Jag har svårt att tro att någon "nykter och/eller frisk" ungdom skulle göra det. Särskilt inte om det är en helt random person.
Citera
2023-04-27, 11:12
Medlem
Vad är det för 15-åringar i Uppsala? Dessa verkar väl inte gängkriminella, men underliga.
Citera
2023-04-27, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Vad är det för 15-åringar i Uppsala? Dessa verkar väl inte gängkriminella, men underliga.
Tjejen är emo, självklart är dom underliga
Citera
2023-04-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trattkammaren
Tjejen är emo, självklart är dom underliga
Men så många? Nu en till 15-årig tjej. De har tydligen tidigare gått under radarn.
Citera
2023-04-27, 11:22
Medlem
why123s avatar
Av naturliga skäl funderar ni/vi mycket hur "rätt taxichaffis" kunde komma till platsen. Men har inte ni
(precis som jag) fått direktnumret till taxichaufförer.

T ex du ringer eller använder en app för att beställa en taxi. Väl i taxin sitter ni och pratar och ni berättar att i nästa vecka eller inom en snar framtid så ska ni göra en längre resa och frågar vad det kan kosta?

Då säger chaffisen "här har du mitt telefonnummer, ring på det så kör jag dig för xx kr istället". Tror det är ganska vanligt. Om man är någorlunda social är det inget problem. Då kör de inte med taxameter eller i "tjänsten" därför blir bilen inte spårad heller. Så tror jag det har gått till.

Med reservation för att någon i gänget har fått taxichaufförens nummer p g a andra orsaker men dock samma förfarande att chaffisen kör dit utan taxametern påslagen? Därför kunde inte taxibolaget spåra honom/bilen.
Citera
2023-04-27, 11:37
Jag var på möte igår kväll och under kafferasten diskuteras självklart detta.

En av mötesdeltagarna kör taxi Och med reservation för att man gör olika på olika taxibolag så sa personen att i Enköping så måste du visa betalmöjligheter för såna långa resor. Nu vet vi inte om taxin har beställt dit eller om de åkte taxi dit.
Så personen hade en teori; om det är så att de hoppa på en taxi Stockholm för att köra till Hjälstaviken så kanske de presenterar ett kort som saknade täckning och att det hela tiden planerade att springa och inte betala. Det var därför de tog körningen dit de gjorde för att sedan kunna springa hem och gömma sig hos tjejen. För hon känner till området.
Och att då chauffören jagade efter dem och fick tag på en av dem och de andra Skulle hjälpa sin kamrat och då slog ihjäl chauffören.

En annan av mötesdeltagarna var bekant med en släkting till tjejen, eftersom den bekanta jobbar inom kommunen. Hon har även träffat dottern och sade att hon kan inte föreställa sig att hon har dödat någon. Däremot så är hon väldigt lättmanipulerad och familjerna har haft stora problem med hennes droger och stölder.

Detta är som sagt kanske mer skvaller än 100 % fakta men det är sånt som kommer fram på fikaraster
Citera
2023-04-27, 11:43
Medlem
Man tycker att en taxiförare som får långkörning med så unga personer skulle vara lite misstänksam
Citera
2023-04-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Jag var på möte igår kväll och under kafferasten diskuteras självklart detta.

En av mötesdeltagarna kör taxi Och med reservation för att man gör olika på olika taxibolag så sa personen att i Enköping så måste du visa betalmöjligheter för såna långa resor. Nu vet vi inte om taxin har beställt dit eller om de åkte taxi dit.
Så personen hade en teori; om det är så att de hoppa på en taxi Stockholm för att köra till Hjälstaviken så kanske de presenterar ett kort som saknade täckning och att det hela tiden planerade att springa och inte betala. Det var därför de tog körningen dit de gjorde för att sedan kunna springa hem och gömma sig hos tjejen. För hon känner till området.
Och att då chauffören jagade efter dem och fick tag på en av dem och de andra Skulle hjälpa sin kamrat och då slog ihjäl chauffören.

En annan av mötesdeltagarna var bekant med en släkting till tjejen, eftersom den bekanta jobbar inom kommunen. Hon har även träffat dottern och sade att hon kan inte föreställa sig att hon har dödat någon. Däremot så är hon väldigt lättmanipulerad och familjerna har haft stora problem med hennes droger och stölder.

Detta är som sagt kanske mer skvaller än 100 % fakta men det är sånt som kommer fram på fikaraster

Precis som jag sa innan, jag misstänker att bröderna bråkat med chauffören om betalningen och att flickan bara varit på fel plats vid fel tillfälle. Det här är inget sjukt satanist mord som vissa vill få det till utan det är benzotorskar som hamnat i slagsmål med en stackars gubbe.
Citera
2023-04-27, 13:03
Medlem
Flicka #2 häktades inte:

Citat:
Den tonårsflicka som begärts häktad för att ha hotat vittnen efter att en man hittades död i Hjälstavikens naturreservat utanför Enköping släpps på fri fot.

Åklagaren ville att flickan skullehäktas, men tingsrätten ansåg att hon var för ung och hon släpptes.
https://sverigesradio.se/artikel/van...pps-pa-fri-fot
Citera
2023-04-27, 13:07
Medlem
Upthepalaces avatar
Mycket teorier runt detta, och väldigt lite fakta. Känns spontant ganska likt modus som dejtingligan i Strängnäs använde sig av, men att detta spårat helt. Det är väl inte helt otänkbart att det finns missbruk/drogbruk i hela den här trojkan, och att man kokat ihop någon plan om att få snabba pengar med tjejen som lockbete. Men att man nånstans tappat kontrollen och det blivit en situation ingen planerat eller tagit höjd för. Ser som sagt mycket fram emot att läsa FUP i detta…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in