2023-04-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Man kan tycka det, men i verkligheten är det som så att en betydande andel makthavare och andra beslutsfattare är frimurare. Rotary är för övrigt direkt underställt frimureriet om jag förstått saken rätt?
Det är till och med så att man kan råka ut för att bli rekryterad till Frimurare Orden om man skulle råka hamna på en position den anser sig ha bruk för inflytande över, och det behöver inte ens vara någon särskilt högt uppsatt position.
Jag har själv vänligen men bestämt avböjt erbjudande om inträde...
Ganska otroligt att du blivit erbjuden medlemskap när du har så skrala kunskaper om frimureriet,
Citera
2023-04-14, 19:46
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Jag tror inte kyrkan riktigt har det inflytandet.
Kyrkan har precis liknande inflytande.
Pressen rapporterar regelbundet om präster som bedriver otukt med barn,
Men dagen efter är allt som glömt och ingen straffas.
😉
Gudomligt ingripande kanske.
Citera
2023-04-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Det är ju en uppenbar jäv-situation som kan uppstå.

SVT Värmland ger ett exempel: Länk

Säg att Weslien fifflar bort pengar eller på något sätt missköter sitt jobb och Nisser får reda på det. Eftersom de båda är frimurare ska de skydda varandra till varje pris. De har svurit en ed på att vara trogen andra medlemmar. Så Nisser gör helt enkelt ingenting mot sin kompis.
Är inte jäv, har redan beslutats i domstol att det inte är jäv när tex domaren och den åklagade bägge är frimurare
Citera
2023-04-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Det finns fog för oro eftersom ett antal personer som delar samma skruvade religion lovat varandra absolut lojalitet. Den lojalitet som borde vara mot väljarna.

Frimureri är i princip en egen religion, det är ingen överdrift att hävda det.
Nej, frimureri är ingen religion, du vara kristen och inget annat
Citera
2023-04-14, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Det är ingen konspirationsteori, räcker med att läsa "Morals and Dogma" av Albert Pike så får du det från hästens egna mun men som sagt det är off topic.
Alan Pike 😂
Citera
2023-04-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man måste rekommenderas av två enligt de reportage som finns om frimurarna. Det skiljer enormt mot politiska partier oavsett om det är moderater eller sossar.

Skydda inte dessa samhällsfarliga sekter som frimurararna faktiskt är, eller är du så naiv? Då behöver du öppna dina ögon.

Gå in på Frimurareordens hemsida och läs på hur du kan bli frimurare. Där står precis hur du ska göra.
Och Du, Lita inte på allt som står på internet eller på Flashback. Det är smartare att gå till ursprunget och ta reda på fakta.
Citera
2023-04-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardyman
Gå in på Frimurareordens hemsida och läs på hur du kan bli frimurare. Där står precis hur du ska göra.
Och Du, Lita inte på allt som står på internet eller på Flashback. Det är smartare att gå till ursprunget och ta reda på fakta.

Så kolla på internet för att dissa det som sägs på internet. Ditt jävla pundhuvud.
Citera
2023-04-14, 20:39
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Kan inte socialdemokrater vara frimurare?

Nä det är ju det som är vad detta handlar om, sossar är inte socialdemokrater. Det beror inte på något sosseförbud hos frimurarna utan på att frimurarnas verksamhet och socialdemokratin är diametral.

Möjligen skulle det kunna en så kallad karriärsosse hos frimurarna men de är ju inte ideologiskt övertygade socialdemokrater utan där för att berika sig själv till exempel Björm Rosengren och Jan Eliason.
Citera
2023-04-14, 20:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Ganska otroligt att du blivit erbjuden medlemskap när du har så skrala kunskaper om frimureriet,
Tror inte de efterfrågar frimurarkännare, utan det berodde nog på annat att jag blev tillfrågad. Hade jag tackat ja till erbjudandet hade jag naturligtvis lärt mig hur man är en bra frimurare inifrån. Var ganska förvånad över att få frågan över huvud taget faktiskt, jag hade ju inte anmält intresse så att säga, så jag utgår ifrån att jag blev tillfrågad med anledning av de positioner jag sitter på...
Citera
2023-04-14, 21:13
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej, frimureri är ingen religion, du vara kristen och inget annat

Frimurare anser inte sällan att de är kristna. Jag har en divergerande uppfattning. Bland annat efter att ha pratat med avhoppare. Frimurarna har en egen filosofi och kosmologi som avviker från klassisk kristen tro. Jag säger inte att det är något fel med det, det handlar mycket om att bli en bättre människa. Skillnaden kan synas hårfin, men den finns där. Kristen tro handlar t.ex. inte i första hand om att bli en bättre människa, utöva dygder, goda gärningar och annat som frimurare betonar att medlemmarna ska sträva efter. Kristen tro är centrerad kring Kristus, det är ingen mänsklig filosofi om hur man blir en fin människa. Bibeln avråder från den typen av mänskliga tankebyggen. Därför är det sorgligt att en massa präster sitter med i detta ordenssällskap. Det finns å andra sidan präster som ägnar sig åt betydligt värre saker.

https://www.britannica.com/question/What-do-Freemasons-believe

https://www.masons.org.au/Web/Web/Freemasonry/Freemasonry-is-Philosophy.aspx
Senast redigerad av Black-butts-matter 2023-04-14 kl. 21:28.
Citera
2023-04-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tror inte de efterfrågar frimurarkännare, utan det berodde nog på annat att jag blev tillfrågad. Hade jag tackat ja till erbjudandet hade jag naturligtvis lärt mig hur man är en bra frimurare inifrån. Var ganska förvånad över att få frågan över huvud taget faktiskt, jag hade ju inte anmält intresse så att säga, så jag utgår ifrån att jag blev tillfrågad med anledning av de positioner jag sitter på...

Ja, det är väl kutym inom all korruption. Man köper människor som erbjuder möjligheter.

Vare sig det är frimurarslödder eller frikyrkoslödder, vilka ofta är synonyma, är väl gången ofta den här:

Sven vill anlägga och sälja tio villatomter på sin mark. Han ansöker varje år i 10 år hos frimurarkommunen och får avslag med hänvisning till att detaljplanering saknas i området. Han ger upp och säljer ovetande marken till en [frimurare]bulvan, som säljer svindyrt till kommunen, som upprättar en detaljplan och säljer vidare tomterna.
Broder frimurare arbetar på näringsverksamhetshusanordningsbolagsintresseorgan isationsfrämjarmyndigheten. Hans broder frimurare startar ett byggföretag, som konkurrerar ut allt och alla i kommunen. Senare väcks kritik mot myndighetens bidrag på 15 miljoner som ej redovisats. Bidragen är dock hemligstämplade. Gissa vem som fick bidragen.
Broder frimurare behöver en ny uppfart och lossningsplats till sitt företag. Sånt visar sig ingå i kommunens detaljplan, så det blir gratis.
Broder frimurare måste ge anbud enlig offentlighetsprincipen, broder frimurare lägger sig 50% under närmaste konkurrent. Broder frimurare vinner därför upphandlingen men idkar extrakostnader, som slutar med att slutpriset ligger 400% över upphandlingspris, och alla dessa kostnader gummistämplas av broder frimurare på kommunkontoret.
Osv.

Skulle tro att när alla arslen är slickade i Sverige, så är vi mest korrupta i hela Europa. Pengarna sprutar ner i fickorna på slöddret. Där blir det aldrig lågkonjunktur.

Det är bara att lyssna på flera åsnor rättfärdiga vänskapskorruptionen i tidigare inlägg: "alla gör det, så frimurarna gör det med". Själva korruptionens kärna - och de jävla äcklen har 100% rätt.

Stort jävla kudos till dig om du tackade nej.
Senast redigerad av mentalbazooka 2023-04-14 kl. 21:46.
Citera
2023-04-14, 22:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentalbazooka
Ja, det är väl kutym inom all korruption. Man köper människor som erbjuder möjligheter.

Vare sig det är frimurarslödder eller frikyrkoslödder, vilka ofta är synonyma, är väl gången ofta den här:

Sven vill anlägga och sälja tio villatomter på sin mark. Han ansöker varje år i 10 år hos frimurarkommunen och får avslag med hänvisning till att detaljplanering saknas i området. Han ger upp och säljer ovetande marken till en [frimurare]bulvan, som säljer svindyrt till kommunen, som upprättar en detaljplan och säljer vidare tomterna.
Broder frimurare arbetar på näringsverksamhetshusanordningsbolagsintresseorgan isationsfrämjarmyndigheten. Hans broder frimurare startar ett byggföretag, som konkurrerar ut allt och alla i kommunen. Senare väcks kritik mot myndighetens bidrag på 15 miljoner som ej redovisats. Bidragen är dock hemligstämplade. Gissa vem som fick bidragen.
Broder frimurare behöver en ny uppfart och lossningsplats till sitt företag. Sånt visar sig ingå i kommunens detaljplan, så det blir gratis.
Broder frimurare måste ge anbud enlig offentlighetsprincipen, broder frimurare lägger sig 50% under närmaste konkurrent. Broder frimurare vinner därför upphandlingen men idkar extrakostnader, som slutar med att slutpriset ligger 400% över upphandlingspris, och alla dessa kostnader gummistämplas av broder frimurare på kommunkontoret.
Osv.

Skulle tro att när alla arslen är slickade i Sverige, så är vi mest korrupta i hela Europa. Pengarna sprutar ner i fickorna på slöddret. Där blir det aldrig lågkonjunktur.

Det är bara att lyssna på flera åsnor rättfärdiga vänskapskorruptionen i tidigare inlägg: "alla gör det, så frimurarna gör det med". Själva korruptionens kärna - och de jävla äcklen har 100% rätt.

Stort jävla kudos till dig om du tackade nej.
Det ligger kanske en del i vad du säger, och förvisso har jag mina skäl, ideologiska, teologiska, kalla dem vad du vill, att tacka nej.
Dock vill jag säga, att den som frågade mig om jag inte vore intresserad av inträde i aktuell loge, är en person jag högaktar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in