2025-04-08, 13:43
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jo, men frimureriet är väl ingen arbetsplats med medlemmar som anställda i inkomst beroende ?

Nej, men i tråden så angavs ju GDPR som en anledning varför Frimurarna inte hade offentliga medlemslistor och i kombination inte behövde trycksaker.

Du skrev ju i tråden att jag skulle få sinnesro då när den informationen kom fram från en annan Frimurar-användare.
Citera
2025-04-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten

Du skrev ju i tråden att jag skulle få sinnesro då när den informationen kom fram från en annan Frimurar-användare.
Jo jag håller med, jag hade fel där.

Och jag borde också ha varit tydlig med att jag inte är frimurare.
Citera
2025-04-09, 19:15
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Jo jag håller med, jag hade fel där.

Och jag borde också ha varit tydlig med att jag inte är frimurare.

Okidokeli, det e lungt.

Man vet aldrig vem som seriös och vem som trollar.
Citera
2025-04-10, 07:15
Medlem
Som ämbetsman i Frimurarna har man tillgång till matrikeln på nätet där info som personnummer, titel, adresser osv står, vilket år man inträdde i orden, när man fick sina grader, vilka som är ens faddrar och vilka adepter man har. Detta är information som personer utanför orden borde ha noll intresse av.
Citera
2025-04-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Som ämbetsman i Frimurarna har man tillgång till matrikeln på nätet där info som personnummer, titel, adresser osv står, vilket år man inträdde i orden, när man fick sina grader, vilka som är ens faddrar och vilka adepter man har. Detta är information som personer utanför orden borde ha noll intresse av.
Var det detta du beskriver som tidigare fanns allmänt tillgängligt på bibliotek ?
Citera
2025-04-11, 10:37
Medlem
Citat:
Var det detta du beskriver som tidigare fanns allmänt tillgängligt på bibliotek ?
De äldre matriklarna finner du på större bibliotek. Efter EU,s nya regler så finns de inte för allmänheten.
Citera
2025-04-11, 11:49
Medlem
Citat:
De äldre matriklarna finner du på större bibliotek. Efter EU,s nya regler så finns de inte för allmänheten.
Men varför ville man lägga ut sina medlemsregister så allmänt som på bibliotek med allt det du nämner som personnummer, titlar och adresser ?
Citera
2025-04-11, 16:35
Medlem
Citat:
Men varför ville man lägga ut sina medlemsregister så allmänt som på bibliotek med allt det du nämner som personnummer, titlar och adresser ?
De matriklar som publicerades i bokform innehöll inte adress, telefon och personnummer m.m., utan titel, förnamn, efternamn, grad, födelseår, årtal för antagning i SFMO, årtal då man fick nuvarande grad, samt förkortning för eventuella uppdrag i SFMO.
Varje sida har två spalter där varje medlem bara kräver två rader i utrymme- hade man skrivit in mer uppgifter, så hade det blivit en mångdubbelt tjockare bok, mångdubbelt mer arbete att korrigera alla ändrade uppgifter och mångdubbelt dyrare att producera: urvalet av uppgifter räckte för det mesta om man ville hitta någon broder.
Senast redigerad av Anders1314 2025-04-11 kl. 16:44.
Citera
2025-04-12, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders1314
De matriklar som publicerades i bokform innehöll inte adress, telefon och personnummer m.m., utan titel, förnamn, efternamn, grad, födelseår, årtal för antagning i SFMO, årtal då man fick nuvarande grad, samt förkortning för eventuella uppdrag i SFMO.
Varje sida har två spalter där varje medlem bara kräver två rader i utrymme- hade man skrivit in mer uppgifter, så hade det blivit en mångdubbelt tjockare bok, mångdubbelt mer arbete att korrigera alla ändrade uppgifter och mångdubbelt dyrare att producera: urvalet av uppgifter räckte för det mesta om man ville hitta någon broder.
Tack ! Så det var menat som ”kontaktlista” medlemmar emellan, tråkigt bara att andra/utomstående kunde ta del av medlemsuppgifter, skulle iaf jag tycka om jag var murare
Citera
2025-04-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ingen aning, men vi är stolta över att att vara frimurare så för mig var det helt ok, men jag är ämbetsman så har tillgång till matrikeln över alla, de som inte är ämbetsmän har tillgång till matrikeln i var loge där de kan se vilka som är ämbetsmän
Citera
2025-04-13, 03:38
Medlem
Citat:
Ingen aning, men vi är stolta över att att vara frimurare så för mig var det helt ok, men jag är ämbetsman så har tillgång till matrikeln över alla, de som inte är ämbetsmän har tillgång till matrikeln i var loge där de kan se vilka som är ämbetsmän
Jo självklart, det är förståeligt.
Citera
2025-04-17, 21:59
Medlem
Går det inte att få ut en lista på dagens medlemmar i Värmland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in