2023-04-14, 22:03
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Frimurare anser inte sällan att de är kristna. Jag har en divergerande uppfattning. Bland annat efter att ha pratat med avhoppare. Frimurarna har en egen filosofi och kosmologi som avviker från klassisk kristen tro. Jag säger inte att det är något fel med det, det handlar mycket om att bli en bättre människa. Skillnaden kan synas hårfin, men den finns där. Kristen tro handlar t.ex. inte i första hand om att bli en bättre människa, utöva dygder, goda gärningar och annat som frimurare betonar att medlemmarna ska sträva efter. Kristen tro är centrerad kring Kristus, det är ingen mänsklig filosofi om hur man blir en fin människa. Bibeln avråder från den typen av mänskliga tankebyggen. Därför är det sorgligt att en massa präster sitter med i detta ordenssällskap. Det finns å andra sidan präster som ägnar sig åt betydligt värre saker.

https://www.britannica.com/question/What-do-Freemasons-believe

https://www.masons.org.au/Web/Web/Freemasonry/Freemasonry-is-Philosophy.aspx

Dock så undrar jag hur man kan vara kristen och samtidigt kalla någon i organisationen "Worshipful Master" när det finns endast en "Master" i kristendom och det är Jesus Kristus. Dessutom står det skrivet: No one can serve two masters.

Du nämner om präster som ägnar sig åt betydligt värre saker.. Hur vet du att dessa så kallade frimurare inte alls ägnar sig åt lika värre saker? Vilka är det sedan som ska döma dom? Domare som också är frimurare? Eller politiker som också är de med i gänget?
Vi har ingen aning om vad de håller på med bakom stängda dörrar.
Citera
2023-04-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det ligger kanske en del i vad du säger, och förvisso har jag mina skäl, ideologiska, teologiska, kalla dem vad du vill, att tacka nej.
Dock vill jag säga, att den som frågade mig om jag inte vore intresserad av inträde i aktuell loge, är en person jag högaktar.

Som jag nämnde. I vissa kommuner är det frimureriet som utgör arslet ur vilket drängsvenne slickar fördelar, i vissa frikyrkan, i vissa den politiska pöbeln eller ingenting alls. Jag är dock av den personliga åsikten att man bör inrätta tribunaler för att åtala och kollektivt straffa dylika organisationer. Vad var det Jesus sade: "kasta månglarna ur templet". Vad kan vara mer rättvist än att med rättslig och värdslig lätthet undersöka vad skadedjuren historiskt har ägnat sig åt under mammons mantel, och låta dessa antikristliga kyrkor kollektivt betala tillbaka stöldgodset - oavsett den enstaka och uppenbart desillusionerade åsna som trodde att alla ville allt väl. Jag har tillräcklig fattningsförmåga för att begripa att många inte är alla, och har tillräcklig ryggrad för att försvara många mot några.

Hells Angels är säkert trevligt och förbrödrande, om man bara går på festerna och skålar när musiken är hög.
Senast redigerad av mentalbazooka 2023-04-14 kl. 23:06.
Citera
2023-04-14, 22:44
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Ser man inte problemet med det här och tror det är någon sorts vanlig förening så bör man inte få rösta i allmänna val. Den här kommunen är ej heller ensam om det här problemet, det är så illa att det till och med genomsyrar hela samhället, då både åklagare, domare, poliser, politiker och företagare är med i dessa nätverk.

För några dagar sedan så skrev GT om hur en företagare i Alingsås hade fått ett bygglov han inte borde fått från sina vänner som satt i byggnämnden. Korruption är ett jätte problem i Sverige och det är sällan det får konsekvenser för de iblandade. Eller för den delen uppdagas.

Företagarfamilj fick bygga lyxhus – 11 politiker åtalas [LÅST]
https://www.expressen.se/nyheter/foretagarfamilj-fick-bygga-lyxhus-11-politiker-atalas/
Citera
2023-04-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Ser man inte problemet med det här och tror det är någon sorts vanlig förening så bör man inte få rösta i allmänna val. Den här kommunen är ej heller ensam om det här problemet, det är så illa att det till och med genomsyrar hela samhället, då både åklagare, domare, poliser, politiker och företagare är med i dessa nätverk.

För några dagar sedan så skrev GT om hur en företagare i Alingsås hade fått ett bygglov han inte borde fått från sina vänner som satt i byggnämnden. Korruption är ett jätte problem i Sverige och det är sällan det får konsekvenser för de iblandade. Eller för den delen uppdagas.

Företagarfamilj fick bygga lyxhus – 11 politiker åtalas [LÅST]
https://www.expressen.se/nyheter/foretagarfamilj-fick-bygga-lyxhus-11-politiker-atalas/

Skiter man i att landet översvämmas av parasiter, de senaste 40 åren, så skiter man nog i allt. Jag vet att användare Fri någon gång skrev [parafras]: "Svenskarna är som myror, de saknar den genetiska komponenten för att undvika eld. När de ser svartskallen ser dem via propagandan som en vän. Och fast det är en eld, så marscherar de tills de är aska rakt in i den."

Och det stämmer även internt politiskt. Sådan är den svenska demokratin. Majoriteten är mer angelägen om att upprätthålla behaglighet före duglighet, då det likställer judens parasitsamhälle, uttryckt hos den svenska flabbande proffsdemokratiska drängjäveln, som att lathet kombinerat med sadism är faktisk höghet. Man tjänar mer pengar på att äga än att göra, och ägande är att sadistiskt plåga - det är det enda sättet det icke-judiska demokratisvinet förstår att dess vilja att bita och pissa på något annat i stian är det samma som makt utan förtjänst - något den svenska politikern flåsande ställer upp på.

Inga pengar ok, bara du låter mig få pissa på någon du placerar i din judestia.

Fast det kommer de flesta plattskallejävlar som läser stycket 10 gånger inte fatta konsekvensen av, och definitivt inte det 99% psedohögerslödder som hänger här.
Senast redigerad av mentalbazooka 2023-04-15 kl. 00:30.
Citera
2023-04-15, 02:18
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Är inte folk medlemmar i kyrkan också uppmanade att hålla ihop?
Är det så stor skillnad på frimurare och andra religiösa grupper?

Nej. Islam är en betydligt farligare och mer introvert religion som skapar parallella samhällen och lagar. Skulle vara mer orolig för islamister bland våra politiker.
Citera
2023-04-15, 05:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardyman
Gå in på Frimurareordens hemsida och läs på hur du kan bli frimurare. Där står precis hur du ska göra.
Och Du, Lita inte på allt som står på internet eller på Flashback. Det är smartare att gå till ursprunget och ta reda på fakta.

Eller hur, litar inte på någon och skulle aldrig falla mig in att bli sektmedlem.

Der är sunt att ha en mycket skeptisk inställning till föreningar som försöker verka i skuggorna utan att det skall synas!
Citera
2023-04-15, 06:26
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ja, man måste bli rekommenderad av andra medlemmar (1 eller 2 st har jag för mig) innan man får gå med.
https://frimurarorden.se/hur-blir-man-medlem/
Citera
2023-04-15, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Mruin poäng är att de frimurare jag träffat på inte varit sossar, vad är din poäng? För att du ska få sova utan att grubbla för mycket så var en t ex katolik och röstade på moderaterna!
Min poäng är att folk - som du till exempel - kan var dumma i huvudet oavsett vilken organisation de har medlemskap i....
Citera
2023-04-15, 06:45
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
De kan garanterat skilja på medlemskap i HV71 och Jönköpings kommun, eller... i varje kommun sitter det alltid medlemmar i någon lokal klubb, eller sammanslutning som de har lojaliteter till. Frimurarna kostar dock aldrig kommunerna några pengar utan är pure perks.

Utan direkt vetskap är Frimurare enligt vad jag gissar extremt mkt bättre människor än tex miljöpartister, blattar, muslimer, vänsterfolk och andra kriminella grupper. Alla kan andas ut. Det finns inget slödder i Frimurarna som det finns i alla andra "klubbar" av träck. Slöddret kan nämligen inte bli medlemmar.
Frimurarna är ungefär som IS och en del andra islamistiska organisationer. De vill styra genom att hävda att de är religiösa och därmed snälla.
Man kan notera att de verkar bra mycket mer framgångsrika på det än KD.

I deras rekrytering står det mer om "Vilka är vi" än "Vad tror vi på?". Redan där kan man ju undra hur pass central den kristna tron är.

Det faktum att det är en klubb där man måste bli rekommenderad antyder ju också att Jesus gamla devis om "Låten barnen komma till mig" inte är nåt man lever efter.

Några teorier man kan ha om denna orden efter att ha läst på deras site.....;

Grupprunkare?
"Frimurare har träffats för att lära känna sig själva och för att ge vardagen en djupare mening"

Skattefifflare?
"En av Ordens uppgifter idag är att vårda det arv vi fått så att det kommer framtida generationer till glädje."
Citera
2023-04-15, 07:23
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ockelbo.300
Frimurarnas medlemsregister i Sverige:

Del 1: https://bakomkulissernabiz.files.wordpress.com/2020/07/medlemsregister-del-1.pdf
Del 2: https://bakomkulissernabiz.files.wordpress.com/2020/07/medlemsregister-del-2.pdf
Del 3: https://bakomkulissernabiz.files.wordpress.com/2020/07/medlemsregister-del-3.pdf
Del 4: https://bakomkulissernabiz.files.wordpress.com/2020/07/medlemsregister-del-4-1-2.pdf

Går inte att använda sökfunktionen tyvärr i filerna, men kanske går att konvertera på något sätt med ett verktyg så det blir text, så man enklare kan söka på t.ex. sin hemstad.

Vad är det med läkare, rektorer och frimureri?

Läkare och rektorer är iof ofta någon form av mellanchefer inom den offentliga sektorn.
Citera
2023-04-15, 07:37
Medlem
Sven.Abdullahssons avatar
Frimurare svär en ed att alltid hjälpa varandra oavsett vad det gäller. Domare och poliser bör inte tillåtas vara frimurare. Jag skulle aldrig rösta på en politiker som är frimurare.
Citera
2023-04-15, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tror inte de efterfrågar frimurarkännare, utan det berodde nog på annat att jag blev tillfrågad. Hade jag tackat ja till erbjudandet hade jag naturligtvis lärt mig hur man är en bra frimurare inifrån. Var ganska förvånad över att få frågan över huvud taget faktiskt, jag hade ju inte anmält intresse så att säga, så jag utgår ifrån att jag blev tillfrågad med anledning av de positioner jag sitter på...
Som regel anmäler man inte sitt intresse utan någon i sin bekantskapskrets kan tycka att man skulle passa som frimurare, dock är det man själv som gör sig till frimurare och ingen annan, man bygger bit för bit på sitt tempel för att bli en bättre människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in