Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-07, 19:13
  #1
Medlem
seranoskinkans avatar
Säkert 100 personen som frågar denna fråga.
Funderar på att köpa en ny laptop. Kollar på en Macbook air eller En Pro och då m1 chippet ej är tillgängligt någonstans på Prons sida så blire priskskillnaden kring 8lax.
Dock använder jag inte laptopar så mycket då jag studerar främst på ipaden och stationära då jag är hemma. Så jag undrar, klarar man sig med en helt simpel Air med 8gb ram? den på 16gb blir redan såpas dyr att basversionen på Pron är mera värd.
Någon som har erfarenhet av en air m2 chip 8gb och några concerns eller gillar ni den jätte mycket, och hur mycket lagring är lämpligt i en laptop?
Citera
2023-04-07, 19:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Säkert 100 personen som frågar denna fråga.

Funderar på att köpa en ny laptop. Kollar på en Macbook air eller En Pro och då m1 chippet ej är tillgängligt någonstans på Prons sida så blire priskskillnaden kring 8lax.

Dock använder jag inte laptopar så mycket då jag studerar främst på ipaden och stationära då jag är hemma. Så jag undrar, klarar man sig med en helt simpel Air med 8gb ram? den på 16gb blir redan såpas dyr att basversionen på Pron är mera värd.

Någon som har erfarenhet av en air m2 chip 8gb och några concerns eller gillar ni den jätte mycket, och hur mycket lagring är lämpligt i en laptop?


M1 eller M2 chippet absolut, samt även 16gb är minimum.

Beror helt på budget, ska du bara ha den till att plugga, surfa, greja med lättare uppgifter i skit programmen adobe osv så kör en air, funkar fint.

Om jag inte minns helt galet är ju air passivkyld och såleds tyst jämfört med pro, så det är ju en fördel (och en nackdel om man ska greja mycket med den och den blir för varm)
Citera
2023-04-07, 19:27
  #3
Medlem
XO44s avatar
Du kommer klara dig fint med en AIR 8gb. Jag har kört snik AIR i 10år, och ändå redigerat massor i Photoshop, Topazlab osv. Övergick till Pro för några månader sedan och kan inte säga att det är enorm skillnad.
Citera
2023-04-07, 19:33
  #4
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XO44
Du kommer klara dig fint med en AIR 8gb. Jag har kört snik AIR i 10år, och ändå redigerat massor i Photoshop, Topazlab osv. Övergick till Pro för några månader sedan och kan inte säga att det är enorm skillnad.
oh vad skönt att höra av någon annan. kollat på oändligt många yt videos där dom hyllar Airen för att i nästa mening säga att Pro är "something else"
Citera
2023-04-08, 11:21
  #5
Moderator
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Säkert 100 personen som frågar denna fråga.
Funderar på att köpa en ny laptop. Kollar på en Macbook air eller En Pro och då m1 chippet ej är tillgängligt någonstans på Prons sida så blire priskskillnaden kring 8lax.
Dock använder jag inte laptopar så mycket då jag studerar främst på ipaden och stationära då jag är hemma. Så jag undrar, klarar man sig med en helt simpel Air med 8gb ram? den på 16gb blir redan såpas dyr att basversionen på Pron är mera värd.
Någon som har erfarenhet av en air m2 chip 8gb och några concerns eller gillar ni den jätte mycket, och hur mycket lagring är lämpligt i en laptop?

Jag vet inte varför folk säger att 16gb är ett minimum, jag gissar att det handlar om att man helt enkelt inte har provat en M1 med 8gb ram. Jag gick personligen från en Macbook Air M1 med 8gb ram till en med 16gb ram eftersom jag är notoriskt usel och ovillig att stänga program eller flikar och till slut blir datorn seg. Men det ska sägas att jag använder min Macbook runt 8h per dag och ofta har ett tiotal program igång och säkert 50 flikar i chrome och då funkade det ändå rätt bra. Men för den gemene användaren så ser jag ingen anledning att köpa en med 16gb ram.
Citera
2023-04-08, 12:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Jag vet inte varför folk säger att 16gb är ett minimum, jag gissar att det handlar om att man helt enkelt inte har provat en M1 med 8gb ram. Jag gick personligen från en Macbook Air M1 med 8gb ram till en med 16gb ram eftersom jag är notoriskt usel och ovillig att stänga program eller flikar och till slut blir datorn seg. Men det ska sägas att jag använder min Macbook runt 8h per dag och ofta har ett tiotal program igång och säkert 50 flikar i chrome och då funkade det ändå rätt bra. Men för den gemene användaren så ser jag ingen anledning att köpa en med 16gb ram.

Ja det handlar nog helt klart om att folk lever i gamla villfarelser….

Apple och MacOS har alltid varit klart bättre på minneshantering än Win-datorer, men nu med Apple Silicon M1/M2 så har detta tagits till en helt ny nivå.

Jag var själv ute efter att uppa till 16GB RAM när jag skulle beställa en 16” MBP M1, men efter att ha sett en skog av YT-videos där de belastade standard 8GB RAM med massvis av allt samtidigt, och det knappt ens märktes i praktiken, den bara flöt på som vanligt som om inget hänt. Lade jag istället pengarna på större intern lagring.
Citera
2023-04-08, 16:30
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det handlar nog helt klart om att folk lever i gamla villfarelser….

Apple och MacOS har alltid varit klart bättre på minneshantering än Win-datorer, men nu med Apple Silicon M1/M2 så har detta tagits till en helt ny nivå.

Jag var själv ute efter att uppa till 16GB RAM när jag skulle beställa en 16” MBP M1, men efter att ha sett en skog av YT-videos där de belastade standard 8GB RAM med massvis av allt samtidigt, och det knappt ens märktes i praktiken, den bara flöt på som vanligt som om inget hänt. Lade jag istället pengarna på större intern lagring.

Fast 16” MBP har alltid sålts med 16 GB RAM som insteg, så det har du nog i din 16” också

Jag skulle lätt valt en MB Air M1 om jag vore ts, satsat på mer lagring i första hand och mer RAM i andra hand. Håller man inte på med att jobba i stora databaser, redigera 4k-videos i Final Cut eller ha 32 spår i GarageBand klarar man sig med 8 GB RAM. Vi köpte en MB Air M1 med 8 GB ganska snart efter att den släpptes och den används till lite allt möjligt. Släktforskning med rätt stor databas, surf, Youtube, HBO och sånt. Inga spel eller annat tyngre. Den fixar sånt hur lätt som helst.
Citera
2023-04-08, 16:31
  #8
Moderator
Rassas avatar
Förtydligat rubrik /Moderator
Citera
2023-04-08, 16:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Fast 16” MBP har alltid sålts med 16 GB RAM som insteg, så det har du nog i din 16” också

Jag skulle lätt valt en MB Air M1 om jag vore ts, satsat på mer lagring i första hand och mer RAM i andra hand. Håller man inte på med att jobba i stora databaser, redigera 4k-videos i Final Cut eller ha 32 spår i GarageBand klarar man sig med 8 GB RAM. Vi köpte en MB Air M1 med 8 GB ganska snart efter att den släpptes och den används till lite allt möjligt. Släktforskning med rätt stor databas, surf, Youtube, HBO och sånt. Inga spel eller annat tyngre. Den fixar sånt hur lätt som helst.

Ah… stämmer, rörde ihop det. Men poängen var att det i princip är totalt bortkastat att uppa RAM på alla moderna datorer från Apple med M1/M2 för alla utom uttalat extremt krävande användare. Bättre att lägga slantarna på annat som t ex intern lagring eller en helkväll på krogen….
Citera
2023-04-08, 17:25
  #10
Medlem
Om jag inte blev blåst av support när jag köpte min MacBook sa försäljaren att det inte går att uppgradera RAM och hårddisk i efterhand på de nya MacBöckerna. Något värt att tänka på då jag fick lägga ut ca 5-8k för lite mer RAM och hårddisk. Köpte 32GB ram de var säkert för mycket för en som mig som endast använder den till enkel surf och studier, samtidig förväntar jag mig att den ska hålla i över 10 år som min föregående air, var tvungen att köpa en ny då dessa inte längre gick att uppdatera och den började flåsa och låta som en stavmixer.

De brukar ha rabatt/kampanjer för studenter och de kollar inte intyg på apples hemsida, så du kan tjäna några tusenlappar. Leveransen gick felfritt för mig kunde välja om jag ville ha hem den eller hämta hos ombud eller i deras butiker som endast fanns på 3 ställen om jag inte minns fel, (valde ombud).
__________________
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-04-08 kl. 17:46.
Citera
2023-04-09, 14:01
  #11
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Säkert 100 personen som frågar denna fråga.
Funderar på att köpa en ny laptop. Kollar på en Macbook air eller En Pro och då m1 chippet ej är tillgängligt någonstans på Prons sida så blire priskskillnaden kring 8lax.
Dock använder jag inte laptopar så mycket då jag studerar främst på ipaden och stationära då jag är hemma. Så jag undrar, klarar man sig med en helt simpel Air med 8gb ram? den på 16gb blir redan såpas dyr att basversionen på Pron är mera värd.
Någon som har erfarenhet av en air m2 chip 8gb och några concerns eller gillar ni den jätte mycket, och hur mycket lagring är lämpligt i en laptop?
Jag äger en Macbook Air (mid 2013) med 4GB RAM-minne och än idag fungerar den helt galant utan problem för vanlig surf, youtube osv. Har även någon version av PS på den från 2018 som den klarar fint.

Macs har en lång livslängd (iaf för mig) och frugan har en Air från 2015 och den fungerar hur bra som helst, snabb är den också.

Dock har jag även senaste M2 Macbook Pro 14' men som sagt. Köper du en Air M1-chippet så kommer du definitivt inte ångra dig.
Citera
2023-04-09, 17:41
  #12
Medlem
seranoskinkans avatar
Tack som fan alla som svarat och gett insyn! Till dem som undrar så blev det en Air m2 den känns fenomenal inför uppgifterna som den utsätt för från mig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback