• 1
  • 2
2023-04-07, 14:38
Medlem
Hej!

Behöver tips och råd.

Säljer en vara på blocket just nu. Jag har valt deras fraktmetod via schenker.

En köpare kontaktar mig och frågar om jag skickar. Trots att det står att jag gör det tydligt i annonsen. Hon ber mig sedan aktivera frakt.

Vilket jag gör, och anger swish som betalningsmetod.

Hon ber om min mail, och jag får ett mail från en sida som säger grattis till din beställning, sidan är blocket-se.top.

De begär mina kortuppgifter för att jag ska få betalningen utbetald. Vad sjutton har mina kortuppgifter med det hela att göra när jag begärt swish som betalningsmetod.

Något stämmer inte här. Help me out kära Flashback.
Senast redigerad av Prabaker 2023-04-07 kl. 15:10.
Citera
2023-04-07, 14:43
Medlem
Går väl att räkna ut med röven och en bit krita att det är en blåsning?
Citera
2023-04-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishbon3
Går väl att räkna ut med röven och en bit krita att det är en blåsning?

Ja jag förstod det ville bara vara på det säkra. Det är proffsigt skött de har kundsupport och allt på länken som skickats till min mail.

Tryckte på chatten för skoj skull och där står det givetvis att de har serverproblem och att de önskar att jag skriver ut mina kortuppgifter. Fy fan vilka as det finns.
Citera
2023-04-07, 14:48
Medlem
swebarbs avatar
Bluff såklart, sälj inget tills du verkligen ser att dom betalat. Det är phishing.

En annan metod som är vanlig på blocket att dom säger det kommer ett bud och hämtar varan och ger dig pengarna kontant vilket såklart du aldrig kommer få se röken av så gäller att se upp på mysko länkar dom ber dig klicka på.

Tyvärr lever vi i dessa tider där bedragare härjar fritt så du måste ha ögon i nacken idag..
Citera
2023-04-07, 14:49
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis.

Det hände mig också stax före jul.

Liknande uppläg.

Bara att ta bort och definitivt inte lämna ut dina uppgifter.
Citera
2023-04-07, 14:50
Medlem
Firestarter123s avatar
Blocka köparen och skit i det.
Citera
2023-04-07, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Bluff såklart, sälj inget tills du verkligen ser att dom betalat. Det är phishing.

En annan metod som är vanlig på blocket att dom säger det kommer ett bud och hämtar varan och ger dig pengarna kontant vilket såklart du aldrig kommer få se röken av så gäller att se upp på mysko länkar dom ber dig klicka på.

Tyvärr lever vi i dessa tider där bedragare härjar fritt så du måste ha ögon i nacken idag..

Bud kommer och hämtar varan och räcker över sedlar har jag varit med om otaliga gånger. En gång för en vara som jag sålde för ynka 50kr

Men denna metod var ny för mig. Förstod direkt att något inte stämde när de ville ha kortuppgifter. Jag sökte som sagt även på köparen och det fanns ingen person på angiven adress.

De har en chattfunktionen också. På dem var det direkt ett felmeddelande som angav att de har problem med servern och att de därför begär kortuppgifter så att de kan betala ut summan så fort servern funkar.

Jag gick in på blockera hemsida och deras kundtjänst är ledig hela helgen.

Avskummen hittar alltid nya vägar. Tur att man är försiktig av sig.
Citera
2023-04-07, 15:28
Medlem
NyaHenriksss avatar
Väldigt viktigt att du kontaktar blocket!
Citera
2023-04-07, 15:29
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Bud kommer och hämtar varan och räcker över sedlar har jag varit med om otaliga gånger. En gång för en vara som jag sålde för ynka 50kr
Vad skulle det vara för risk med den affären menar du? Är ju bara ett kontantköp - skulle vara för robbing då! Det här du råkat ut för är däremot garanterat bedrägeriförsök.
Citera
2023-04-07, 16:08
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Hej!

Behöver tips och råd.

Säljer en vara på blocket just nu. Jag har valt deras fraktmetod via schenker.

En köpare kontaktar mig och frågar om jag skickar. Trots att det står att jag gör det tydligt i annonsen. Hon ber mig sedan aktivera frakt.

Vilket jag gör, och anger swish som betalningsmetod.

Hon ber om min mail, och jag får ett mail från en sida som säger grattis till din beställning, sidan är blocket-se.top.

De begär mina kortuppgifter för att jag ska få betalningen utbetald. Vad sjutton har mina kortuppgifter med det hela att göra när jag begärt swish som betalningsmetod.

Något stämmer inte här. Help me out kära Flashback.
blocket-se.top är alltså inte blockets sida. Det är ett bedrägeri på exakt det sätt som diskuterades i den här tråden: (FB) adresser utan www.
Citera
2023-04-07, 16:18
Medlem
Jag gick in på blocket-se.top och fick ett intressant meddelande från Amazon (!): "Sorry, we couldn't find that page." Behövs det mer tecken på att det är en scam?
Citera
2023-04-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag gick in på blocket-se.top och fick ett intressant meddelande från Amazon (!): "Sorry, we couldn't find that page." Behövs det mer tecken på att det är en scam?

Nej fick också det meddelandet. Satans jävla bedragare som inte låter hyggligt folk vara ifred.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in