2023-04-07, 16:41
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Hej!

Behöver tips och råd.

Säljer en vara på blocket just nu. Jag har valt deras fraktmetod via schenker.

En köpare kontaktar mig och frågar om jag skickar. Trots att det står att jag gör det tydligt i annonsen. Hon ber mig sedan aktivera frakt.

Vilket jag gör, och anger swish som betalningsmetod.

Hon ber om min mail, och jag får ett mail från en sida som säger grattis till din beställning, sidan är blocket-se.top.

De begär mina kortuppgifter för att jag ska få betalningen utbetald. Vad sjutton har mina kortuppgifter med det hela att göra när jag begärt swish som betalningsmetod.

Något stämmer inte här. Help me out kära Flashback.
Gör allt i appen, inget utanför appen. Scammen är att du ska gå in på en tredje parts hemsida och langa alla kontouppgifter...
Citera
2023-04-07, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Gör allt i appen, inget utanför appen. Scammen är att du ska gå in på en tredje parts hemsida och langa alla kontouppgifter...
Det är ju faktiskt precis vad du gör när du använder Blocketpaket, dock. Du fyller i kontouppgifter på Rocker, som är en tredje part.
Citera
2023-04-07, 19:00
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Det är ju faktiskt precis vad du gör när du använder Blocketpaket, dock. Du fyller i kontouppgifter på Rocker, som är en tredje part.
Det var nytt för mig, trodde man skötte allt i appen.

Inte konstigt att folk som TS blir scammade.
Citera
2023-04-07, 19:38
Medlem
Citat:

Ingen vettig säljare använder Blocketpaketet så det är ganska ointressant.
Citera
2023-04-07, 19:38
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

En annan metod som är vanlig på blocket att dom säger det kommer ett bud och hämtar varan och ger dig pengarna kontant vilket såklart du aldrig kommer få se röken av så gäller att se upp på mysko länkar dom ber dig klicka på.
Vad är poängen med denna metod utifrån bedragarens perspektiv? Hur ska det gå till? De har väl knappast någon kurir redo att åka ut med monopolpengar så det kommer ju aldrig att funka.
Citera
2023-04-07, 19:40
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Varför inte? Har kört det några gånger och det har funkat. Hur gör du när du säljer varor på distans?
Citera
2023-04-07, 22:10
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Vad är poängen med denna metod utifrån bedragarens perspektiv? Hur ska det gå till? De har väl knappast någon kurir redo att åka ut med monopolpengar så det kommer ju aldrig att funka.

Det undrar jag också. Har fått såna meddelanden på messenger när jag velat sälja något på en Köp och sälj-sida på Facebook. De skulle skicka bud och betala kontant, lät ju helmysko.
Citera
2023-04-08, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Tyvärr så har ju Blocket utnyttjat de stigande bedrägerierna (och säkert medvetet inte gjort ett jävla skit gentemot dem) genom att göra köpare beroende av Blocketpaketet, och därmed också höjt priset för tjänsten till ett otroligt ohyggligt jävla ockerpris. Men, köpare fortsätter begära genomföra affären med tjänsten, och därmed får säljaren böja sig ner.
Citera
2023-04-08, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Det var nytt för mig, trodde man skötte allt i appen.

Inte konstigt att folk som TS blir scammade.

Annonsen gick via appen. Använder bara den då den funkar smidigt.
Citera
2023-04-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Varför inte? Har kört det några gånger och det har funkat. Hur gör du när du säljer varor på distans?

Att bli utsatt för bedrägeri är inget som jag önskar mig, därav mitt motstånd mot Blocketpaket. Alla fördelar med ett sådant upplägg tillfaller köparen. Har man otur och råkar ut för en bedräglig köpare så kan man få hur mycket problem som helst med detta.

Självklart begär jag betalning i förskott, hela summan. Om det inte är ok för köparen så får den handla av andra, okunniga, säljare.

Citat:
Tyvärr så har ju Blocket utnyttjat de stigande bedrägerierna (och säkert medvetet inte gjort ett jävla skit gentemot dem) genom att göra köpare beroende av Blocketpaketet, och därmed också höjt priset för tjänsten till ett otroligt ohyggligt jävla ockerpris. Men, köpare fortsätter begära genomföra affären med tjänsten, och därmed får säljaren böja sig ner.

Sådana köpare får handla av andra säljare än mig. Säljer man en attraktiv vara till ett bra pris så får köparen acceptera att handla på ett vettigt sätt, utan Blocketpaket eller slikt. Eller gå vidare till någon annan säljare som böjer sig för orimliga krav.
Citera
2023-04-15, 16:27
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag gick in på blocket-se.top och fick ett intressant meddelande från Amazon (!): "Sorry, we couldn't find that page." Behövs det mer tecken på att det är en scam?

Testa att lägga till "www" i adressen. Då kommer du till en rysk sida.
Citera
2023-04-15, 18:03
Medlem
Men ingen behöver kortuppgifter för att genomför en betalning. Det är väl bara att sätta in pengarna eller swisha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in