Citat:
Sexuella övergrepp är hon inte åtalad för. Vad vi än tycker om den saken så måste domstolen hålla sig till åtalet.
Citat:
Om vi tänker på alla skador Z hade och hennes eget uttalande om jag inte minns fel efter såhär lång tid så sa Z "pappa slog i alla fall inte". Däremot låste han in henne och svalt henne tillsammans med mamman.
Jag skulle bli grymt besviken om det bara blir 12 år vilket du hoppas på. Jag förstår att du tänker rationellt och inte har något emot fler år på kåken för dem
.
Med tanke på Kungsörsfallet där de skyldige/a fick 10 år vore det närmast ett hån om det inte blir en ordentlig straffhöjning här.
Däremot kan du ha rätt i att domstolen bedömer båda till samma straff men det är av feghet och lättja i så fall.
Jag skulle bli grymt besviken om det bara blir 12 år vilket du hoppas på. Jag förstår att du tänker rationellt och inte har något emot fler år på kåken för dem
. Med tanke på Kungsörsfallet där de skyldige/a fick 10 år vore det närmast ett hån om det inte blir en ordentlig straffhöjning här.
Däremot kan du ha rätt i att domstolen bedömer båda till samma straff men det är av feghet och lättja i så fall.
Jag förhåller mig till det som är möjligt inom lagens ramar. Och då är 14 år det teoretiska maxstraffet. Hovrätten får inte döma ut längre straff än så. För egen del hade jag gärna sett ett strängare straff men det är ju en politisk fråga och OT för tråden.
När jag gjorde ett överslag på totalstraffet för de olika brotten hade jag svårt att komma över 12 år även om hovrätten skulle fälla till ansvar på samtliga åtalspunkter.
Domstolarna utnyttjar sällan hela straffskalan när de mäter ut tidsbegränsade straff för flera brott. Det tar nog emot att sätta ner foten och säga att ”grövre än så här kan det inte bli.” Livstid är ju praktiskt så sett att domstolen inte behöver ta ställning till hur långt straffet ska bli i slutänden.
Därför ”hoppas” jag på 12 år.
Varför J skulle dömas strängare än D för det som är åtalat för förstår jag inte. Tycker det är bra att de döms lika strängt så att de inte försöker skylla på varandra.
Dessutom har åklagaren åberopat garantansvaret som innebär att om den ena föräldern skadar sitt barn så måste den andra föräldern ändå se till att barnet får vård. Gör man inte det är man lika delaktig i att orsaka sitt barn skador.
Jag kan tycka att det är en bra princip.
Det ska fan inte gå att luta sig tillbaka och skylla på sin fru/man. Du måste hjälpa ditt barn att få vård. Punkt.