2024-07-05, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, man blir förundrad vad motivet till denna avsiktliga fysiska och psykiska tortyr kan vara. DN skriver:

Vad är motivet till särbehandlingen och utfrysningen av Z från övriga familjen? Har svårt att tänka mig att det bara handlar om bidragsfusk.
  • Har man konstaterat om hon är biologisk dotter till båda föräldrarna eller kan hon vara adopterad eller resultatet av ett äktenskapligt snedsprång?
  • Finns någon religiös vanföreställning som gjort att hon utsetts till syndabock eller djävulens barn? Typ i Polanski-filmen Rosemarys baby?
  • Handlar det om ren sadism som är ett resultat av förakt för Z:s föreställda handikapp?
  • Hur har föräldrarna förklarat för övriga syskonen att deras syster sitter fastspänd inne i tvättstugan?

Jag har inte läst FUP utan bara det som stått i medierna. Jag har svårt att smälta all grymhet denna lilla flicka fått utstå av sina föräldrar utan att det finns ett trovärdigt motiv.

Själva upprinnelsen till att just Z blev utvald har det spekulerats mycket om tidigare i tråden. Det kan bottna i en sjuklig maktkamp/svartsjuka från mammans sida som sen övergått i systemati med motiv för ekonomisk vinning.

Det som också framgått i fallet är att själva dynamiken mellan dessa två störda föräldrarna är att mamman är dominant och pappan undergiven.
Citera
2024-07-05, 10:20
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Själva upprinnelsen till att just Z blev utvald har det spekulerats mycket om tidigare i tråden. Det kan bottna i en sjuklig maktkamp/svartsjuka från mammans sida som sen övergått i systemati med motiv för ekonomisk vinning.

Det som också framgått i fallet är att själva dynamiken mellan dessa två störda föräldrarna är att mamman är dominant och pappan undergiven.

Ja det är ett mysterium varför just hon blivit utvald till att utsättas för tortyr. De har ju både äldre och yngre barn. Har svårt att tänka mig att det beror på flickans utseende eller beteende. Har man kollat om Z verkligen är deras biologiska barn. Om Z vore resultatet av t.ex. en våldtäkt så finns det en psykologisk förklaring varför mamman projicerat sitt inre hat mot just Z och inte vill räkna henne till familjen.
Citera
2024-07-05, 10:42
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ja det är ett mysterium varför just hon blivit utvald till att utsättas för tortyr. De har ju både äldre och yngre barn. Har svårt att tänka mig att det beror på flickans utseende eller beteende. Har man kollat om Z verkligen är deras biologiska barn. Om Z vore resultatet av t.ex. en våldtäkt så finns det en psykologisk förklaring varför mamman projicerat sitt inre hat mot just Z och inte vill räkna henne till familjen.
Z är lik systern som blev tvingad att dricka ättika som barn, och som senare fick operera bort magsäcken. Oftast finns ingen förklaring till varför ett barn väljs ut, men det har hänt mer än en gång att bara ett barn i en barnaskara utsätts.
Citera
2024-07-05, 10:56
Medlem
Mjukislabans avatar
Citat:

100% säker kan man väl inte vara om det inte gjorts ett faderskapstest men jag tror att D är pappan efter allt jag läst och foto som cirkulerat tidigare ser man att Z är det barnet som är mest lik pappa till utseendet.
Citera
2024-07-05, 11:01
Medlem
Citat:

Faktiskt kan det mycket möjligt vara något i just Zs beteende/personlighet som triggat mamman.
Som trådisen innan skrev är Z lik sin moster som också blev utsatt för ättika av sin pappa när hon växte upp.

Det kan vara något med makt och rivalitet om faderskärlek som är stört från mammans egen uppväxt med systern.
Citera
2024-07-05, 11:09
Medlem
Hovrätten fastställer straffet
Citera
2024-07-05, 11:10
Medlem
”Hovrätten meddelade på fredagen att straffet fastställs.

Samtliga parter överklagade domen.

Föräldraparet har hela tiden nekat till brott. Båda har genomgått en rättspsykiatrisk undersökning som visar att de inte lider av en allvarlig psykisk störning.”

https://www.svd.se/a/AvPk0j/hovratten-meddelar-dom-i-attiksfallet

Både mamman och pappan döms alltså till åtta års fängelse.

Ända skillnaden är att skadeståndet blev högre 1 455 254 kronor.
.
Senast redigerad av viperstyle 2024-07-05 kl. 11:24.
Citera
2024-07-05, 11:12
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikerossis
Hovrätten fastställer straffet

Vafan??
Mesigt gjort av HR!
Citera
2024-07-05, 11:24
Medlem
Citat:
Hovrätten meddelade på fredagen att straffet fastställs.

Samtliga parter överklagade domen.

Föräldraparet har hela tiden nekat till brott. Båda har genomgått en rättspsykiatrisk undersökning som visar att de inte lider av en allvarlig psykisk störning.

https://www.svd.se/a/AvPk0j/hovratten-meddelar-dom-i-attiksfallet

Både mamman och pappan döms alltså till åtta års fängelse.

Ända skillnaden är att skadeståndet blev högre 1 455 254 kronor.
.

Hade varit mer tillfredsställande med högre straff än höjt skadestånd eftersom de ändå inte har resurser att betala skadeståndet. Sjukt.
Citera
2024-07-05, 11:26
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Z är lik systern som blev tvingad att dricka ättika som barn, och som senare fick operera bort magsäcken. Oftast finns ingen förklaring till varför ett barn väljs ut, men det har hänt mer än en gång att bara ett barn i en barnaskara utsätts.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjukislaban
100% säker kan man väl inte vara om det inte gjorts ett faderskapstest men jag tror att D är pappan efter allt jag läst och foto som cirkulerat tidigare ser man att Z är det barnet som är mest lik pappa till utseendet.

Citat:
Faktiskt kan det mycket möjligt vara något i just Zs beteende/personlighet som triggat mamman.
Som trådisen innan skrev är Z lik sin moster som också blev utsatt för ättika av sin pappa när hon växte upp.

Det kan vara något med makt och rivalitet om faderskärlek som är stört från mammans egen uppväxt med systern.

Det var mycket intressant och låter som en möjlig psykologisk förklaring.

En kvinna i släkten blev utsatt som barn av sin mor. Modern var besatt av konstiga uppfostringsidéer av Tyra Persén om att barn skulle äta minimalt, sova maximalt och klä sig extremt varmt. Dessutom agades flickan om hon inte lydde. Pappan ville inte ha bråk och lade sig inte i. Flickan bad en lärare i småskolan om hjälp och han såg till att flickan hamnade på barnhem. Mamman överklagade och fick dottern hem igen. Situationen blev bara värre och som 10-åring flydde flickan hemifrån tillbaks till barnhemmet. Till slut konstaterades mamman lida av en psykisk störning och vara olämplig som vårdnadshavare. Mamman fick vård och praktik i en barnfamilj för att se hur en normal uppfostran gick till. När dottern var i sena tonåren kunde mamman och dottern försonas och sedan blev mamman en utmärkt mormor till dotterns barn.
Citera
2024-07-05, 11:26
Medlem
Inte alls ok , det skulle suttit längre!
Citera
2024-07-05, 11:28
Medlem
Citat:

Jag kanske kommer ihåg fel, men var det inte så att graviditeten med Z inte var planerad och att den upptäcktes så sent att enda alternativet var att fullfölja graviditeten, samt att mamman fick skador i samband med Z:s förlossning till skillnad från tidigare förlossningar? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in