2024-06-27, 12:54
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, för den gärningen har absolut inte ett straffvärde av livstids fängelse. Tar man uppmärksammade/allvarliga människorovs-exempel som t ex Fabian Bengtsson-kidnappningen där SIBA-direktören överfölls, slängdes in i en bil och därefter var inlåst i en trälåda i 2,5 vecka samtidigt som gärningsmännen krävde lösensumma - så landade det straffet på 10 års fängelse. Eller Bunkerläkar-fallet där en kvinna förgiftades och fördes till en specialtillverkad "bunker" där hon hölls inlåst i 1 vecka, så blev domen bara 8 års fängelse.

Troligen skulle gärningen avseende Synnerligen grov misshandel ha ett högre straffvärde än det potentiella människorovet.

Teoretiskt skulle väl en rubricering för människorov kunnat öppna upp den sammanlagda straffskalan upp till 18 år enligt 26 kap. 2§ BrB istället för 14 år (10+4) som läget är nu.

Sen är det väl som du säger att ett människorov på 2-5 dagar i en bilbarnstol i en tvättstuga inte hade gett livstid. Som jämförelse fick paret i Kungsör sänkt från 12 till 10 år för människorov och synnerligen grov misshandel där BO bl.a. hängdes upp i en klädkammare. Och det barnet fick inte bestående fysiska men (om än kanske psykiska.)
Rimligen borde Eslövsfallet bedömas som grövre och straffet borde sättas till minst 12 år men rubriceringen av inlåsningen som olaga frihetsberövande sätter kanske käppar i hjulet.

Jag tycker det är stötande att det ska vara så svårt att åtala för människorov när vårdnadshavare stänger in barn i egen bostad med syfte att plåga dem.
Citera
2024-06-27, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, för den gärningen har absolut inte ett straffvärde av livstids fängelse. Tar man uppmärksammade/allvarliga människorovs-exempel som t ex Fabian Bengtsson-kidnappningen där SIBA-direktören överfölls, slängdes in i en bil och därefter var inlåst i en trälåda i 2,5 vecka samtidigt som gärningsmännen krävde lösensumma - så landade det straffet på 10 års fängelse. Eller Bunkerläkar-fallet där en kvinna förgiftades och fördes till en specialtillverkad "bunker" där hon hölls inlåst i 1 vecka, så blev domen bara 8 års fängelse.

Troligen skulle gärningen avseende Synnerligen grov misshandel ha ett högre straffvärde än det potentiella människorovet.

Möjligt. Jag önskar dem oavsett livstid i en saltgruva där de måsta slava för sitt uppehälle.
Citera
2024-06-28, 13:34
Medlem
GeMigBananers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonecollector1837
Lyssnade på den där rättegången och dom verkar inte helt friska , livstid låter bra för dessa.

Vart hörde du den? Någon podcast?
Citera
2024-06-28, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigBananer
Vart hörde du den? Någon podcast?

Ljudupptagning från rättegången tror jag finns på youtube. Lite osäker...kanske var det nån app jag lyssnade från 🤔 minns inte riktigt, men kolla om du hittar på yt.
Citera
2024-06-28, 22:57
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Ljudupptagning från rättegången tror jag finns på youtube. Lite osäker...kanske var det nån app jag lyssnade från 🤔 minns inte riktigt, men kolla om du hittar på yt.

Det stämmer. Både Rättegångsappen och Prime Crime har den.

https://youtu.be/O1M6bQtRlWM
https://youtube.com/playlist?list=PLBi1Vh1O3WiiNMD0Kbxh-vfdzzuz1U58l
Citera
2024-06-29, 22:44
Avslutad
[quote=GeMigBananer|88711631]Vart hörde du den? Någon podcast?[/QUOT

Gå in på Spotify. Välj poddar. Sök på ättiksfallet så kan ni läsa alla förhör från rättegången.
Senast redigerad av Anneli26 2024-06-29 kl. 22:48.
Citera
2024-07-01, 15:26
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack, det låter lovande.
Vågar man hoppas på en påbackning till 12 år?

Så kan det bli. Z har fått livslånga skador och då ska inte föräldrarna vara ute efter redan några fjuttiga år fängelse. Straffet bör stå i någorlunda proportion till Zs lidande.

Har gissat på 10 år för JI och 8 för DI, men det vore bra om det blev flera år än så. 12 år, som du skriver, är ingen omöjlighet.
Citera
2024-07-01, 21:13
Avslutad
Kungsörsfallet prövas inte i HD så 10 år står fast

Nån som vet nåt om detta fall är klart?
Citera
2024-07-01, 21:34
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvinntimmret
Kungsörsfallet prövas inte i HD så 10 år står fast

Nån som vet nåt om detta fall är klart?
Står på föregående sida.
” Dom kommer att meddelas den 5 juli kl. 11:00.”
Citera
2024-07-02, 09:44
Medlem
GeMigBananers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Så kan det bli. Z har fått livslånga skador och då ska inte föräldrarna vara ute efter redan några fjuttiga år fängelse. Straffet bör stå i någorlunda proportion till Zs lidande.

Har gissat på 10 år för JI och 8 för DI, men det vore bra om det blev flera år än så. 12 år, som du skriver, är ingen omöjlighet.

JI lär få högre straff än DI, helt klart. Sen undrar man ju... Jag menar någongång i framtiden kommer dom ju sättas fria... Vem i hela helvete kommer vilja anställa sådana monster? JI är ju WT delux, så hon lär ju bara götta sig åt att gå i förtidspension, så får vi skattebetalare stå för hennes sorgliga existens. Hon lär inte jobba en dag till i sitt liv.

Kommer dom att hålla ihop efter kåken? Dom måste kanske de, då ingen annan lär vilja kännas vid dom. Kommer någon att ta lagen i egna händer när dom satts fria?

Man hoppas ju nästan det...
Citera
2024-07-02, 13:11
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigBananer
JI lär få högre straff än DI, helt klart. Sen undrar man ju... Jag menar någongång i framtiden kommer dom ju sättas fria... Vem i hela helvete kommer vilja anställa sådana monster? JI är ju WT delux, så hon lär ju bara götta sig åt att gå i förtidspension, så får vi skattebetalare stå för hennes sorgliga existens. Hon lär inte jobba en dag till i sitt liv.

Varför tror du det?
De är ju åtalade gemensamt och i samförstånd på det allra mesta. Är väl endast skållningen som JI var ensam på, och den åtalspunkten har åklagaren släppt.
Jag är inställd på 10 år för bägge och hoppas på 12.
Det mesta hänger på om åklagaren får igenom nedkylningen enligt min mening.
Citera
2024-07-02, 13:37
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Varför tror du det?
De är ju åtalade gemensamt och i samförstånd på det allra mesta. Är väl endast skållningen som JI var ensam på, och den åtalspunkten har åklagaren släppt.
Jag är inställd på 10 år för bägge och hoppas på 12.
Det mesta hänger på om åklagaren får igenom nedkylningen enligt min mening.

Det var väl inte bara skållningen, J bröt även armen på henne + att det enligt Z var mamman som begick sexuella övergrepp på henne.

Om vi tänker på alla skador Z hade och hennes eget uttalande om jag inte minns fel efter såhär lång tid så sa Z "pappa slog i alla fall inte". Däremot låste han in henne och svalt henne tillsammans med mamman.

Jag skulle bli grymt besviken om det bara blir 12 år vilket du hoppas på. Jag förstår att du tänker rationellt och inte har något emot fler år på kåken för dem .
Med tanke på Kungsörsfallet där de skyldige/a fick 10 år vore det närmast ett hån om det inte blir en ordentlig straffhöjning här.

Däremot kan du ha rätt i att domstolen bedömer båda till samma straff men det är av feghet och lättja i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in